raskausviikot/kuukaudet
Rupesin tässä miettimään että miten viikot virallisesti muutetaan kuukausiksi? eli siis kun kalenterikuukausinahan raskaus kestää 9kk, mutta viikkoja kertyy silti tuo 40.. eli periaatteessa raskaus kestää 10kk jos yhdessä kuukaudessa lasketaan olevan 4viikkoa..
Elikkäs nyt kunn raskaus viikkoja on kasassa 24+x niin olenko oikeassa että kuukausia silloin on kasassa 6? ja periaatteessa siis olen raskaana seitsemännellä kuulla, koska olen viikolla 25 raskaana...
Toivottavasti joku ymmärsi.. :)
Kommentit (2)
ottamatta nyt puheeseen lainkaan ns. raskausviikkoja, vain kuukaudet:
kun olet ollut raskaana vasta joitakin päiviä /viikkoja, olet ensimmäisellä kuulla.
kun 1 kk raskautta on täynnä, olet toisella kuulla.
kun 2 kk raskautta on täynnä, olet kolmannella kuulla.
jne...
kun 8 kk raskautta on täynnä, olet yhdeksännellä kuulla.
kun 9 kk raskautta on täynnä, olet kymmenennellä kuulla. ja silloin siis lapsi syntyy :)
eli vaikka raskaus kestää 9 kk, ei 10, niin odottava äiti on usein jo kymmenennellä kuulla raskaana lapsen syntyessä! näin siis toimivat järjestysluvut...
Hei!
Itse olin ihan yhtä sekaisin, kunnes tänne tunnukset hankittuani sain ihan järkevän keinon tuohon kuukausiksi muuttamiseen:
la 23.5. =9kk täynnä
23.4.-23.5. = 9. kk
23.3.-23.4. = 8. kk
23.2.-23.3. = 7. kk
23.1.-23.2. = 6. kk jne.
Itsekin tosiaan ensin laskin viikojen perusteella, mutta en oikein siihen tapaan luotanut, kun ne rv 0, 1 ja 2 sijoittuvat yleensä aikaan ennen hedelmöitymistä. Sikiö siis on iältään aina 2 vkoa nuorempi kuin raskausviikot ilmoittavat raskauden kestäneen. Ja raskausviikkosysteemi ei vastaa kalenterikuukausia.
Biologisesti siis raskaus ei kestä 10 kk.
Sammakkoinen 27+5