Listataan neuroepätyypillisille sopivimpia ammatteja
Kommentit (50)
Formula- tai rallikuski. Jos olette yhtään kuskien haastatteluita katsoneet, niin aika monella vaikuttaa olevan joko ADHD- tai autismin kirjon piirteitä.
Myyjä nyt ois ehkä yks epäsopivimpia ammatteja autismin kirjolla olevalle.
Ilmeisesti koodaaminen on monelle autistille sopivaa hommaa. Tutkijana toimiminen myös.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu todella paljon siitä, MIKÄ neuroepätyypillisyys on kyseessä. Minulle sopii vähän autistisena etänä tehtävät asiantuntijatyöt, mutta adhd:lle varmaan olisi ihan kammottava työ istua koneella 8h.
Pitänee paikkansa jos luulee kaikkien ADHD -ihmisten olevan duracell-pupuja. Näinhän asia ei ole ja siksi moni onkin ilman diagnoosia, vaikka oireilu on selvää. Itse ADHD slevästi ja olen tietokonenörtti eli koodari. Sopivasti vuorovaikutusta ja sopivasti saa nörtteillä ihan rauhassa. Itseni kohdalla epäilen myös osittaista lievää autismia. Nykyään kun olen oman ammattini löytänyt ja viihdyn työssäni niin ei haittaa omat omituisuudet. Edes itseäni. Toinen ammatti missä todennäköisesti olisin ollut todella hyvä on kirurgiaan erikoistunut lääkäri. Olis vaan pitänyt lähteä nuorena opiskelemaan alaa.
Mulla on ADHD, ja olen sairaanhoitaja. Ja nimenomaan kolmivuorotöissä osastolla, en missään puuduttavassa polityössä (kokeilin sitä, ja kuormituin älyttömästi). Sisarukseni on puolestaan autismikirjolla, ja hän on tutkija yliopistolla. Molemmat olemme saaneet paljon kehuja työsuoriutumisestamme.
Minä olen aineenopettaja ja epäilen, että ad(h)d on jonkinasteinen. Tekeminen ja toimeen tarttuminen on aina ollut erittäin vaikeaa ja olen koko elämäni syyttänyt itseäni laiskaksi. Olen pärjännyt opinnoissani erinomaisesti, siis arvosanat, mutta tekeminen on hyvin hyvin vaikeaa, toimeen tarttuminen, keskittyminen. Gradu oli yhtä tuskaa, koska se vaati pitkäjänteistä työskentelyä.
Nykyinen työni on minulle todella sopiva ja olen hyvä työssäni, ainoastaan kokeiden tarkistus ja kokouksissa istuminen on vaikeaa, mutta niihinkin olen näin lähes viisikymppisenä saanut muodostettua rutiinit.
Vierailija kirjoitti:
Formula- tai rallikuski. Jos olette yhtään kuskien haastatteluita katsoneet, niin aika monella vaikuttaa olevan joko ADHD- tai autismin kirjon piirteitä.
Ihan loogista kyllä. Ei kai kyseisessä hommassa ihan "normaali" tyyppi pärjäisikään.
Eikös Topi Borg ole ainakin hyllyttäjänä kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu todella paljon siitä, MIKÄ neuroepätyypillisyys on kyseessä. Minulle sopii vähän autistisena etänä tehtävät asiantuntijatyöt, mutta adhd:lle varmaan olisi ihan kammottava työ istua koneella 8h.
Olen ADHD ja teen etänä ns. asiantuntijatyötä. Pidän erittäin paljon, mutta työni on nopeasti muuttuvaa ja vaatii nopeaa reagointia. En jaksaisi tehdä liukuhihnatyötä, joka toistuisi samanlaisena päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Monelle autistille tuo olis ihan painajaista, kun niin paljon tuntemattomia ihmisiä ja hälinää. Mutta niin me autistitkin ollaan keskenämme erilaisia yksilöitä.
Jos on käsistään kätevä, niin automekaanikko, metallityöläinen, sähköasentaja, kiinteistönhoitaja ym. voi sopia. Sosiaalista vuorovaikutusta kyseisissä ammateissa on jonkin verran, mutta se liittyy yleensä selkeästi työhön.
Olen burgeri ja myyjänä olo oli hirveintä mitä olen kokeillut. Ihan meni pönttö sekaisin. Putkiasentajan työ on ollut mulle sopiva, saa nysvätä itsekseen putkien ja venttiilien parissa, tarpeeksi ajateltavaa ja vaihtelua ettei järki muuta mikä-mikä-maahan ja sopivan vähän ihmiskontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle autistille tuo olis ihan painajaista, kun niin paljon tuntemattomia ihmisiä ja hälinää. Mutta niin me autistitkin ollaan keskenämme erilaisia yksilöitä.
Moni käyttää hälinässä vastamelukuulokkeita ja kuuntelee vaikka musiikkia jotta pystyy olemaan siinä ympäristössä.
Aika monet näyttelijät ja muusikot ovat kertoneet, että heillä on joko ADHD- tai autismin kirjon diagnoosi.