Miten kertoa esikoiselle vauvan tulosta?
Niin, elikkäs meillä neiti on nyt 2,5 vee ja vauvan syntyessä melkein 3 vee. Missä vaiheessa hänelle voisi kertoa vauvasta ja miten tähän tulisi valmistautua. Tiedän, että on olemassa joitain kirjoja, mutta mitä ja minkä nimisiä?
Osaisko joku kertoa kirjojen nimiä ja vaikka omia kokemuksia, miten valmistella ainut lapsi tulevaan sisarukseen?
kiitos!
Tinttu81
Kommentit (2)
Enkä enää muista miten kerrottin mutta varmaan vaan että hei meille tulee vauva johon esikoinen vaan että joo:)meillä siis 2,5 v poika ja vauvan syntyessä paria kk:tta vailla 3v..mutta ei poika silleen ole tajunnu koko asiaa, juttelee masulle,ku kerran hokas ku mie puhuin vauvalle, sanoo että tule ulos, tule leikkimään,halailee ja antaa pusuja..mutta välillä on niinku mitään ei oliskaan..kaveri sai vauvan heinäkuussa ja sitä ollaan katsottu niin kovasti tämä mun esikoinen haluaa hoitaa, tuttia suuhun ja silittää ja halailee jne. tilanne tietty toinen ku vauva onki kokoaika läsnä, mutta eiköhän se siitä lutviudu..
mulle neuvolassa sanottiin että ei kannata miettiä miten tämä ikäiselle kertoo ku niillä saattaa mennä monta kk ennenku edes ymmärtää että vauva on mahassa,jos ymmärtää ollenkaan..mutta suht hyvin on poika asian ottanu vastaan,mitä nyt joskus vauvan tavarita laitaessa sanoin ettei saa rikkoa sitä ku se on vauvan niin suuttu ja sano että minun!mutta nyt ymmärtää esim että kehto on vauvan ja pienen pienet vaatteet on vauvan ym:)
Meidän lapsille tulee myös ikäeroa 3 vuotta. Me pantattin kertomista esikoiselle, ajateltiin että tulee liian pitkä odotusaika hänelle jne. Noin 1,5 kuukautta sitten lopulta otettiin asia puheeksi, äidin masuvauva. No esikoinen oli vain että niin, joo. Oletettiin hänet siis hölmömmäksi kuin on, hän jo selvästi tiesi asian. Oltiinhan me siitä puhuttu muiden aikuisten kanssa, kyllä lapsi kuuntelee kaiken.
Minusta parempi puhua suoraan ja asioiden oikeilla nimillä eikä mitään haikarajuttuja. Me on kerrottu esikoiselle, että äidin masussa kasvaa vauva ihan niinkuin esikoinenkin kasvoi, ja se syntyy talvella sairaalassa tulemalla äidin pimpin kautta ulos ja se tulee sitten meille asumaan. Ja se imee äidin tisusta maitoa ihan niinkuin esikoinekin kun oli vauva. Sille on jo ostettu vaunut, joita isoveli saa sitten työnnellä. Muutenkin isoveli saa auttaa vauvan hoidossa, hän itse ehdotti "tuttia" (arvatenkin tutin suuhun laittamista).
Lapsen logiikka kun ei toimi yhtän kuten aikuisen, kannattaa varmistella asioita. Esim. meidän poika luuli, että kaikki tuttavien vauvat tulevat meille asumaan ja ovat hänen "veljiään".
Esikoisesta onkin nyt tullut omien sanojensa mukaan "iso poika", ja verrattuna vauvaanhan hän onkin. Vaikka tämä ensimmäinen vauva on ihan pieni poikanen vielä!
Kannattaa ehkä korostaa että masuvauva ei osaa yhtään mitään kun se meille tulee, ei esim. leikkiä veljen kanssa junaradalla. Eikä vauva pääse isin kanssa pyöräretkelle eikä saa syödä karkkia...
Kirjoja en ole vielä aiheesta löytänyt, mutta kyllä se siitä suttaantuu. Meillä on jo ylpeä isoveli!