Miksi Suomessa ihannoidaan rikollisia?
Entisten taparikollisten (mukaan lukien murhaajien) elämäkerrat, TV-haastattelut, podcastit ja dokkarit ovat suuressa suosiossa. Mediassa riittää jatkuvasti tarinaa näistä rikollisista ja osalle jopa luodaan näkyvyyttä ottamalla heitä mukaan erilaisiin suosittuihin ohjelmiin. Ihmiset, jotka ovat joskus päättäneet riistää ihmishenkiä, myydä huumeita nuorille, pyörittää väkivaltaista katujengitoimintaa tai laitonta asekauppaa ja kiristystoimintaa, pakoilla veroja jne saavat huomiota ja heidät ikäänkuin nostetaan jalustalle "tärkeinä ihmisinä". Hehän saavat kaiken lisäksi myös rahaa näkyvyydestään. Onko tämä ihan oikein? Ymmärrän toki sen, että rikollisuuden jättäneillä voi olla tarjota hyviä esikuvia nuorille siitä, että rikollinen elämäntapa ei kannata.
Mutta osa kasvavista nuorista ihannoi rikollista bling bling elämäntapaa (kalliita autoja, asuntoja, ylettömästi rahaa rikosten hyötyinä), mutta minusta tuntuu että niin tekee myös osa aikuisista. Jokseenkin outoa ja perverssiä mielestäni. En tiedä mitä te muut ajattelette asiasta?
Kommentit (29)
Rikollisten hyysääminen kuuluu sosialismiin joka suomessa on vahva.
Vankilat on kuin 4 tähden hotelleja.
Toiseksi suurimman hallituspuolueen edellinen puheenjohtajakin on tuomittu rikollinen. Silti häntä ja hänen porukkaansa äänestetään.
Meillä on eduskunnan puhemies jolla on rikostuomio. Hienosti menee.
Ihmetellyt samaa. Eivät idoleitani minulle, niinkuin toisille.
Myös nykyinen oikeusministeri on saanut rikostuomioita. Mutta häntä voinee pitää tältä osin kokemusasiantuntijana.
Vierailija kirjoitti:
Yle selvitti: Perussuomalaisissa selvästi eniten rikostuomioita.
Ei se välttämättä ole ihannointia. Riippuu oleellisesti siitä mediassa olevasta ihmisestäkin. Esimerkiksi Immu Ilmén on muuttanut elämänsä suunnan täysin ja keskittyy true crime-materialissaan hyvin paljon rikollismaailman arvostelemiseen ja nuorten valistamiseen. Käy mm. kouluissa kiertämässä ja tekee yhteistyötä monenlaisten ammattilaisten kanssa.
Aina se ei siis ole todellakaan negatiivinen asia, että ex-rikollinen saa huomiota. Kun tuomiot on kärsitty ja rikokset jätetty, niin ei siinä pitäisi olla sanomista kenelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle selvitti: Perussuomalaisissa selvästi eniten rikostuomioita.
Yle jankutti: "miksi et tuomitse miksi et tuomitse miksi et tuomitse"
Itse en ihannoi. Kanava vaihtuu heti, jos rikollisen naama vilahtaa ruutuun. Saatanpa laittaa kanavan myös boikottiin.
Vierailija kirjoitti:
Mene ihmeessä vankilaan jos noin kadehdit. Ai et mene? No sen arvasi. Kerro millainen vankilan ja vankeusrangaistuksen tulisi olla, jotta lopputulos olisi mahdollisimman hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ihannoi. Kanava vaihtuu heti, jos rikollisen naama vilahtaa ruutuun. Saatanpa laittaa kanavan myös boikottiin.
Sä et sitten taida katsoa mitään kanavaa.
En äänestä ehdokasta, jolla on rikostaustaa. Äänestän vain nuhteettomia, syntyperäisiä Suomen kansalaisia.
Itse olen ns.kunniallinen kansalainen ja minua kiinnostaa krimis- podcastit ja netflix sarjat/dokkarit koska se on äärimmäisen kaukana omasta elämästä. Turvallinen tapa tutustua rikollisuuteen, siihen mitä roistojen päässä liikkuu sekä kuinka virkavalta/oikeuslaitos keissit selvittää. Ei minua salkkarit kiinnosta koska se on yhtä tylsää kuin oma elämäni !
Koko vihreä laita rikollisia ihannoivia rikollisia kun vastustaa kiristyksiä tuomioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ihmeessä vankilaan jos noin kadehdit. Ai et mene? No sen arvasi. Kerro millainen vankilan ja vankeusrangaistuksen tulisi olla, jotta lopputulos olisi mahdollisimman hyvä?
Pakkotyölaitos olisi hyvä pienin ylläpitokustannuksin. Vankilat voisi yksityistää ja kilpailuttaa, kuten vanhustenhuollolle on tehty. Kuka säilöö vangin halvimmalla hinnalla ja tuottavimmin tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et sitten taida katsoa mitään kanavaa.
Kyllä katson valikoiden ohjelmia. Sama
katson vain TV7 - synnit saa heti anteeksi
Kysynnän ja tarjonnan laki. Jostain syystä ihmisiä kai sitten kiinnostaa. Sama se on noi rikos podcastit, seuraajat on ilmeisesti pääsääntöisesti naisia. Vaikea sanoa miksi tuollainen kiinnostaa kun itseä ei kiinnosta yhtään.