Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero ja uusi vauva: miten nukutte?

26.02.2007 |

Haluaisin tietää erilaisia tapoja säästyä pahimmalta väsymykseltä perheessä, jossa on taapero (meillä 2v4kk kun vauva tulee) ja vauva.

Mieheni on erittäin herkkäuninen ja taaperomme on nukkunut kanssamme samassa huoneessa koko ajan. Mies oli esikoisen tultua aluksi n. ½ vuotta toisessa huoneessa (paitsi kriisitilanteissa joskus kun tarvitsin apuansa) että sai käytyä töissä. Nyt olemme välttyneet yöheräilyiltä ja sänkyyn kinuamisilta sillä, että taapero on nukkunut kanssamme samassa huoneessa ja välillä viereenmankumisaikoina ihan sänkymme vieressä mutta aina lopulta hyvin mielin omassa sängyssä. Eli melkein kuin perhepedissä.

Nyt mietin, että emme varmaan saa kaikki nukuttua samassa huoneessa kun vauveli tulee parin kk:n päästä. Haluaisin imettää tiiviisti tulokasta, kuten esikoistakin. Mahdollisuutena on että nukkuisin vauvan kanssa eri huoneessa oven toisella puolella mutta pitäisikö esikoista jo alkaa harjoituttamaan siihen ettei äiti nukukkaan samassa huoneessa...?

Kiitollisena jokaisesta esimerkistä ja mielipiteestä,

Emokissa

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli kuukauden vajaat 2 v, kun kuopus syntyi.

Esikko oli muutamaa kuukautta aiemmin siirtynyt vapaaehtoisesti nukkumaan omaan, isojen tyttöjen sänkyyn, joka oli aivan kiinni parisängyssämme. Kun vauva tuli kotiin, hajaannuimme kahteen huoneeseen. Nyt vauva on 5 kk ja nukkuu edelleen kainalossani toisessa huoneessa. Esikoinen ja isä nukkuvat varsinaisessa makuuhuoneessa. Ja koska parisängyssä on tilaa, nukkuu 2v4kk tyttö välillä omassa sängyssään ja välillä parisängyssä, usein vaihtaen paikkaa keskellä yötä.

Päädyimme kahden huoneen ratkaisuun siksi, että esikoisella on vilkas unimaailma ja hän ainakin viitenä yönä viikossa kiljahtelee/kirkuu/itkeskelee/valvoo/höpisee vähintään kerran yössä. Näin ainakin joku perheenjäsen saa joskus edes nukuttua. Vauva onkin vähän rauhallisempi nukkuja, vaikka syökin monta kertaa yössä. Itse en pysy laskuissa perässä, kun en havahdu kunnolla syötönkään ajaksi. Tavoitteena on muuttaa takaisin makuuhuoneeseen viimeistään kesällä. Omaan huoneeseen lapset laitetaan sitten, kun yöt rauhoittuvat ja he itse osoittavat kiinnostuksensa asiaan.

Vierailija
2/11 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä ja isoveli (tuolloin1v8kk) muuttivat lastenhuoneeseen nukkumaan kun vauva tuli. Me siis vauvan kanssa valtasimme meidän vanhempien makkarin, missä esikoinenkin oli siihen asti nukkunut.

Ihan hyvin se sujui näin, tosin olisihan tuo esikoinen kannattanut siirtää omaan huoneeseen jo vähän aiemmin, mutta kun ehdimme muuttaa isompaan asuntoon vasta vähän ennen vauvan syntymää... Tästä johtuen ei voitu ajatellakaan, että esikoinen olisi laitettu yksin omaan huoneeseen, se olisi ollut liikaa kaikkien muiden mullistusten lisäksi..! Isä nukkui siellä 3-4kk ja sitten palasi meidän makkariin, ja poika jäi yksin omaan huoneseen. Ja nukkuu siellä nyt vaihtelevalla menestyksellä! ; ) Joskus koko yön, joskus hipsuttelee keskellä yötä meidän väliin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella oli oma lastensänky kiinni meidän sängyssä ja nukkui milloin omassa, milloin meidän sängyssä. Kun oli noin 2 kuukautta laskettuun aikaan, meidän sänky siirrettiin toiseen huoneeseen ja esikoinen jäi yksin nukkumaan (oli tasan 2v). Nukkui loistavasti yksin, joskus tuli meidän väliin aamuyöllä( me ei koskaan yöllä ruvettu nukuttamaan omaan sänkyyn vaan otettiin aina meidän sänkyyn). Kaikki sujui loistavasti kunnen vauvan pinnasänky tuotiin meidän makkariin jolloin olin rv38. Esikoinen nukkui sitten taas meidän sängyssä, ja kun kuopus oli 1kk esikoinen halusi omaan sänkyysä nukkumaan. Nyt on valtaisa eroahdistus päällä ja nukkuu taas meidän sängyssä.

Kuopus käy illalla omaan sivuvaunuunsa nukkumaan mutta jää yöllä meidän sänkyyn yleensä jossain vaiheessa yötä. Meillä mennään siis aivan lastentahtiin tässä asiassa. Ja itse siis koen parhaaksi että lapseni saavat nukkua lähelläni. Tuntuu että suhde lapseen on silloin läheisempi. Näin siis meillä!

Vierailija
4/11 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEillä mies on tällä hetkellä patjan kanssa evakossa esikoisen 3,3v tytän huoneen lattialla. Tyttö tulisi muuten vähintään kerran yössä meidän sänkyyn, ja mies ottaa kiinni hänet jo matkalla ;) Samalla saamme vauvan kanssa vallata koko parisängyn eikä tarvitse kärvistellä itse huonossa asennossa toisella laidalla, mies kun valtaa puoli sänkyä helposti. Vauva siis nyt 2vko ja näin jatketaan ainakin kunnes yöruokailut vähentyneet merkittävästi (= monta kuukautta olettaisin)

Vierailija
5/11 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sattu kivasti, että makkarit vastakkain ja laitin esikon sängyn niin, että näin siihen suoraan omalta paikaltani (rauhotti itseäni =)). On ollut aina hyvä nukkuja ja vanhojen rutiinien kanssa jäi nätisti huoneeseensa nukkumaan. Kuopus kun synty esikon ollessa 2v5kk, unet pysy hyvinä ja ei isompi tuntenut pienemmän vieneen hänen paikkaansa, kun oli ehtinyt jonkun aikaa jo yksikseen nukkua. Kuopus sitte nukku pinniksessä puolen metrin päässä mun puolesta sänkyä. Nostin yöllä rinnalle ja laitin takasin pinnikseen. Ihana että saatiin toinenkin hyväuninen muksu! =)

Vierailija
6/11 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten parilla aiemmallakin vastaajalla, isä ja esikoinen nukkuvat lastenhuoneessa, minä ja vauva meidän parisängyssä. Olen juuri lopettanut yöimetyksen ja kunhan saan aikaiseksi siirtää vauvan nukkumaan pinnikseen sänkymme viereen, saa loppukin perhe minun puolestani palata samaan sänkyyn. Esikoinen (nyt 3v7kk) osasi kyllä nukahtaa itsekseen jo ennen vauvan syntymää, mutta heräsi jossain vaiheessa lähes joka yö ja kömpi sänkyymme ja olemme aina antaneet olla loppuyön siinä.

Vierailija
7/11 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään minä nukuin vauvan kanssa, isä taaperon. Nyt vauva on jo vähän isompi ja yritetään opetella nukkumaan ilman tissiäkin. Nyt siis minä nukun taaperon kanssa, isä vauvan kanssa. Siksi, ettei vauva haistaisi mua ja oppisi saamaan uudestaan unen päästä kiinni ihan itse tai isän hyssytyksellä, ilman tissiä 7 kertaa yössä.

Vierailija
8/11 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee öisin vanhempien sänkyyn (illalla nukahtaa omaan sänkyyn omaan huoneeseen). Vauva nukkuu myös perhepedissä ja koko ajan olen imettänyt häntä siinä. Vauva ei ole herättänyt ketään muuta kuin minua, esikoinen ei herää vaikka vauva huutaisi kurkku suorana... Mieskään ei ole meillä herkkäuninen.

Meillä tämä toimii.

Vierailija
9/11 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siirrettiin taapero omaan huoneeseen hänen ollessaan 10kk. Siirto olisi tapahtunut jo aiemmin muttei silloisesta asunnosta löytynyt tarpeeksi huoneita :) On tosin nukkunut aina yönsä hyvin heräämättä, meillä omaan huoneeseen siirto kävi helposti kun samat rutiinit pysyi. Eli yövalo, nalle kainaloon ja iltasuukottelut sekä hyvät yöt- pari iltaa meni kiukutellessa mutta siihen se jäi.

Nyt talossa on myös 2 viikon ikäinen vauva eikä siitä tulisi mitään että kaikki nukkuvat samassa huoneessa :) Esikoinen nyt 1v 4kk omassa huoneessa ja me miehen sekä vauvan kanssa toisessa. Imetän kuitenkin öisin, välillä vauva nukkuu omassa sängyssään ja välillä vieressäni.

Tästä nyt ei varmaan varsinaista apua ollut mutta.. näin meillä on parhaaksi katsottu. Mukavaa loppuodotusta! :)

-henna ja tytöt

Vierailija
10/11 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikko oli 1v 8 kk kun kuopus syntyi ja lähes koko aika on nukuttu samassa huoneessa (Nyt ovat 2 v 1 kk ja 6 kk). Välissä oli aika, jolloin kuopus nukkui keittiössä, mutta nyt on taas palannut meidän makkariin ja meidän sänkyyn.

Hirveästi eivät kumma kyllä häiritse toisiaan. Esikko huutaa välillä öisin, mutta kuopus ei siitä kovin helposti häiriinny. Ja vastaavasti jos kuopus itkee hetken, niin esikko ei yleensä herää.

Toki välillä on sellaisia öitä, että herättävät toisensa, mutta harvemmin.

Ninnu ja pojat

Vierailija
11/11 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samassa huoneessa vauvan ensimmäiset 3 kk, esikoisella (ikäero 2v2kk) oli ollut nukahtamisvaikeuksia ja yöllisiä painajaisia, joten sallimme hänen tulla väliimme nukkumaan. Vauva nukkui Äp-kokoisessa kehdossa tason päällä toisella puolellani ja 2-v toisella puolella. Täytyy myöntää että välillä ahdisti, mutta yösyötöt hoituivat helposti, vauva nukkui tosi hyvin alusta asti ja esikoinen oli onnellinen, kun sai olla lähellä. Sitten vauvan ollessa 3kk, kun piti vaihtaa pinnasänkyyn, laitoimme molemmat toiseen huoneeseen nukkumaan aika lähekkäin, isosiskolle ostettiin unikaveriksi iso hellyyttävän näköinen pehmolelu " vahtikoira" , joka vartioisi hänen ja vauvan unta... Silloin tällöin vielä tuli meidän sänkyyn, mutta ei kuitenkaan joka yö. Kävin sitten siellä imettelemässä yöllä mukavassa nojatuolissa. Nukkuvat edelleen samassa huoneessa 3,5- ja 1,5-vuotiaat, eivätkä ole yleensä häiriintyneet toistensa itkuista, yskimisistä ym.