Kuntoutustuki tosiaan pienempi kuin työmarkkinatuki?
Onko tosiaan näin?Kela sanoo ,että täysimäärä yksinasuvalle 775e..Miten sillä kuntoutuu..
Kommentit (22)
Voisko joku tietävä kommentoida miten tää menee? Työeläkettä ei ole kerennyt kertymään..
Kuntoutustuki ja kuntoutusraha on kaksi eri tukea.
Tuohon päälle saa vielä toimeentulotukea ja asumistukea
Mitä vähemmän sen parempi. Kannustaa kuntoutumaan työelämään. Tv. Orppo.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon päälle saa vielä toimeentulotukea ja asumistukea
Ei kaikki saa toimeentulotukea.
No paljon sun työmarkkinatuki sitten on?
En tiedä mistä on kysymys, mutta perinteisesti "sairaspäiväraha", joka kai siis on sama tässä kuin kuntoutustuki?, on tietysti pienempi kuin paikka (tai tässä työttömyyskorvaus). Eli jos työtön sairastuu, hän saa vähemmän rahaa sairaspäivärahan muodossa koska ei ole työkykyinen. Eri asia sitten jos on joku koulutus tjsp projekti, jossa voi sitten saada vaikka kuinka paljon etuja, ilmaista ateriaa ja korotettua päivärahaa jne jne.
No tuo on kyllä uutta mulle, luulin että se oli takuueläkkeen suuruinen jos ei ole mitään työeläkettä.
Kuntoutustuen tai työkyvyttömyyseläkkeen täysi määrä yksin asuvalle on 775,70 e/kk. Kelan sivuilta
Joku saa yli 2000 kuntoutustukea. Lehdessä juttua, maksullinen.
Rupeen tästä nyt kuitenkin sijoittamaan osakkeisiin, tyyliin 100 e. Kunhan saisi jotain extraa että vois pitää enemmmän lomaa.
Minulle taas useampikin sosiaalityöntekijä on kertonut, että kuntoutustuki on suurempi kuin työmarkkinatuki. Ainoa keino saada selville juuri oma summa on kysyä Kelalta, mutta minä en uskalla. Jos Kela saa tietää, että minut on todettu työkyvyttömäksi ja määrätty kuntoutukseen, on myöhäistä enää perua. Yhtään vähemmällä tuella en pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas useampikin sosiaalityöntekijä on kertonut, että kuntoutustuki on suurempi kuin työmarkkinatuki. Ainoa keino saada selville juuri oma summa on kysyä Kelalta, mutta minä en uskalla. Jos Kela saa tietää, että minut on todettu työkyvyttömäksi ja määrätty kuntoutukseen, on myöhäistä enää perua. Yhtään vähemmällä tuella en pärjää.
Kuntoutustukea ei ihan noin vaan saa. Ei edes sairauspäivärahaa.
Tt-tuki nousee vastaavasti joten se ja sama millä nimellä sama tuki tulee?
Vierailija kirjoitti:
No paljon sun työmarkkinatuki sitten on?
Mistä luulet olevan paljon?
Vierailija kirjoitti:
Tt-tuki nousee vastaavasti joten se ja sama millä nimellä sama tuki tulee?
Ei se nouse. Tällä palstalla uskotaan huhuihin ja yksiviivaisiin laskureihin, mutta käytännössä tukien määrään vaikuttaa moni asia, joita maallikko ei osaa ajatella.
Kuntoutustuesta ei mene veroa. Peruspäivärahasta menee .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutustukea ei ihan noin vaan saa. Ei edes sairauspäivärahaa.
Ei ihan noin vain saakaan, mutta lääkärin määräyksestä saa.
Joka tapauksessa kuntoutukseen meneminen on minulle liian kallista. Lähimpään kuntoutuskeskukseen ja takaisin kulkeminen ja muutaman vuorokauden viettäminen veisi koko kuukauden työmarkkinatuen/kuntoutustuen, joten kuntouttakoot jonkun varakkaamman.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä on kysymys, mutta perinteisesti "sairaspäiväraha", joka kai siis on sama tässä kuin kuntoutustuki?, on tietysti pienempi kuin paikka (tai tässä työttömyyskorvaus). Eli jos työtön sairastuu, hän saa vähemmän rahaa sairaspäivärahan muodossa koska ei ole työkykyinen. Eri asia sitten jos on joku koulutus tjsp projekti, jossa voi sitten saada vaikka kuinka paljon etuja, ilmaista ateriaa ja korotettua päivärahaa jne jne.
"En tiedä mistä on kysymys" ja sitten pitkä selitys siitä, miten asia joko on tai ei ole. Miksi edes vaivaudut?
vai olenko jotain ymmärtänyt väärin?