Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen lihavuudesta -kaikki apu tarpeen

26.02.2007 |

Huomasinkin samaan aiheeseen liittyvän ketjun alempana, mutta kirjoitan kuitenkin.

Kyse on siis 12v. tytöstä, joka on lihonnut nyt vuoden aikana todella huomattavasti.

Sitä ennenkin oli pyöreähkö, mutta nyt olen jo huolissani.

Häntä ei kiinnosta liikkuminen ollenkaan. Ratsastusta harrastaa, mutta ei se oikein mitään auta. Uimiseen olen koittanut patistaa ja iltalenkille minun kanssani, mutta ei. Uimaan menisi, joa autolla edestakaisin kuskaisin.

Ja hän syö, syö ja syö....salaa kaapeista kaiken, kun tietää että " vahtaan" .

Yritän pitää herkut pois kotoa, mutta aina se jotain löytää tai omilla rahoillaan ostaa kasan suklaata.

En enää keksi mitä ihmettä tässä tulisi tehdä..?!

Kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mielestäni sinun pitäisi ladata tiukkoja faktoja pöytään.

Tuon ikäinen kohta nuori naisen alku kyllä täytyy jo ymmärtää terveysasiaa.

Olen omalle 8 v pojalleni puhunut lihomisesta ja epäterveellisistä ruuista jo ainakin vuoden ajan. Hän ei ole lihava, mutta on ruumiinrakenteeltaan sen mallinen että jos antaa syödä mitä tahansa lihoo pian liikaa.

Eli sinuna keskustelisin tytön kanssa asiallisesti terveelisistä elämäntavoista, minkä vuoksi ja miten syödään terveelisesti ja liikutaan.

Vierailija
2/3 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta laihtumisesta puhuminen ja johdata lapsesi huomio johonkin muuhun. Lähde mukaan liikkumaan ja näytä itse esimerkkiä syömisessä.

Samaan aikaan toimi terveellisten elämäntapojen edistämiseksi:

- siivoa herkut kaapeista kokonaan

- kiellä herkkujen ostaminen ilman lupaa. Tarvittaessa vähennä käyttövaroja. Tämän pitäisi vanhemmalta kyllä onnistua...

- jälkiruokien tilalle ja naposteluun hedelmiä (esim. omenoita ja porkkanoita kannattaa ainakin aluksi kuoria valmiiksi)

- säännöllinen ateriarytmi, kohtuulliset annokset. Lisäksi tarvittaessa tummaa leipää

- vaihda vaalea leipä tummaan. Tähän tottuu nopeasti. Vaaleaa vaikka viikonloppuisin

- lisää kasviksia aterioille

- opeta lapsi syömään vain ajatuksella. Napostelu ei saa olla tapa tv:tä katsellessa. Syödessä ei tulisi lukea. Opeta lapsi siihen, että vain sovittu määrä herkkuja syödään, ajatuksella.

- rajoita tv:n ja tietokoneen käyttöaikaa. Lisäaikaa saa vastaavasta ulkoliikunnasta.

- teetä lapsella kotitöitä: siivousta, järjestelyä, roskapussin vientiä. Liikkuminen lisääntyy ja arkeen tulee muutakin ajattelemista ja puuhaa kuin napostelu ja herkut.

- vie lapsi uimahalliin ja ui hänen kanssaan. Autolla voi mennä matkat, kunhan käy uimassa säännöllisesti 1-2 kertaa viikossa. Kävelylenkille lapsen voi lempeästi pakottaa pari kertaa viikossa (ei liian pitkiä ja kovatahtisia lenkkejä). Lisäksi luistelua, hiihtoa, mäenlaskua, laskettelua. Lähde lapsen mukaan, samalla tutustut häneen ja pysyt selvillä näinä tärkeinä vuosina, missä mennään.

Joudut varmaan itsekin muuttamaan elintapojasi, mutta oma esimerkki on ainoa tapa kasvattaa yli 10-vuotiasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta on nykyisin paljon keskusteltu. Sokeria on muutakin kun tuo valkoinen näkyvä sokeri, hiilihydraattiriippuvuudesta pitäisi kai ennemminkin puhua. Mitä enemmän syö hiilareita (esim. pasta, perunat, leipä, makeisista ja mehuista yms. puhumattakaan) sitä enemmä niitä teke e mieli. Parissa viikossa tuo riippuvuus vähenee jos jättää ko. aineet ruokavaliosta. 12 vuotias on jo sen ikäinen, että pystyy kertomaan tuntemuksistaan ja ehkä itsekin miettimään, mitkä ovat syömisen syyt.

Karppauksesta puhutaan. Mä olin itse aikoinani varsinainen kaappien kiertäjä ja vasta nyt 2v sitten hoksasin mikä mulla on ollut -hiilaririippuvuus! Nyt on kevyttuotteet pannassa, samoin vehnä ja valkoinen sokeri. Täysrasvaisia tuotteita ja paljon kasviksia. Ei vaivaa nälkä eikä ruoka ole koko ajan mielessä. Tämän kun olisi joku minulle kertonut/esimerkilllään näyttänyt jo 20 vuotta sitten...

Nyt meidän koko perhe noudattaa tätä hyväkarppiruokavaliota, vähän täysjyvätuotteita syömme viikottain ja tummalla suklaalla herkuttelevat lapsetkin silloin tällöin.

Tämä vaan tällaisena heittona, jos vaikka kiinnostuit. Se, että kieltää herkut voi olla jopa tilannetta pahentava tekijä. Meillä tummaa suklaata, erilaisia kermarahkoja yms. syödään ehkä enemmän kun muissa perheissä, pähkinöitä ja juustoja myös. Rasvakammon kun vaan unohtaa. Hedelmissäkin on paljon sokeria ja kun verensokeri äkisti nousee se myös laskee jyrkästi ja taas on nälän tunne, väsymys ja piristystä haetaan helposti sokerista.

T: Vuokko ja neljä pientä hyväkarppia v. -99-06