Eläkeläisten oma ketju.
Miten elämä sujuu näin eläkkeellä? Olisi voinut jotain korotuksia tulla vuoden vaihteessa, esim 100e.
Kommentit (37)
Onneksi pääsin eläkkeelle 63vuotiaana.
70luvulla syntyneet pääsee varmaan 75vuotiaina,voi raukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko eläkeläisillä muitakin aiheita kuin eläkkeen prosentit ja verot?
Ei oikeastaan. Vai haluaako joku keskustella siitä onko tässä elämässä mitään järkeä?
Minä ainakin tykkään olla eläkkeellä. Olen jo vuodesta 2008 eläkkeellä ja mukavasti on mennyt ja toivon että jatkossakin menee. Suurempia sairauksia ei ole paitsi nivelrikko näin talvella kolottelee muttei sekään pahemmin. Nukuttaa hyvin aina ja puuhaa riittää kaikkina päivinä - ei ole siis koskaan tylsää elämä. Carpe diem.
Suuret eläkkeet nousevat satoja euroja ja pienet eläkkeet alle 20 euroa, tätä se progressiivisen korotus on. Tästä aiheutuu se että pienillä eläkkeillä ei tule toimeen, kun kulut nousevat satoja euroja kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseehan eläke 1,6%
Bruttoeläke nousi 1,6%, mutta nettoeläke laski, koska verotusta kiristettiin. Oikein mukavaa, kun inflaatio oli 6,2%. Lisäksi Marin poisti invalidivähennyksen jo aikaisemmin.
Nyt odotellaan enää eläkkeiden vakausmekanismia, joka vie loputkin.
Olen joskus lukenut viranomaisen väitteen, että NETTOeläke ei koskaan laske, vaikka korotuksen takia verotus kiristyisi. Mutta käytännössä tämä on pötypuhetta. Itselle käynyt myös juuro noin; nettoeläke on jonkun korotuksen jälkeen pienempi kuin aiemmin!
Ja täällä eläkeläisiä periaatteesta vihaavat jaksavat louskuttaa eläkkeiden korotuksista.
Se johtuu siitä, että meillä on verotuksessa yksi tuloluokka jossa on tämä ilmiö eikä sille ole tehty mitään vaikka se tiedetään. Se on outo matemaattinen ongelma. Kun tulot nousee siitä tuloluokaata ulos, verotus taas kevenee.
Mä olen ollut eläkkeellä vuodesta 1991. Vanhuus häämöttää jo.
Juuri nyt voin huonosti, taitaa olla kuumettakin. Taisin saada jouluaattona jonkun viruksen, kun pitkästä aikaa vietin aikaa isomman porukan kanssa.
Eiköhän tästä vielä nousta. Ensi vuodelta odotan suuria! Nyt on kiikarissa sellaista, etten malttaisi millään odottaa tulevaa...
Heippa vaan sinne kotisuomeen. Täällä ollaan Portugalissa, johon tultiin lokakuun lopussa. Hyvät on ollut kelit golfin peluuseen, 15 - 22 astetta ja viheriöt hienossa kunnossa. Kentillä ei ole ruuhkaa tähän aikaan vuodesta. Helmikuussa siirrytään Italian alpeille laskemaan ja huhtikuun puolessa välissä tullaan keväiseen Suomeen taas kesäksi. Elämä on ihanaa, kun työt ei häiritse js voi tehdä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Suuret eläkkeet nousevat satoja euroja ja pienet eläkkeet alle 20 euroa, tätä se progressiivisen korotus on. Tästä aiheutuu se että pienillä eläkkeillä ei tule toimeen, kun kulut nousevat satoja euroja kuussa.
Minulla nousi nettona 16e/kk eläke.Eläkkeensaajan asumistuesta vietiin15e. 1e tuli siis laskennallisesti lisää.
Vierailija kirjoitti:
Nouseehan eläke 1,6%
Itselläni kiristyi veroprosentti 30:een. Eli näin me hyödyttömät kuluerät osaööistumme valtion nuorillekin maksamiin tukiin.
Mukavasti menee täällä Teneriffalla. Laitoin lapsille joulukortit. Kirjoitin, että älkää katsoko niin paljon puhelinta ja ostako niitä avokadoja, niin tekin pääsette 60-vuotiaina tänne lämpimään.
Ihanaa kun Vapahtaja syntyi. Usko, toivo, rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä jo vuodesta 2016.
Terveenä pysynyt
Eläke 2655e brutto.
Elikkä pyyhkii ihan hyvin ,
Toistaiseksi 😊
Mistäs noin hyvän eläkkeen oot kahmaissut !?
Minun "puolikas" eläkkeeni on bruttona 1590€ eli täytenä olisi 3180€. Kobolttitehtaan, ihan työmiehen vuorohommista se on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Humppaa taikka kuolet!
Miksi "humppa" lokeroon yrität eläkeläiset asettaa...Itse olen eläkeläinen ja täysin metallimusiikin kuluttaja....ja sinun ikäsi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humppaa taikka kuolet!
Miksi "humppa" lokeroon yrität eläkeläiset asettaa...Itse olen eläkeläinen ja täysin metallimusiikin kuluttaja....ja sinun ikäsi....
Minä kuuntelen enimmäkseen Rammsteinia. N65
Ollut vuoden verran eläkkeellä ja teen edelleen töitä. Ei mitään hätää.
Pientä elämistä pienellä eläkkeellä on monella. Ei mitään ihmeellistä. Paitsi kaikki kallistuu enemmän kuin mitkään korotukset.
Tänä vuonna eläkeverotuksen kiristys koskee noin 800 000 henkilöä, eli bruttoeläkkeitä 1800€/kk-4800€/kk. Merdiaanieläke vuonna 2023 oli 1736€/kk brutto, ja yli 3000€/kk-bruttoeläkkeitä sai vain 12% eläkkeensaajista. Todella isot eläkkeet ovat itse maksettuja lisäeläkkeitä, eikä niitä veroteta ansiotuloveron vaan pääomatuloveron mukaan.
Isoja työeläkkeitä ei juurikaan ole suuryritysten johtajia lukuunottamatta, ja eläkeläisen tuloluokka laskee varsin nopeasti eläkkeelle jäämisen jälkeen. Siitä pitää taitettu indeksi huolen. Suurimmat eläkkeet ovat vasta eläkkeelle jääneillä, ja omakin työeläkkeeni on pudonnut kuudessa vuodessa kymmenennestä desiilistä yhdeksänteen.
Olen joskus lukenut viranomaisen väitteen, että NETTOeläke ei koskaan laske, vaikka korotuksen takia verotus kiristyisi. Mutta käytännössä tämä on pötypuhetta. Itselle käynyt myös juuro noin; nettoeläke on jonkun korotuksen jälkeen pienempi kuin aiemmin!
Ja täällä eläkeläisiä periaatteesta vihaavat jaksavat louskuttaa eläkkeiden korotuksista.