Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jouluruuat kallistuneet kovasti viime vuodesta?

Vierailija
22.12.2024 |

Ostin tänään vasta ensimmäiset jouluruuat. Lidlistä onnistuin saamaan graavilohta kympillä oliko 700 grammaa. Olen tavannut ostaa monenlaista eri lailla maustettua graavikalaa mutta nyt jäi välistä. Ennen on pakkauskoko ollut 200 grammaa, nyt se olikin tippunut 120 grammaan ja hinnat olivat vastaavasti nousseet seitsemään tai kahdeksaan euroon.

Joo on rahaa kyllä mutta eipä nyt kyseessä ollut niin erikoinen elämys että ihan mahdottomia viitsisi maksaa. Ostin myös jälkkäriksi juustokakun, vastaavat mutta isommat on ennen saanut viidellä eurolla ja nyt kahdeksalla.

Onko tämä mun korvien välissä vai todellinen ilmiö?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kallistuneet. Yksikään ei ole halventunut. Monissa tuotteissa pakkauskoko on pienentynyt.

Vierailija
2/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, minä jo mietin että vippaako mulla muisti vai miten voi olla. Hinnat on toki olleet nousussa mutta ei vaikkapa 50 % hinnankorotus vuodessa ole mistään kotoisin.

Joulukuusia oli kyllä tarjolla 25 ja 35 € hintaan. Ihmiset ovat vissiin siirtyneet muovikuusiin, kun jonain vuonna prameat kuuset oli 80 € ja 100 €. Harva enää maksaisi kuusesta tuollaista hintaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin karjalanpaisti lihaa punalaputettuna eli alennuksella. 

Vierailija
4/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaa on kallistunut. 

Vierailija
5/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin karjalanpaisti lihaa punalaputettuna eli alennuksella. 

Karjalanpaisti olisi muuten kiva jouluruoka. Äidinpuoleinen isoäitini teki sitä juhlaruokana, hän oli Karjalasta kotoisin. Tälle joululle ostin Lidlin viimeiset kalkkunanpalat, mutta ensi jouluksi laitan ylös tuon karjalanpaistin itselleni muistilapuksi. Nyt kun on vielä suositukset, ettei pitäisi syödä prosessoitua lihaa mitä nämä kaupassa myytävät kinkut ja kalkkunat kaikki ovat, niin karjalanpaisti olisi hyvä ja terveellisempi vaihtoehto. Kiitos sinulle!

Huomenna sitten pitää vielä metsästää laatikot, rosolli ja kastike kalkkunalle, ja miettiä joku salaatti kaveriksi. Jospa se olisi siinä tämänvuotinen vähän rajoitetumpi joulumenu. Ihan kiva olisi vähin erin näitä jouluruokiakin uudistaa, tälle vuodelle joku hedelmäinen salaatti ja ensi vuodelle sitten karjalanpaisti kalkkunan tilalle. Äidille pitää vielä aatoksi hankkia joku joulumuistaminen. Tapanina pääsee sitten takaisin normaalielämään! 😍

ap

Vierailija
6/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaa on kallistunut. 

Tästä olen kuullut puhuttavan. Kaakao on raaka-aineena kallistunut ja hinnat nousseet reilusti sitä enemmän. Vuodenvaihteessa kaikki makeiset kallistuvat vielä entisestään kun alv-kanta nousee.

ap

Vierailija
7/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin lanttupussin 0,29e. Nyt kolme kg lanttuja. Aattona teen lanttulaatikon, rosollin ( keitän punajuuret jne.), sienisalaatin jne. Huomenna illalla perunalaatikko yöksi imeltymään. Teen kaiken alusta asti itse. Paitsi kinkkuviipaleet ostan valmiina. 

8/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat kallistuneet. Yksikään ei ole halventunut. Monissa tuotteissa pakkauskoko on pienentynyt.

Sitten ihmetellään kun ostovoima laskee.

Vierailija
9/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin lanttupussin 0,29e. Nyt kolme kg lanttuja. Aattona teen lanttulaatikon, rosollin ( keitän punajuuret jne.), sienisalaatin jne. Huomenna illalla perunalaatikko yöksi imeltymään. Teen kaiken alusta asti itse. Paitsi kinkkuviipaleet ostan valmiina. 

Sinä pääset kyllä edullisesti, paitsi itseäsi et säästele. 😍 Nuorempana olen useampana vuonna tehnyt itse laatikot, mutta enää en ole jaksanut. Hyviä ne kyllä olivat, paitsi sen kerran kuin tein kokeeksi karppaajan lanttulaatikkoa. 🤣 No ei sekään hukkaan mennyt kun vanha huonohampainen koira tykkäsi siitä kuin pöhkö puurosta. Ensin ei uskaltanut paljoa antaa, kun pelotti että menee rekulla maha sekaisin. Ei mennyt ja koira söi lopulta koko lanttulaatikon. Opin siitä että laatikkoresepteillä ei kikkailla.

ap

Vierailija
10/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

M23 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ihmetellään kun ostovoima laskee.

Ostovoima toki pienenee, monen tuotteen kohdalla myös ostohalukkuus. Onhan sitä juttuja joista en ole halukas tinkimään, mutta en koe että jäisin paljosta paitsi jos graavisiika ja konjakkigraavattu lohi jää pois ruokalistalta. 😆 Ja ensi vuodelle tosiaan kalkkuna vaihtuu karjalanpaistiin ihan terveyden nimissä jos se vaan muille sopii.

ap

Vierailija
11/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä perinteiset jouluruoat ovatkin pula-ajan ruokaa. Eli edullisia. Mutta jos vetää juureksia koko joulun, voi olla massu pikkuisen sekaisin. 

Vierailija
12/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaa on kallistunut. 

Tästä olen kuullut puhuttavan. Kaakao on raaka-aineena kallistunut ja hinnat nousseet reilusti sitä enemmän. Vuodenvaihteessa kaikki makeiset kallistuvat vielä entisestään kun alv-kanta nousee.

ap

Totta. Kahvi kallistuu ilmastonmuutoksen takia koska kasvualueet kärsii. Kaakaosta en tiedä onko sama syy vai vaan osittain. Kallista on. Ja tuo alv vielä päälle.

Pitää katsella mitä löytyy alesta joulun kälkeen jaoataa varastoon.

Vierailija
13/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi oli välillä törkeän kallista, nyt vähemmän. Siis kallista on muttei törkeän kallista😁

Vierailija
14/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat selvästi kallistuneet. Ostan aina kympin lanttulaatikoita sekä porkkanalaatikkopötkön kun meillä on sekä vegaaneita että keliaakikkoja. Nyt maksavat jo yli 5€/kpl. Onneksi ei mene lihaan rahaa. 

Vierailija
15/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohi oli välillä törkeän kallista, nyt vähemmän. Siis kallista on muttei törkeän kallista😁

Tuoretta lohta nyt vielä ostaa, mutta yli neljänkympin hinnat graavilohesta on aseetonta ryöstöä. Uunilohi smetanan alla on ollut monena vuonna jouluruokana myös, pitää laittaa muistiin tämäkin ensi vuotta ajatellen. Eihän se smetana nyt terveysruokaa ole mutta muuten lohi parempi vaihtoehto.

ap

Vierailija
16/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä perinteiset jouluruoat ovatkin pula-ajan ruokaa. Eli edullisia. Mutta jos vetää juureksia koko joulun, voi olla massu pikkuisen sekaisin. 

Varmaan jos elää pikaruokadieetillä äkillinen runsas kuidun saanti tuntuu pahalta. Kannattaa opetella syömään kasviksia, juureksia, hedelmiä ja palkokasvejakin säännöllisesti, niin voi muutenkin paremmin kuin vain jouluna.

ap

Vierailija
17/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaa on kallistunut. 

ap

Totta. Kahvi kallistuu ilmastonmuutoksen takia koska kasvualueet kärsii. Kaakaosta en tiedä onko sama syy vai vaan osittain. Kallista on. Ja tuo alv vielä päälle.

Pitää katsella mitä löytyy alesta joulun kälkeen jaoataa varastoon.

Rankkasateet ja kuivuus ovat pilanneet kaakaosatoja.

Ihailua kaikkia niitä kohtaan, joilla säilyy sellainen asia kuin suklaavarasto. 😁 Täällä ei toimisi, kaikki katoaisi ja pian.

ap

Vierailija
18/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimevuonna sai vielä siianmätiä 79-99€/kilo, nyt 169-188€/kilo.

Ei ostettu.

Graavi/kylmäsavulohi taisi olla vuosi sitten 26-29e, nyt 33-39e/kg. 

Vierailija
19/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kallistuneet. Jotain ostin punalaputettuna ja tarjouksista hieman edullisemmin kuin että ostaa kaiken yhdestä paikkaa. Valmissoseista on helppo tehdä loistavat laatikot. Juustoja ostin vähemmän.

Vierailija
20/23 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimevuonna sai vielä siianmätiä 79-99€/kilo, nyt 169-188€/kilo.

Ei ostettu.

Graavi/kylmäsavulohi taisi olla vuosi sitten 26-29e, nyt 33-39e/kg. 

Ohhoh, älytön hinta mädillä. 😳 Jollain tavalla tuntuu oikeastaan ihan hyvältä, että saa vähän yksinkertaistettua tätä joulun ruokahuoltoa. Saako silleen edes sanoa? Ensimmäinen iso helpotus oli aikoinaan, kun päätettiin että ei lahjoja aikuisille. No äiti ei tätä tottele, sieltä tulee aina kassillinen halpaa tarpeetonta tavaraa. Ja äidillä aina älytön stressi lahjojen laitosta, mutta on kuulemma niin kiva tunne kun on laittanut lahjoja niin ei voi luopua tavasta. Voi äitikulta! 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme