Maailman visaisin pumppupullokysymys
Kauan sitten ostin Prismasta/Tokmannista/Siwasta/jostain kuusi ERILAISTA pumppupulloa. Sisälsivät halpaa nestemäistä saippuaa käsienpesuun. Pullot olivat siis tosi halpoja, ne ovat 5dl kokoisia, ne ovat muovia. Eli esim kuin tämä:
https://kaurilansauna.fi/cdn/shop/products/musta-saippua-pumppupullo-50…
Paitsi että tuo on varmaankin kalliimpaa saippuaa kuin Tokmannin halvin saippua. Käytän kaikkia kuutta pulloa. Kun ne tyhjenevät, täytän ne 3:n litran saippuakanisterista. Mutta yhdessä pullossa on erikoisuus! Yllättäen! Kutsun sitä pulloa nyt nimellä "Dalton".
Laitan Dalton-pullon täyteen saippuaa, 5dl. Sitten joskus pesen käsiäni eli pumppaan saippuaa ulos pullosta. Ja, erikoisuus: Dalton-pullon sisälle "muodostuu alipaine". Tai siis: sitä mukaa kun saippuaa pumppaan ulos, niin sisälle ei päädy ilmaa, joten Dalton-pullo rutistuu ja rutistuu ja rutistuu. Joudun korjaamaan ongelman siten että minun täytyy ruuvata sen pullon yläosassa olevaa "pumppukorkkia" auki, jotta ilmaa pääsee pullon sisään, jolloin pullo ei enää ole rutistunut. Joudun ruuvailemaan sitä "korkkia" ihan sikausein, koska se pullo rutistuu ihan välittömästi heti kun vähänkin saippuaa pumppaan ulos.
Joten oikeastaan kysymys: miksi yksi pullo rutistuu? Miksi yhdessä pullossa on tuo "alipaineongelma"? Mutta VIIDESSÄ muussa pullossa sitä ongelmaa ei ole?
Kummassa on vika: Dalton-pullossa vai viidessä muussa pullossa? Kumpi pullo on outo? Dalton vai ne viisi muuta?
Kommentit (12)
Oletko kokeillut Daltonin pumppu-osaa muihin pulloihin? Luulen, että ongelma olisi siinä...
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut Daltonin pumppu-osaa muihin pulloihin? Luulen, että ongelma olisi siinä...
Hyvä idea, kiitos! Aion kokeilla. Tahdon tutkia. Tahdon tehdä testejä. Jos sen Dalton "pumppu-osan" kierteet sopivat yhteen muiden pullojen kierteiden kanssa, niin sillonhan testin voi tehdä.
Ja tosiaan: varmaankin muut pumppu-osat päästävät ilmaa sisään samalla kun saippuaa menee ulos. Se ilma menee sisään varmaan siitä tasan samasta nokasta ("nokka-reiästä") mistä saippua tulee ulos. Mutta ilmeisesti Dalton pullon pumppu-osa on jotenkin "viallinen" joten siitä ei mene ilmaa sisään. Pitäisi mennä. Mutta ei vaan mene. Joten "halvassa kiinalaisessa muovitehtaassa" on tehty vääränlainen pumppu-osa.
OUTOA, että Dalton-muovitehtaan työntekijät ovat onnistuneet mokaamaan pumppuosan suunnittelun tai valmistuksen. Kun muut pumput toimivat oikein.
Veikkaukseni: valmistus ei ole mennyt pieleen. Vaan suunnittelu on mennyt pieleen. Jostain ihmeen syystä Dalton-tehtaan väki on päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että he halusivat tehdä jollain tapaa "erilaisen" pumpun. Ja erilaisen pumpun he tekivät. Mutta olipahan tyhmä ratkaisu, ei olis kannattanut tehdä erilaista pumppua! Normaali-yleinen-standardi-vakio-pumppu on hyvä. Dalton-pumppu on erilainen, se on huono. SE EI PÄÄSTÄ ILMAA SISÄÄN!
Tai ehkä mä veikkasin väärin. Ehkä ne yritti tehdä ihan normaalin pumppu-osan. Mutta ehkä ne kiinalaiset vaan oli niin huonoja että ne onnistuivat mokaamaan sen valmistuksen. Emmävaantiiä.
Mutta joo, tämähän on vasta veikkaus. Mun pitää testata. Sitten vasta on tietoa asiasta.
Kiitos sinulle.
ap
Kuulostat ihan mun ystävältä Allulta :D
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. Saanko tavata tämän Allun? Tai saanko tavata sut? Se saattaisi olla antoisaa. Oletteko täällä Tampereen tienoilla?
IHAN TOSISSANI EHDOTAN TAPAAMISTA. Ihanaa tavata sielunveljiä ja sielunsiskoja. Se on harvinaista. Todella harvinaista. Kun tilaisuus siunaantuu niin tilaisuus tulee käyttää.
:)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. Saanko tavata tämän Allun? Tai saanko tavata sut? Se saattaisi olla antoisaa. Oletteko täällä Tampereen tienoilla?
IHAN TOSISSANI EHDOTAN TAPAAMISTA. Ihanaa tavata sielunveljiä ja sielunsiskoja. Se on harvinaista. Todella harvinaista. Kun tilaisuus siunaantuu niin tilaisuus tulee käyttää.
ap
Sinä _olet_ Allu ja olet tavannut minut kyllä monta kertaa. Hyvää joulua ja äidille terkkuja!
Juju on siinä että niitä ei täytetä uudelleen vaan ostetaan aina uusi.
Minäkin tykkään laittaa ylellisen näköisiin pulloihin marketsaippuaa,ja saman huomannut jossakin pullossa myös,mutta en ole viitsinyt paljoa vaivata päätäni tällä ongelmalla.
Alipaine kai sinne pulloon tulee.
Suosittelen säästämään pumput edellisistä saippuapulloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sinä _olet_ Allu ja olet tavannut minut kyllä monta kertaa. Hyvää joulua ja äidille terkkuja!
En ole Allu, en tiedä kuka on Allu, enkä ole koskaan tavannut sua, enkä tiedä kuka tuo mainitsemasi äiti mukamas on. Mutta jos Tampereella käyt niin meidän on pakko tavata. Mutta joo, hyvää joulua sullekin. Itse en joulua vietä.
ap
Mä tein tämän aloitukseni täysin tosissani, vakavissani. Ihan oikeesti tahtoisin teidän pohdintoja (VIISAUTTA) tästä aiheesta. Minä tahdon OPPIA. Ja te voitte minulle opettaa.
Mun näkemys: Dalton pullo on normaali. Muut 5 pulloa on outoja.
Tai siis: kun pullosta pumppaa ulos saippuaa, niin jos ei samalla varmisteta että saippuan tilalle pullon sisälle pääsee ilmaa, niin tietysti lopputulos on "alipaine" ja silloin tietysti pullo rutistuu. Tietysti.
Mutta miksi ihmeessä 5 pulloa ei rutistu? Päätyykö niihin ilmaa sisälle jotenkin, jostain? Mistä, miten? Miksi Dalton pulloon ei päädy ilmaa?
Ja nyt korjaan aloitustani hieman... aloituksessa väitin että käytän niitä kaikkia kuutta pulloa. Mutta ei. Se Dalton pullon ruuvailu auki-kiinni-auki-kiinni-auki-kiinni-... ruuvailu ihan vain että se ei olisi rutistunut... se ruuvailu oli niin ärsyttävää ja vaivalloista, että lakkasin käyttämästä Dalton pulloa. Poistin Dalton pullon käytöstä. Se pullo on minulla vielä tallessa, tyhjänä, varastossa, käyttämättömänä, koska jostain ihmeen syystä en heittänyt sitä roskikseen. Nykyään käytän vain niitä viittä pulloa joita ei tarvitse ruuvailla koska niissä ei ole "alipaineongelmaa" tai siis "rutistumisongelmaa".
ap