Mistä voi johtua tunne iholla, että niinkuin siinä olisi jotain, hiuksi (tai vaikka hämähäkki) jotain, vaikka ei ole?
Mulla on toinen ranne ollut muutaman päivän sellainen, että jos siihen nojaa, ottaa kipeää, ja nyt pari päivää on tullut välillä ranteen päällypuolelle outo tunne, pelästyn välillä että onko siinä joku hämmäri, ja kun ei ole, kokeilen vielä kädellä, että onko siinä nyt joku hiuksi jota en vain näe... mutta ei ole.
Mulla on ollut juuri paha b12 ja folaatin puute, aiheutti pahan anemian. Ja raudanpuute ja paha deen puute on edelleen.
Pari vuotta on ollut päkiöissä ja varpaiden alaosissa kummallista kuin puutumisen tai tunnottomuuden tunnetta, eli jotain hermohäiriötä varmaan, jota luin että voi olla kun on b12 puute. Nyt b12 ruiskeiden ottamisen jälkeen se lukema on kunnossa, muut edelleen huonoja. Olisko tuo ranteessa oleva outo tuntemus myös jotain hermostohäikkää?
Kommentit (6)
Raudanpuute aiheutti mulla tuota, että tuntui, että iholla meni muurahaisia, oli muka irtohiuksia jne.
Ihan jo otsikkosi perusteella tulin vastaamaan siis: raudanpuute.
Ja sitten tekstistä ilmenee, että sullahan onkin siis raudanpuute. Eli sitä se on.
Jatkan tuon nimi on siis parestesia ja se voi johtua myös esim. esidiabeteksesta eli jos paastoarvot on koholla.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan tuon nimi on siis parestesia ja se voi johtua myös esim. esidiabeteksesta eli jos paastoarvot on koholla.
Mulla on paastoarvotkin olleet vähän koholla, mutta suurimmat ongelmat on varmasti nuo puutteet, B12 on nyt korjaantunut kun otin 6 ruisketta, mutta folaatti edelleen 2,5 paikkeilla mitä se on ollut jo pitkään, jopa vuosia. Samoin D-vitamiini on ollut huono vuosia, välillä hyvinkin paljon alle viitteiden. Rautainfuusiossa saatu rauta on hävinnyt elimistöstä ja taas varasto on tyhjä. Olen toki tänä aikana sairastanut keuhkokuumeenkin. Tänä syksynä oli todella paljon poikkeavia veriarvoja, kymmenistä mitatuista yli puolet, sekä valkosolut että punasolut oli huonoja. Nyt on arvot jo paljonkin parantuneet, mutta ei tokikaan kaikki, luultavasti koska nyt hyvällä tasolla on vain B12.
En ole tuosta parestesiasta koskaan kuullutkaan.
ap
Jos iholla tuntuu aistimuksia (ihan satunnaisia siis) tarpeeksi lähellä toisiaan tarpeeksi nopeasti aivot jäsentää sen liikkeeksi.
T: Urpo
B12-puutoksen aiheuttamat oireet paranee vuoden ajan siitä kun on aloitettu B12-vitamiinilääkitys. Britanniassa B12-injektioita annetaan aluksi tiheästi, jopa parin päivän välein. Kokeile ottaa lisäksi B12-vitamiinitabletteja ja katso väheneekö oireet. Facessa on B12-puutos ryhmä.