Ottaisitko miehesi sukunimen naimisiin mennessänne, jos se oli mielestäsi ruma?
Kommentit (36)
Olen niitä ihmisiä, joiden mielestä nimi on vain nimi ja kaikki nimet ovat yhtä hyviä (eli minusta ns. hienoja nimiä ei ole olemassakaan). Tosin myönnettäköön, että mieheltä saamani nimi on käytännöllinen (aakkosten alkupäässä, lyhyt ja helppo kirjoittaa). Mutta olisin toki ottanut vaikka Ölkkyläisen tms.
Mitä väliä sillä on, että keneltä se nimi on saatu, isältä, äidiltä vai mieheltä? Minusta jokainen omistaa oman nimensä oli se sitten saatu mitä kautta tahansa.
Nyt harmittaa. Mies silloin itse tarjoitui ottamaan minun sukunimen ja harmittaa kun en suostunu.
... jostain syystä naisilta näyttää yleisessä mielipiteessä tällainen kansalaisoikeus puuttuvan? tai perheet hajoo, lapset kärsii, tulee juurettomuutta ja yhteiskunnan perusta järkkyy, moraali rappeutuu ja tarhan täti voi vielä luulla että se ei ole sun lapsesi kun sillä on eri sukunimi vaikka se kiljuu ÄITIII... tai pahempaa, se lapsi katsoo omaa sukunimeään ja luulee ettet ole hänen äitinsä....
sori pitäisi tällä tuulella pysyä näköjään pois palstalta, maanantai...
joka EI OSAA kirjoittaa minun sukunimeä korttiin yms. vaan änkee miehen sukunimen vaikka mulla on OMAKIN sukunimi.
V---U
eikä auta vaikka väännän rautalangasta.
Ne johtuvat tietty miesten sitoutumisenpuutteesta, kun nämä jääräpäisesti pitävät oman nimensä!
Miun nimeni on nätti. Miehenkin on kiva, mutta varmaan pidän omani sitten kun naimisiin mennään, tai liitän siihen lisäksi mieheni nimen. Omani tahdon pitää tavallaan sen takia että se on isäni, joka on minut kasvattanut ja jonka kanssa siksi olen läheinen. Oman nimen pitämistä ajattelen myös siksi, että nimen vaihtaminen on yleinen käytäntö vain naiselle, enkä halua sitä siksi kannattaa. Sitten kunn nimen vaihtaminen on yhtä yleistä miehillä kuin naisillakin, niin voin harkita omani vaihtoa :) Miehen nimen voisin liittää perään siksi, että liityn myös hänen sukuunsa. Haluaisin kyllä tässä tapauksessa että myös mies ottaa minun nimeni lisäksi. Ja miksi lapset saavat yleensä aina isänsä nimen? Eli vaimon pitää muuttaa nimensä jos tahtoo että koko perhe on samanniminen. Sucks.
Ehkä aattelen vaan asiat liian hankalasti :D
Miun nimeni on nätti. Miehenkin on kiva, mutta varmaan pidän omani sitten kun naimisiin mennään, tai liitän siihen lisäksi mieheni nimen. Omani tahdon pitää tavallaan sen takia että se on isäni, joka on minut kasvattanut ja jonka kanssa siksi olen läheinen. Oman nimen pitämistä ajattelen myös siksi, että nimen vaihtaminen on yleinen käytäntö vain naiselle, enkä halua sitä siksi kannattaa. Sitten kunn nimen vaihtaminen on yhtä yleistä miehillä kuin naisillakin, niin voin harkita omani vaihtoa :) Miehen nimen voisin liittää perään siksi, että liityn myös hänen sukuunsa. Haluaisin kyllä tässä tapauksessa että myös mies ottaa minun nimeni lisäksi. Ja miksi lapset saavat yleensä aina isänsä nimen? Eli vaimon pitää muuttaa nimensä jos tahtoo että koko perhe on samanniminen. Sucks.
Mikä sukunimi olisi maailman kaikkeuden rumin???
Myös tyttönimeni on sellainen, jota en haluaisi enää itselleni.
Helpointa on siis, kun ei mene naimisiin. Tai etsii miehen, jolla on kaunis sukunimi =)
Entä Rinta-Opas, Laihanen, Sikala, Lätti... Noloja nimiä.
Mutta sukulaiseni (joilla siis eri sukunimi kun minulla) vaihtoivat kamalan sukunimensä toiseen. Ja vaihtoivat siis (ovat miehiä) ihan muuten vain, ei naimisiin menon yhteydessä.
Nimi ei miestä pahenna sanotaan, mutta todellisuus on toista...? Tunnustan että itselläni ainakin osa sukunimistä " särähtää" korvaan. Osa aina tavallisistakin nimistä, esim. vaikka Sikiö. Toisaalta taas jokin kaunis nimi jää helposti mieleen, ja ihan miettii joskus kun kuulee jonkun nimen, että onpa siinä kaunis nimi:)
Itse en aio vaihtaa sukunimeäni, olen kuolemaani asti tämän niminen mitä nyt:) (Mutta täytyy tunnustaa, että jos sukunimeni olisi ihan kamala, niin saattaisin harkita sen vaihtamista... ;)
Lapsemme saavat isänsä ihan " normaalin" ja varsin yleisen sukunimen. (Olisin voinut harkita oman nimeni antamista, JOS miehen sukunimi olisi ollut ihan kauhea... )
Koska mieheni sukunimi on harvinaisen kaunis ja omani oli ihan tavis, niin otin miehen sukunimen. Jos hänen nimensä olisi ollut ruma, olisin pitänyt oman tavis-nimeni. Jos hänenkin nimensä olisi ollut tavis, olisi pitänyt harkita mitä tekee... ehkä olisin ottanut hänen nimensä siksi, että siten koko perheellä olisi sama nimi.
En ole kenenkään alaisuudessa, vaikka naimisissa olenkin.
Mitä sitä hyvää omaa nimeä muuttamaan.
Jos nimellä osoitetaan itsenäisyyttä niin sittenhän jokaisen meistä pitäisi täysi-ikäisyyden yhteydessä valita itselleen oma, ainutkertainen nimi!
Sukunimi kertoo yhteydestä perheeseen.
Vierailija: