Mainonnan eettinen neuvosto älähti: Lidl mainosti myymälöitään myymälävarkaille!
Taloussanomat kertoo tänään:
Ensinnäkin mainoksessa esitellään myymälävarkaita positiivisessa valossa samaan aikaan, kun lukuisat ruokakaupan työntekijät, asiakkaat ja kauppiaat joutuvat pelkäämään päivittäin myymälävarkaita. Aiheesta tehtyä huumoria luonnehditaan mauttomaksi. Lisäksi mainoksia moititaan rikollisen toiminnan ihannoinnista.
Lausunnonpyytäjien käsityksen mukaan hyvän tavan vastaista on myös esittää kantasuomalaiset nuoret stereotyyppisesti myymälävarkaina ja solvata heitä.
Ja tämän mainoskampanjan jäljeen Lidl ryhtyi tarralaputtamaan kokonaisia hyllyjä elintarvikkeita, jopa nakkipaketteja, hälytintarroilla ja viiltämään monipakkaukset auki pohjasta, jotta varastaminen hankaloituu.
Oliko Lidlin koko mainoskampanja ns. honey trap, eli hunaja-ansa myymälävarkaille?
Ruuan varastaminen on kasvussa Suomessa mikä itsessään on kovin huolestuttavaa. Koskaan aiemmin ei elintarvikkeissa ole ollut varashälyttimiä.