Onko pörssisähkö-ihmisiä paikalla?
Melko hinnakkaan näköistä on pörssisähköllä eläminen.. Huomennakin 20-60c/kwh koko päivän ilman sähköyhtiön perimää marginaalia ja mahdollista kiinteää kuukausimaksua. Kesän halvat hinnat on enää surullinen muisto.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä, kun keskihinta on reilusti alle kiinteän.
No eihän nämä edes tajua mitä käsite "keskihinta" tarkoittaa,saati OSTETTU keskihinta.
Me puhutaan ostetusta keskihinnasta, sinä jankkaat yleisestä keskihinnasta.
Pörssäri
En puhunut sanaakaan yleisestä keskihinnasta joka on halvempi kuin pystyn käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7,8 snt kiinteä sopimus. Olen tyytyväinen. Tiedän että pörssi onkesällä halpaa mutta eipä sitä sähköä mene kuin 600kWh/kesäkuukausi kun taas talvella sitä menee 2000kwh/kk jolloin hinnat ovat usein myös tapissa.
Miten saa kulumaan noin paljon sähköä heinäkuussa? Meillä oli nyt marraskuussa mennyt 500kWh. Kesäkuukausina menee 150 - 300 kWh:a per kk. Voisin ton 7,8 snt sopimuksen ottaa tammi, helmikuuksi.
5 henkilöä ok talo. Pyykkikoneet pyörii melko usein. TV ja pc usein myös päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lyö lyötyä
Sanoo tuplahintaa maksava Tahvo 😆😆 Pörssin keskihinta alittaa kaikki määräaikaiset sopimukset.
Ai niin nehän luulee ettei keskihintaan lasketa talvea mukaan 😆😆
Kuka luulee?
Mun keskihinta (sis marginaalin) on n 7cnt VUODELLE 2024 tähän mennessä, joulukuu tällä hetkellä 5cnt/kwh. Mun laskennallisessa vuodessa on 12 kk (tai no tähän mennessä 11kk 16 pv tiedossa), miten sinulla?
7.21snt tämän vuoden keskikustannus muistaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 vrk keskihinta 7.46 snt/kWh näköjään
Etkö voi säännöstellä käyttöäsi halvempiin tunteihin. Jos pelkästään päivällä kulutus, niin pörssi ei kannata.
Onhan tuokin silti halvempi kuin mikään kiinteä sopimus.Lämmitys on kuitenkin yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lyö lyötyä
Sanoo tuplahintaa maksava Tahvo 😆😆 Pörssin keskihinta alittaa kaikki määräaikaiset sopimukset.
Kuka luulee?
Mun keskihinta (sis marginaalin) on n 7cnt VUODELLE 2024 tähän mennessä, joulukuu tällä hetkellä 5cnt/kwh. Mun laskennallisessa vuodessa on 12 kk (tai no tähän mennessä 11kk 16 pv tiedossa), miten sinulla?
Muistaaksesi🤣
Marraskuussa meidän psähkön hinta oli 4,89s/kwh. Lokakuussa oli 4s/kwh, syyskuussa 6,03s, elokuussa 1,37s, heinäkuussa 1,47s. Itse sähölaskut siis muutaman euron per kuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei paljoa haittaa kerrostalossa pari hintavampaa päivää vs joutuisit maksamaan kesällä kiinteitä riistohintoja, kun tuulettimet huutaa hoosiannaa.
Yksi tuuletin kuluttaa sähköä noin 15-20 Wattia. Aika kauan saa pyörittää yhdellä kilowattitunnilla. 1Kwh 1000 W.
Lattiatuulettimet on väh. 40W
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nuo hintapiikit aikamoista huumoria.
Onneksi ei huomenna ole kireitä pakkasia. Muuten saattaisi napsahtaa 2,5 euroa/kwh raja rikki.
Eipä napsahtaisi. Yöllä ladattu lämmitysvaraaja täynnä ja illalla lataantuu uudestaan halvalla. Mahdollisuus myös lämmittää puulla jos liian kallista.
Ajattelitko että sinun sähkönkäytösi vaikuttaa pörssisähkön hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lyö lyötyä
Kuka luulee?
Onko sähkölämmitys?
Ei haittaa, otan seuraavaan laskuun säästötilitä johon olen säästänyt kun hinnat oli nollassa, jos on tarvetta, takan lämmitin ja asun täystiilitalossa niin aivan sama vaikken kahteen päivään lämmittikäisikään sähköllä, pörssillä mennään ja säästetään.
Ei ne halvat hinnat kovin kaukainen muisto ole, lauantaina esim leivottiin koko päivä lähes ilmaisella sähköllä. Huomenna kallista on silloin kun ollaan muutenkin töissä ja illalla taas halpenee.
Pörssisähkö on tyhmyyden multihuipentuma. Uuvatit eivät koskaan opi.
Varmaan hienoa palella omassa kodissa ja kulkea paskaisissa vaatteissa kun ei raaski edes pesukonetta pyörittää.
Juha miedon sähkölasku: "Kun sähkön hinta oli kalleimmillaan, meidän sähkökulumme olivat yhdeltä päivältä 189 euroa. Se on hirvittävä määrä, Mieto sanoo."
Siis alkuvuoden yksi päivä.
On aika lailla sama hinta mitä tulisi ja millä tuli 8c/kwh hinnalla koko kuukauden sähkölasku. Jos tämmöisiä päiviä olisi monta, niin ihan hirvittää ajatellakin että jos lämmitys olisi sähkön varassa.
Ei uskalla kokeilla pörssisähköä ilman varalämmitysjärjestelmää esim. puu/turve.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hienoa palella omassa kodissa ja kulkea paskaisissa vaatteissa kun ei raaski edes pesukonetta pyörittää.
Pesukone pyörii 1 - 2 x viikossa. Pakkoko se on pyörittää kalleimman sähkön aikaan?
Aha. Vasta tsekkasin omia kulutuksia. Tänä vuonna olen käyttänyt sähköä 25 prosenttia enemmän, kuin viime vuonna.
Ja maksanut puolet vähemmän. Kulutuspiikit istuvat halpoihin päiviin. Kun taas kalliina päivinä käyttöä on hitusen vähemmän.
Kun huomenna 8 aikaan sähkö maksaa.
Kahvit ja puurot on syöty. Auto on. Työpaikan pihalla. Ja tupa lämpeää edelleen kaukolämmöllä. Saa se tyhjässä tönössä se sähkö maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset kommentit osoittaa vain oman typeryytesi.
Ilman siirtolaskua mun pörssilaskut on 10e-13e kk, olen tyytyväinen. Kun kalliimpi hinta niin en tee uuni ruokaa.
Minäpäs säästän tosi paljon kun käyn kaupassa aina iltamyöhään eri kaupoissa ympäri maakuntaa etsimässä vanhaksi meneviä punalaputettuja tuotteita. Aikaa menee illassa muutama tunti ja bensaa kuluu aika paljon, mutta ei sitä lasketa. Olen kaikista viisain ja säästän enemmän kuin kukaan teistä!
Vierailija kirjoitti:
Ei ne halvat hinnat kovin kaukainen muisto ole, lauantaina esim leivottiin koko päivä lähes ilmaisella sähköllä. Huomenna kallista on silloin kun ollaan muutenkin töissä ja illalla taas halpenee.
Työtönkin voi nukkua vaikka iltapäivälle ja avata tietokoneen ja telkkarin vasta sitten.
En kyllä muista että aiemmin tilanne olisi ollut tällainen että ollaan näin tuulesta riippuvaisia kuten nyt ja hinnat pomppaa heti pilviin tuulen hiemankin hellittäessä.