Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä kirja 15-vuotiaalle tytölle

Vierailija
15.12.2024 |

Ehdottakaa oikeasti hyvää kirjaa 15v tytölle. On fiksu, mutta tiktok -tyttö eli puhelin vetää puoleensa. Tiedän että voisi innostua lukemisesta kun oikea kirja löytyy. Mulla on kirjahylly täynnä kirjoja, joita itse rakastin nuorena, hän ei syty. Uskon että haaste, et oikeesti kiinnostavat kirjat vaatii sen ekat 50 sivua kun tausta/tarina rakentuu, ei jaksa sen yli.

Tarinan tulisi siis heti vetää puoleensa, kaikki vinkit tervetulleita! kiitos!!!

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö ahmaisi koko Heartstopper-sarjan.  Sarjisten lisäksi on taviskirjoja.

Vierailija
22/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin kevyt dekkari voisi olla hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjakaupassa on yleensä hyvähkö valikoima ja on kirjat lajiteltu nuorille ym ryhmille sopiviksi. Kyllähän joku aikuistenkin kirja voisi sopia. Itse rakastin dekkareita, joissa oli tyttö etsivänä, tai sitten aikuisten dekkareita, mielellään siinä myös nainen pääosassa.

Vierailija
24/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallisia aikuisten kirjoja voi jo lukea. Itse luin Dostojevskia jo 11-vuotiaana eikä se mitenkään ihmeelliseltä tuntunut. 15-vuotias on jo melkein aikuinen.

Vierailija
25/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä reilusti ruutuaikaa, alkaa kiinnostaa muukin tekeminen.

Vierailija
26/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tyttö ahmaisi koko Heartstopper-sarjan.  Sarjisten lisäksi on taviskirjoja.

Uuh ihanaa homo-propagandaa nuorille. 

Vierailija
27/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina ja keppihevostallin arvoitus

Vierailija
28/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuon ikänen oikeen puuhaa siellä tiktokissa? Puhelin pois, niin alkaa kirjat kiinnostaa

Vierailija
29/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylpeys ja ennakkoluulo

Vierailija
30/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stephen Kingin laitos, siinä on teinejä päähenkilönä ja juoni on tarpeeksi jännittävä olematta kuitenkaan mitään varsinaista kauhua.

Vierailija
31/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markiisi de Sade: Justine 

Sacher-Masoch: Venus turkiksissa

Vierailija
32/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kirjakaupassa kysyä myyjältä, opastavat valinnassa. 

Vierailija
33/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luin tuon ikäisenä Deborah Spungenin Nancya, Huumeasema Zoota ja vastaavia ja rokkareiden elämänkertoja.

Minä komppaan tätä. Juokse poika juokse, Olimme kuin veljet, Vanki nimeltä Papillon ja vastaavat oli teininä vaikuttavaa luettavaa. Ihan kiltti naapurintyttö olin. Kirjoista sai vähän jännitystä, niin ei tarvinnut itse hölmöillä.

Siskoni luki enempi hömppää. Meidän kirjahyllyssä oli Harlekiinejä ja Victoria Holt-romaaneja.

Vierailija
34/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leena Paasio Meren koskettamat. Taylor Jenkins Reid Vain kahdesti elämässä. Fantasiakirjallisuutta Rebecca Yarros Siivenisku. Viime vuoden nuorten finlandiavoittaja Magdalena Hai Sarvijumala. Romantiikkaa Kiss me- sarja nuorille, kaikki erillisiä kirjoja. Sanna Isto Näkymättömät. Tai jokin kevyt ns. cozy mystery- dekkari. Esim. Alexandra Benedict, jouluun sijoittuvia dekkareita, kolme ilmestynyt, uusin varmasti kirjakaupoissa. 

Vierailija
35/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin Taylor Jenkins Reidin kirja, esim. Juhlat Malibussa, Vain kahdesti elämässä jne.

Vierailija
36/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaista, valkoista ja kuninkaansinistä voisi kiinnostaa tuon ikäistä, jos ei ihan varsinainen nuortenkirjallisuus enää nappaa.

Vierailija
37/48 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 pientä  n e e k e r i poikaa. Agatha Christie, ei liian jännä tuon ikäiselle enää.

Ei löydy enää helpolla ton nimisenä, woke iski. Luin ton 15v 80-luvulla, pirun hyvä kirja. 

"Eikä yksikään pelastunut (Ten Little N[--]s / And Then There Were None, 1939) on Agatha Christien kirjoittama salapoliisikirjallisuuden klassikkoteos. Suomennos julkaistiin vuonna 1940 nimellä Eikä yksikään pelastunut. Sen nimeksi tuli vuonna 1968 Kymmenen pientä [jne], mutta nimi muutettiin takaisin muotoon Eikä yksikään pelastunut vuonna 2003.

Kirja on tunnetuimpia suljetun huoneen arvoituksia, joissa rikos tapahtuu eristetyssä paikassa ja syyllisen on oltava yksi rajatusta, suhteellisen pienestä ryhmästä. Kirjan juonen pohjana on englantilainen lastenloru." (Wikipedia)

Vierailija
38/48 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

John Greenin romanttisia nuorten rakkauskertomuksia. Ensimmäinen taisi olla Tähtiin kirjoitettu virhe, jota äsken aloin katsoa myös DVD-levyltä.

Aika ihmeellisiä suosituksia edellä. Tosin muistan itsekin, että kirjastonhoitaja piilotti selkänsä taakse tiettyjä kirjoja. Sitten hoksasin hyllyssä Lady Chatterleyn rakastajan, ja lainaus meni läpi. Olin ehkä 10v ja kirjastonhoitaja oli ekan luokan opettajani.

M77

Vierailija
39/48 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sitä kirjaa lue ostat mitä tahansa. Osta joku elämänkerta jostain hyvännäköisesti nuoresta popparista, jossa on kuvia sisällä. Silloin voi lukea ainakin kuvatekstit.

Vierailija
40/48 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 pientä  n e e k e r i poikaa. Agatha Christie, ei liian jännä tuon ikäiselle enää.

Tuo on eri nimellä nykyään. Minusta lapsi luki tuon juuri tänä vuonna koulussa. Voi olla, että muistan väärin kyllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä