Koiran hankkiminen, koirarodut
Olen pohtinut ensimmäisen koirani hankkimista ja minulla ei ole paljon aiempaa tietoa eri roduista. Omistan myös seurallisen ja leikkisän Maine coonin, jonka kanssa sen olisi tultava toimeen ja kyseessä on rivari, eli koiran tulisi olla sieltä ei äänekkäimmästä päästä. Ei myöskään mitään suurikokoisinta, jotta koiralla on tilaa liikkua täällä. Koiran liikunnallisuuden vaatimus voisi olla vähäinen tai kohtalainen, ei siis koiraa, joka vaatii erityisen paljon ulkoilua tai liikuntaa. Olen itse yrittänyt jo perehtyäkin eri koirarotuihin, mutta olisi myös kiva kuulla, jos täällä on enemmän roduista tietäviä :)
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mahdollisimman tavallinen, keskikokoinen paimenkoirarotu on hyvä. Olet vaan oikeasti rehellinen kasvattajalle siitä mihin tarkoitukseen otat koiran ja korostat että haluat ensimmäiseksi koiraksi tasapainoisen ja hyvähermoisen koiran. Ei kannata mitään agilitytykkiä ottaa jos et tee sitä tosissaan.
Sinusta itsestäsi sitten riippuu että onko hyvä rotu vaikka näyttelykelpie, corgi, saksanpaimenkoira vai esimerkiksi heeleri. Heeleri aika turvallinen, saksanpaimenkoiran hankinnassa saa olla tarkka. Corgi oli vasta aika muotia niin siinä on riskejä.
Kaikki paimenkoirat tarvitsevat aktiivisen omistajan poislukien ehkä pitkäkarvainen collie. Kyllä niille alkaa sijaistoimintoja tulemaan, jos eivät pääse itseään toteuttamaan. Ei ikinä paimenta ensimmäiseksi koiraksi eikä varsinkaan kotiin mö
Hakkaisit siis sijaistoiminnoista toimettomuuttaan kärsivän koiran. OK sulla on varmaan laaja kokemus koirien kieltämisestä
Sijaistoiminnot eivät kieltämällä katoa, vaan keksimällä tekemistä koiralle
Haukkukaa koiranne, ja ehkä saa kehuakin :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mahdollisimman tavallinen, keskikokoinen paimenkoirarotu on hyvä. Olet vaan oikeasti rehellinen kasvattajalle siitä mihin tarkoitukseen otat koiran ja korostat että haluat ensimmäiseksi koiraksi tasapainoisen ja hyvähermoisen koiran. Ei kannata mitään agilitytykkiä ottaa jos et tee sitä tosissaan.
Sinusta itsestäsi sitten riippuu että onko hyvä rotu vaikka näyttelykelpie, corgi, saksanpaimenkoira vai esimerkiksi heeleri. Heeleri aika turvallinen, saksanpaimenkoiran hankinnassa saa olla tarkka. Corgi oli vasta aika muotia niin siinä on riskejä.
Kaikki paimenkoirat tarvitsevat aktiivisen omistajan poislukien ehkä pitkäkarvainen collie. Kyllä niille alkaa sijaistoimintoja tulemaan, jos eivät pääse itseään toteuttamaan. Ei ikinä paimenta
Hakkaisin? Jos et keksi mitään muuta tapaa kieltää koira kuin hakkaaminen, toivottavasti sinulla on vain tokmannista ostettuja pehmolelukoiria. Tätä just tarkoitan osaamattomuudella, että ollaan täysin kyvyttömiä koiran kieltämisessä ja ajatellaan sen olevan hakkaamista.
Koiralle sanotaan "EI". Se laitetaan rauhoittumaan vaikka pesään.
Nuoren koiran hermosto vasta kehittyy ja lopputulokseen voi todella paljon vaikuttaa pentuna ja nuorena, ilman hakkaamistakin.
Paimenkoirista lyhytkarvainen snuffeli on hyvä valinta perhekoiraksi. Helppohoitoinen ja omatoiminen, voin suositella.
Mikä ihme on snuffeli, en ikinä ole kuullutkaan...?
Vierailija kirjoitti:
Cavalier, pieni, söpö ja kiltti rotu. Ei tarvi pitkiä lenkkejä mutta leikkimistä
Niin pilalle jalostettu, että näitä ei pitäisi kenenkään hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitään ylijalostettuja tai sairaita rotuja emme nimenomaan halua ja koiran ulkonäöllä ei muutenkaan ole niin väliä, vaan että hän viihtyisi meillä mahdollisimman hyvin. Maine coonimme on jo hyvin äänekäs, joten emme tarvitse "näkymätöntä" koiraa, vaan koiran joka ei jatkuvasti olisi haukkumassa, jotta rivitalonaapuria ei häiritse. Metsää on tässä lähellä ja hyviä lenkkipolkuja siellä, mutta emme harrasta vaellusta yms. metsäretkeilyä, paitsi lenkkejä tässä lähellä, niin siitä syystä ei erityisen aktiivista koiraa. Olen myös pahoillani teidän puolesta kenelle on triggeröidytty tai vastattu ilkeästi tässä ketjussa:(
Itse arvostan jokaista ehdotusta:)
Itsellä se norjalainen-hava yhdistelmä mutta tämän luettua tuli joku noutajarotu mieleen. Havanna on aika haukkuherkkä mutta ei pahimmasta päästä pikkukoirista. Terve ja hyvä lenkkeilemään on oma koira ollut ja kissan kanssa ei mitään ongelmia. Paimenessa voi olla se ongelma että pyrkii paimentamaan kissaa ja lapsia ym. Noutaja tai spanielityyppinen voisi olla hyvä jos niistä tykkää.
Niin, valitettavasti mopsin terveysongelmat aieuttavat ne hengitysäänet. Onko täällä mitään muuta edes väitetty?