Synkkä uutinen jouluna: ISKU konkurssiin 23.12
Suomea kurittanut konkurssiaalto jatkuu. Kauppalehden julkaisemien tilastojen mukaan nykyään yrityksiä menee nurin kuukaudessa noin 300. Konkurssien määrä on kasvanut 12,4% vuodesta 2023.
Nyt menee nurin ISKU.
Kommentit (379)
Isku oli liian kallis. Nyt talous alamäessä niin ihmiset miettii tarviiko tonnin nojatuolia vai istunko vielä 30v vanhalla sohvalla. Huonekaluissa on helppo säästää.
Muistan ajan kun Isku oli hinnoittelussaan vielä sellainen, että sopi monenkin kukkarolle.
nyt kun katsoo hintoja, ei edes keskituloisilla ole varaa ostella huonekalujaan sieltä.
Suomessa on niin vähän suurituloisia, että pelkästään heidän kulutuksella ei firmat pysy pystyssä.
tämä on se mitä ei ymmärretä että talous pysyy yllä vain siten, että valtaosalla on varaa myös kuluttaa.
nyt on saksittu myös keskituloiset siihen jamaan, että kysyntä ja kulutus jää rikkaille.
Vierailija kirjoitti:
Isku oli liian kallis. Nyt talous alamäessä niin ihmiset miettii tarviiko tonnin nojatuolia vai istunko vielä 30v vanhalla sohvalla. Huonekaluissa on helppo säästää.
Sikäli helppo, että se vanha sohva voi vielä palvella monia vuosia, vaikka kangas olisi puhki kulunut ja pehmusteet kuopalla.
Mutta oikeasti huonekaluihin menee tuloista kaikista pienin osuus. Ja tämä on fakta!
Kaikkeen muuhun menee enemmän, esim. ruoka on yksi suurin kuluerä. Jopa vaatteisiin ja paskapaperiin kuluu paljon enemmän. Niitä ei vain niin ajattele, kun hankitaan usein, eikä kerralla kulu suuria summia.
Minula on 6 numeroinen summa joutilasta rahaa eri tileillä. Silti pitäisi itseäni täysin idioottina jos menisin ostamaan uusia kalusteita iskun hinnoilla. Tori piste fissä on toista tuhatta sohvaa myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Minula on 6 numeroinen summa joutilasta rahaa eri tileillä. Silti pitäisi itseäni täysin idioottina jos menisin ostamaan uusia kalusteita iskun hinnoilla. Tori piste fissä on toista tuhatta sohvaa myynnissä.
Ne sohvat vain ovat jo käyttöikänsä loppusuoralla. Kaupan päälle voi saada vaikka kirppuja, täitä ja luteita.
Itse en köyhänä ole ostanut Torista koskaan, paljon helpompaa on ostaa kaupasta.
"Totta.
Naapuri osti Ikean parvisängyn, joka maksoi 500€.
Mitä sillä rahalla sitten sai? Pelkästään kasan lautoja ja pussin ruuveja!
Toki laudat oli pätkitty oikean pituisiksi ja oli myös porattu valmiiksi ruuvien reiät.
Mutta aika kallista lautaa, tuon olisi voinut helposti tehdä itse laudasta, ja olisi maksanut vain murto-osan."
Jep.
Ihan helppo nakki laatia itse mittatarkat piirustukset, ostaa työvälineet, järjestää työskentelytila (jos ei ole kesä), ostaa oikealainen puutavara ja kuljetella se kotiin, jos ei omaa peräkärryä, ostaa oikeanlaiset ruuvit ja pultit, katkoa, hioa, porailla, pintakäsitellä...
Lopputuloksenkin toki toivoisi olevan turvallinen käyttäjille eli lapsille...
E I O L E M E N O S S A K O N K U R S S I I N
E I O L E M E N O S S A K O N K U R S S I I N
E I
O L E
M E N O S S A
K O N K U R S S I I N
Vierailija kirjoitti:
"Totta.
Naapuri osti Ikean parvisängyn, joka maksoi 500€.
Mitä sillä rahalla sitten sai? Pelkästään kasan lautoja ja pussin ruuveja!
Toki laudat oli pätkitty oikean pituisiksi ja oli myös porattu valmiiksi ruuvien reiät.
Mutta aika kallista lautaa, tuon olisi voinut helposti tehdä itse laudasta, ja olisi maksanut vain murto-osan."
Jep.
Ihan helppo nakki laatia itse mittatarkat piirustukset, ostaa työvälineet, järjestää työskentelytila (jos ei ole kesä), ostaa oikealainen puutavara ja kuljetella se kotiin, jos ei omaa peräkärryä, ostaa oikeanlaiset ruuvit ja pultit, katkoa, hioa, porailla, pintakäsitellä...
Lopputuloksenkin toki toivoisi olevan turvallinen käyttäjille eli lapsille...
Monissa liikkeissä on sahauspalvelu, joten voit ostaa laudat mittojen mukaan pätkittyinä.
Esimerkiksi tuollaisen voisi tehdä kuusi laudelaudasta, ja koota puuruuveilla. Tulisi kestävämpi kuin Ikean parvisänky, kun Ikean sänky on tehty huomattavasti ohkaisemmasta tavarasta.
Piirustuksia et tarvitse, voit vaikka Ikean mittapiiroksesta katsoa kuinka pitkiä pätkiä tarvitset, ja sahata laudat sen mukaan.
Pintakäsittely ei ole pakollista, mutta vaha tai öljy on helpoin. Totta, että lakkaaminen olisi kotioloissa haastavaa.
Eli vain 20€ akkuporakoneen tarvitset.
"kun yrittäminen on tehty Suomessa kannattamattomaksi?"
Miksi tuota aina hoetaan kun kuitenkin meillä on ihan kilpailukykyinen yritysverotus ja työvoimakin halvempaa kuin monessa varrokkimaassa?
Huonekaluala on jotenkin sairas 70% alennuksineen.
Eivät osaa Iskulla niin ihan luonnollinen kohtalo.
"Eli vain 20€ akkuporakoneen tarvitset."
No siitä sitten vain laittamaan IKEA:n kilpailija pystyyn kun se on niin helppoa, nopeaa ja halpaa.
Ja jokainen joka on koskaan puutöitä tehnyt tietää kyllä että sinä vain trollailet. Itse tehden tuossa menisi 10 kertaa pidempi aika ja tarvitaan todellakin muutakin kuin pelkkä akkupora jos aikoo tehdä huonekalulaatuista jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
"Eli vain 20€ akkuporakoneen tarvitset."
No siitä sitten vain laittamaan IKEA:n kilpailija pystyyn kun se on niin helppoa, nopeaa ja halpaa.
Ja jokainen joka on koskaan puutöitä tehnyt tietää kyllä että sinä vain trollailet. Itse tehden tuossa menisi 10 kertaa pidempi aika ja tarvitaan todellakin muutakin kuin pelkkä akkupora jos aikoo tehdä huonekalulaatuista jälkeä.
Minä kyllä olen tehnyt paljonkin huonekaluja. Harva niitä pystyy tekemään, ja varsinkaan olohuoneessa. Eli osittain olen samaa mieltä, mutta en tämän kyseisen tuotteen kohdalla. Se on tosiaan vain läjä lautoja.
Nyt oli kyse pelkästä parvisängystä, jos teet sen höylätystä laudasta, mitään viimeistelyä ei juuri tarvita. Riittää että ruuvata oikeaan mittaan sahatut laudat kasaan. Ei juuri isompi homma kuin Ikean parven kasaaminen, ainoa ero on ettei laudat ole valmiiksi oikean mittaisia.
Eli osta laudat valmiiksi mittoihin pätkittyinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikäli helppo, että se vanha sohva voi vielä palvella monia vuosia, vaikka kangas olisi puhki kulunut ja pehmusteet kuopalla.
Mutta oikeasti huonekaluihin menee tuloista kaikista pienin osuus. Ja tämä on fakta!
Kaikkeen muuhun menee enemmän, esim. ruoka on yksi suurin kuluerä. Jopa vaatteisiin ja paskapaperiin kuluu paljon enemmän. Niitä ei vain niin ajattele, kun hankitaan usein, eikä kerralla kulu suuria summia.
Huonekalut ei ole pakollisia. Aina saa sukulaisten vanhat tai kirpparilta parilla kympillä käytettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Huonekaluala on jotenkin sairas 70% alennuksineen.
Huijausta nuo alennukset, tuo -60-70% on Maskun normaalihinta.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan kaikille keskustelijoille tiedoksi, konkurssiin ei voi hakea jos on saneeraus päällä. Saneeraushakemus on jätetty. Ei konkurssia siis jos tuo hakemus menee läpi. Tämä 13 sivua keskustelua täysin turhaa ajatustenvirtaa taas..
Huoh. Kuten ketjussa on jo USEITA kertoja tuotu ilmi, Isku hakeutui yrityssaneeraukseen jo aiemmin. Se on tehnyt tappiota jo monta tilikautta.
Uusi käänne tapahtumissa on konkurssihakemus, joka on jätetty 23.12.
HS: Huonekaluja myyvää Isku Kotia haetaan konkurssiin
Yritykset|Huonekaluyritys Isku Koti hakeutui aiemmin joulukuussa yrityssaneeraukseen. Nyt sitä haetaan myös konkurssiin.
Asia käy ilmi Oikeusrekisterikeskuksen maksukyvyttömyysrekisteristä.
HS jutussa Isku kertoo syitä konkurssihakemuksen taustalla:
YHTIÖ perustelee talousvaikeuksiaanmuun muassa kuluttajien ostovoiman heikentymisellä. Myös rakentamisen jäähtyminen ja asuntokaupan tilanne on yhtiön mukaan johtanut merkittävään asiakasvirtojen ja liikevaihdon laskuun.
Tavallinen duunari on voinut ostaa, ja siksi se tavallisen duunarin kuritus näkyy kulutuksen vähennyksen seurauksina. Eli konkorsseina!
Onhan tavallinen duunari pystynyt ostamaan jopa kodin, joten tonnin kaluste ei ole mikään valtava hankinta