Insuliinihoitoinen diabetes ja synnytys - onko mitään eroa
normaaliin synnytykseen?
Edellisessä raskaudessa minulla oli dieettihoitoisena raskausajan diabetes, nyt on insuliini mukana. Viime kerralla diabetesta ei millään tavalla huomioitu, mietin, että onko tässä jotain erikoista? Lapsi tietysti tutkitaan vielä tarkemmin, mutta onneksi ei nykyään enää suoraan joudu tehohoitoon, vaan oman kunnon mukaan.
Kommentit (3)
...sekä tietenkin omasta voinnistasi. Ise synnytin pari vuotta sitten TAYSissa. Raskausdiabetestani oli hoidettu insuliinilla, mutta olin joutunut piikittämään vain pitkäkestoista iltaisin.
Synnytys oli ihan normaali, eli en saanut insuliinitippaa. Verensokeria tarkkailin ihan itse omalla, eli paikalliseslta diebetseklinikalta raskauden ajaksin lainatulla mittarilla. Sokeriarvot pysyivät ihan kunnossa, vaikka energiaksi nautinkin kiellettyjen aineiden listalla olevaa appelsiinituoremehua ;-)
Suosittelen keskustelemaan asiasta diabeteslääkärin kanssa ja vaatimaan mahdollisimaan suoria vastauksia. Vastaukset tulevat tod.näk. olemaan muotoa, että toimitaan tilanteen mukaan, mutta silloin kannattaa vain jatkaa kysymyksellä, että millaisia tilanteita sitten sinun kohdallasi voi olla ja mitenkä niissä sitten toimitaan.
Ainakin tuolloin vielä oli TAYSissä käytäntö, että voinnista riippumatta piikittäneiden äitien lapset vieroitetaan vuorokaudeksi sinne teho-hoitoon. Missä päin Suomea löytyy niin inhimillinen sairaala, että eritstys äidistä tapahtuu vain selkeän tarpeen ilmetessä?
Synnytin kolmannen lapseni tuolla saakunnan keskussairaalassa ja olin kans insuliinilla raskausajan, Vauvelin sain pitää koko ajan vierelläni muta sokereita tarkkailtiin 1 vuorokausi n 2h tunnin välein ja sit toinen vuorokausi 4h välein, ja kun ei ongelmia ollut ei tarvinnut vauvaakaan erottaa minusta. Synnytys meni niin nopeasti ettei siinä tarvittu/keretty sokereita tarkkailla!
S
Hei,
Olen itse diabeetikko, tyyppi I ja sain vauvelin 4 kk sitten. En tiedä missä päin Suomea synnytät, mutta täällä pääkaupunkiseudulla Naistenklinikalla insuliinit hoidetaan sairaalan puolesta ja koko synnytyksen ajan menee sokeritippa. Eli käytännössä itse ei tarvitse diabeteksestä huolehtia synnytyksen aikana, tosin itselläni oli oma verensokerimittari mukana, koska sairaalassa tulosten saaminen kestää pari tuntia(!) ja mielestäni se on sokeriseurannassa aikamoinen viive. Mitään ongelmia ei tullut, sokerit olivat vähän yläkanttiin koko prosessinajan, mutta parempi tietysti niinpäin. Sairaalaan kannattaa ottaa mukaan omat insuliinit ja mittari sille ajalle kun olet osastolla. Riippuen tilanteesta, voi olla että vauvasi pidetään valvonnassa vuorokaudesta muutamaan, eli et välttämättä pääse " lähikontaktiin" pienokaisen kanssa heti. Tämä sen vuoksi, että joskus diabeetikkoäidin vauvoilla omat verensokeriarvot laskevat synnytyksen jälkeen ja niitä seurataan etteivät pääse liian alhaiseksi. Muutoin muistaakseni ei ollut mitään erityisjuttuja diabetekseen liittyen, onnea kovasti matkaan!!!