Rotary vaihto
Eli kaipaisin vähän rotarylla vaihdossa olleiden ihmisten kokoemuksia ja vastauksia kysymyksiin:
Kuinka vaikea rotaryn kautta on vaihtoon päästä?
Millaisia vaatimuksia heillä on vaihtareiden suhteen?
Olen kuullut, että rotaryvaihtarina voit päätyä vaihtoon mihinkä maahan tahansa. Kuinka todennäköistä tämä on? Onko jollelulle joskus käynyt näin?
Kommentit (2)
Siihen pitää laittaa lista maista johon haluaisi mennä, muistaakseni kolme maata. Eli ei takuuta, että johonkin tiettyyn maahan pääsee. Tuttujen perheiden lapset päässeet kyllä johonkin niistä listaamistaan kolmesta maasta. Varmaan jonkun verran auttaa hakuprosessissa, että sinulla on ne kolme perhettä valmiina, johon se Suomeen tuleva vaihtari sitten pääsisi. Ja kyllä ne haastattelee sen kirjeen lisäksi, että on jollakin tavalla täyspäinen hakija.
En oo ollut vaihdossa, mut oon perehtynyt asiaan, koska oon lähdössä vuoden päästä :)
Vaihtoon voi olla Rotaryn kautta vaikeempi päästä kun kaupallisten järjestöjen, koska Rotary on hyväntekeväisyysjärjestö ja halutaan olla varmoja, että Rotary-vaihtareiden hyvä maine säilyy :) Myös paikkoja on rajallisesti joihinkin maihin. Käytännössä se siis poikkeaa hakuprosessiltaan muista kahdella (piiri- ja klubi-) haastattelulla. Vaihtarilla pitää käsittääkseni myös olla todistus ainakin ihan ok, ja muutenkin asiallinen kaveri!
Vaatimuksia varmaankin just toi ok koulumenestys, avoimuus, joustavuus, jonkinnäköinen esiintymiskyky ja tietty hyvä motivaatio lähteä! En oo varma onko kielitaidosta muita vaatimuksia kun se, että joissakin maissa täytyy olla esim kahden vuoden opinnot jostakin kielestä
Rotaryvaihtarit ei tosiaan saa itse päättää sitä maata, johon päätyvät vaihtoon. Niitä saa siis toivoa (4 toivemaata) ja vaihtarin täytyy olla sitoutunut lähtemään mihin tahansa näistä neljästä tuleekaan valituksi. Oon kuullut joiltakin, että on päätynyt esim toiseen vaihtoehtoon, mutta suurimmalta osalta että on päässyt ekaan. Tänkin todennäköisyys riippuu siitä, et mihin hakee (esim. USA:an hakijoita on joka vuosi enemmän kuin paikkoja, toisin esim. jossain Chilessä).
Toivottavasti tästä oli edes vähän apua! :)