Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ovat luokkakaverisi opiskelleet ja mihin muuttaneet

Vierailija
25.12.2024 |

https://yle.fi/a/74-20131701

Olen n. 5000 asukkaan pikkupaikkakunnalta kotoisin. Yläasteella en varmaan ollut vielä mistään yliopistosta kuullutkaan. Yhtä lukuunottamatta kaikkien vanhemmat duunareita molemmat. Paikkakunnassa on lukio, mutta suurin osa meni naapurikaupunkiin amikseen peruskoulun jälkeen.

Yläasteella luokallani oli 20 oppilasta, joista 5 meni lukioon. Jos ei olisi kotipaikkakunnalla ollut lukiota olisi luku varmaan pienempi. Yhteensä 7 on opiskellut korkeakoulututkinnon eli pari on opiskellut amiksen jälkeen insinööriksi ja toinen sairaanhoitajaksi.

Minä ja kaksi muuta olemme muuttaneet pois kotimaakunnasta. Minun lisäkseni yksi on opiskellut yliopistotutkinnon. Monelle on varmasti ollut kaukainen ajatus lähteä opiskelemaan, kun ei perheissä ole sellaista taustaa. Mutta silti yllättävän moni jää kuitenkin kotiseuduille. Ehkäpä minuakin enemmän kiusaaminen potki pois kuin se että "pääsen opiskelemaan". Tyytyväinen olen kuitenkin että lähdin ja opiskelin. Poismuuttaminen oli enemmän itsestäänselvyys kuin opiskelu mutta melko luonteva vaihtoehto se oli kuitenkin lukion jälkeen.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole tarkoitus arvottaa ammatteja. Ehkäpä tässä sitten näkyy maakuntien elinvoimaisuus. Ylen koneesta kun katsoo niin kahteen naapurikaupunkiin ja tasaisesti ympäri suomea ihmiset muuttavat kotipaikkakunnaltani, toisille pikkupaikkakunnille.

Vierailija
2/5 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole suurimmasta osasta mun entisiä luokkakavereita mitään hajua, missä ovat ja mitä tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvan yläkoulutyypin elämästä oon kärryillä.

Vajaa 50t asukkaan kunta. Luokalla reilu 20 oppilasta. Meistä tuli: kampaaja, sh, kuvataiteilija, 2 insinööriä, lätkän ammattilainen ja yks meni perhefirmaansa töihin kiinteistönhuoltoalalle. Itsestä tuli DI. Muista ei oo tietoa.

Vanhalta luokalta oon viime vuosina törmännyt kotikaupungissa ehkä viiden tyypin naamaan. Osa jäi, osa lähti.

Vierailija
4/5 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi tus tako minä tiedän. Ei vois vähempää kiinnostaa luokkalaisteni koulun jälkeinen elämä. 

Minulla on oma elämäni, toivottavasti heilläkin omansa.

5/5 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hajua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä