Uusissa omakotitaloissa on usein suuret ikkunat ihan lattiasta kattoon saakka ja ei verhoja niin
miten niissä voi olla kun kulkijat näkee sisälle?
Kommentit (549)
Meillä on kolminkertaiset lasit ja talon kulmissa korkeat ikkunat. Kyllä vaan hohkaa kylmää toisin kuin seinä. Ja olen tarkastnut tiivisteet ja pitkäsalvat toimii kunnolla.
Toisaalta tuo kyllä ihanaa valoa ja voi harrastaa maalaistalokyttäystä. Tiellä kulkijat eivät näe paljoa koska kolme isoa katajaa.
-Kylmis
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttavapariskunta rakensi uuden talon. Niiden makuuhuone on toisessa kerroksessa ja sängyn vieressä on ikkuna lattiasta kattoon kadun suuntaan, eikä minkäänlaisia verhoja. Mut ne on on jotain bodareita ja muija kisaa fitness-kisoissa. Kai niissä on jotain itsensäpaljastajan vikaa.
Kaikille ei vain ole ongelmaa näytellä itseään ikkunasta. Sitä käsittelee hieno kohtaus elokuvassa Playtime, joka jo 1967 ennusti tämän suuntauksen.
Täällä ladakansa (kerrostalolaiset) päivittelee että Ferrari (okt) on muka huono auto (talo)...
Itse sen sijaan eivät näe tikkua silmässään (kuinka vaatimaton se oma elementtikerrostalo onkaan asua)...
Vierailija kirjoitti:
Isot ikkunat pitäis lailla kieltää, tuhannet linnut kuolevat kun lentävät isoa heijastepintaa päin. Ihmisten täydellistä turhamaisuutta....
Meillä on koko talon sivun mitalla isot ikkunat. Mitä tässä nyt kolme vuotta olen asunut, yhtään lintua ei ole näihin törmännyt. Luulisi että raatoja olisi terassi täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttavapariskunta rakensi uuden talon. Niiden makuuhuone on toisessa kerroksessa ja sängyn vieressä on ikkuna lattiasta kattoon kadun suuntaan, eikä minkäänlaisia verhoja. Mut ne on on jotain bodareita ja muija kisaa fitness-kisoissa. Kai niissä on jotain itsensäpaljastajan vikaa.
Kaikille ei vain ole ongelmaa näytellä itseään ikkunasta. Sitä käsittelee hieno kohtaus elokuvassa Playtime, joka jo 1967 ennusti tämän suuntauksen.
Toisille se on mielihalu. Tuokin muija työntää jatkuvasti someen aika kyseenalaista matskua. Todennäköisesti rouva nauttii suuresti keikistellä narustringeissä lavalla kaikkien katsoessa silmä kovana.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ladakansa (kerrostalolaiset) päivittelee että Ferrari (okt) on muka huono auto (talo)...
Itse sen sijaan eivät näe tikkua silmässään (kuinka vaatimaton se oma elementtikerrostalo onkaan asua)...
Onko okt yhtä kuin isot ikkunat? Ei meillä ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olet noin katkera? Eikö kaikki sittenkään ole ihan hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko okt yhtä kuin isot ikkunat? Ei meillä ainakaan.
Meillä on omakotitalon olohuoneessa isot ikkunat takapihalle ja metsään, ei ihan koko seinän kokoiset mutta kuitenkin näkee lattialla istuen pihalle. Kadun puolelle ja makuuhuoneissa on kuitenkin normaalit ikkunat, onneksi, koska en erityisemmin halua esitellä meidän elämää kaikelle kansalle.
Kateus haiskahtaa nyt varsin voimakkaasti tästä ketjusta.
Kyllä minä yhtä lailla ihmettelen kerrostalojen lasiseinäparvekkeita, miten siinä muka rennosti oleskelisi kun kaikki näkyy kadulle? Ne joka parvekkeella erilaiset näkösuojaviritykset ja toisaalta tavarakasat ei myöskään ole erityisen edustavan näköisiä... Sopii ne maisemaikkunat ja -parvekkeet sellaiseen paikkaan jossa on se maisema, mutta en ymmärrä silloin kun se maisema on lähinnä katu ja naapurin piha.
Uudet asuinalueet on kyllä ihan naapurikyylääjän unelma, sen lisäksi että voi kytätä mitä naapurit tekee pihallaan, voi helposti seurata kaikkia heidän tekemisiään sisälläkin.
Mukava olla kotona alasti ja antaa ohikulkijoiden ihastella isoista ikkunoista komeita näkymiä.
Nyky talot ovat ainakin minun mielestäni hirveitä laatikoita valtavine ikkunoineen. Ja Sitten sisätilat, hyi! Keittiö valkoisine kaappeineen muistuttaa patologin työtiloja. Meneppä katsomaan valmistalo malleja. Jokaisella valmistajalla täysin samanlaisia tylsiä laatikoita, joita ulkomaalainen luulisi varastorakennukseksi. Ei romantiikan ripaustakaan, vaan ankeutta. Sitä on tämän hetken suomalainen arkkitehtuuri.
Vierailija kirjoitti:
Isot ikkunat pitäis lailla kieltää, tuhannet linnut kuolevat kun lentävät isoa heijastepintaa päin. Ihmisten täydellistä turhamaisuutta....
Niin tätähän ei aiemmin vielä tajuttu Suomessa kieltää.
Oikeastaan olisi helpompi kieltää Suomessa ihan kaikki ja sitten sallia joitain harvoja asioita. Niin kuin 1,2x1,2 kokoiset ikkunat ja 0,75 kokoisen pullon osto alkosta.
Ihan hirveää DDR meininkiä. En ollut uskoa silmiäni kun tuonkin määräyksen sain eteeni.
Tuskin ne talot on juuri sun kulkureittisi edessä. Onko pakko olla utelias ja kurkkia joka akkunasta. Pidä katse tiessä jos noin ahdistaa isot akkunat. Voi persus näitä joidenkin ongelmia, kannattais ehkä elää ihan omaa elämää ja antaa toistenkin tehdä niin.
Hassua, että tätä pidetään nykyajan juttuna, kun itse olen kasvanut tuollaisella 70-80-lukujen talojen alueella ja kaikilla oli isot ikkunat olohuoneessa. Huonekorkeutta ei ollut yhtä paljon kuin nykyisissä uusissa taloissa ja seinää oli ikkunan alla ehkä 30 cm, mutta käytännössä koko seinä oli ikkunaa. Oliko nämä nyt niitä valesokkelitaloja? Tosin silloin oli kaikilla sälekaihtimet tai rullaverhot, mutta ei ne isot lattiasta kattoon ikkunat ole mikään juttu, jota ei ennen ole ollut.
Meillä tällainen iso ikkunainen musta lato, nykyajan talo siis. Pienellä tontilla naapureissa ja tiessä kiinni. Verhot aina kiinni. Ei tässä enää kauaa jaksa asua. Miksi näitä hemmetti vieköön tehdään?
Itse en voi sietää mauttomia uusvanhoja kartanojäljitelmiä ja inhoan yli kaiken pimeitä huoneita ja alle 1,8m leveitä ikkunoita. 2020-luvulla rakennetun talon pitää näyttää oman aikanasa talolta eikä joltain ruotsalaiselta maaseutukartanolta. Kaikki mikä yrittää näyttää joltain mitä ei oikeasti ole on halpaa ja mautonta.
Liian pieni ikkuna tai kustannussyistä ikkunaton kylppäri on yleisin rakentamisessa tehty isompi virhe ja sellaisen korjaaminen jälkikäteen on työlästä ja kallista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tällainen iso ikkunainen musta lato, nykyajan talo siis. Pienellä tontilla naapureissa ja tiessä kiinni. Verhot aina kiinni. Ei tässä enää kauaa jaksa asua. Miksi näitä hemmetti vieköön tehdään?
Ymmärsinkö oikein ? Siis oikeasti haluaisit että olohuoneessasi olisi aivan pieni ikkuna ja että se olisi pimeä ?
Vai koskiko ongelma vain yhtä kadunpuoleista ikkunaa ?
Voithan aina laittaa sälekaihtimia ja valoverhoja ja pimennysverhoja ? Kyllähän nyt yhden ikkunan pimeäksi saa.
Kyllä se alaseinäkin antaa valoa ihan huomattavasti. Ei olekaan kyse suorasta auringonpaisteesta. Meillä vaihdettiin terassinovet tästä mallista (olennainen tuo ikkuna-aukon koko) https://www.netrauta.fi/parvekeovi-aarni-po-14-9-10x21-karmi-115mm-valk… tällaiseen https://www.netrauta.fi/parvekepariovi-kaskipuu-po-thermo-mittatilausovi ja valon määrä sekä tilan tuntu huoneessa moninkertaistui. On myös ihana kun nojatuolista näkee helposti ulkona olevat matalat istutukset yms, ennen näkyi vain puut noin puolesta välistä ylöspäin.