Hyvä kirja 15-vuotiaalle tytölle
Ehdottakaa oikeasti hyvää kirjaa 15v tytölle. On fiksu, mutta tiktok -tyttö eli puhelin vetää puoleensa. Tiedän että voisi innostua lukemisesta kun oikea kirja löytyy. Mulla on kirjahylly täynnä kirjoja, joita itse rakastin nuorena, hän ei syty. Uskon että haaste, et oikeesti kiinnostavat kirjat vaatii sen ekat 50 sivua kun tausta/tarina rakentuu, ei jaksa sen yli.
Tarinan tulisi siis heti vetää puoleensa, kaikki vinkit tervetulleita! kiitos!!!
Kommentit (48)
Jokin kevyt dekkari voisi olla hyvä.
Kirjakaupassa on yleensä hyvähkö valikoima ja on kirjat lajiteltu nuorille ym ryhmille sopiviksi. Kyllähän joku aikuistenkin kirja voisi sopia. Itse rakastin dekkareita, joissa oli tyttö etsivänä, tai sitten aikuisten dekkareita, mielellään siinä myös nainen pääosassa.
Ihan tavallisia aikuisten kirjoja voi jo lukea. Itse luin Dostojevskia jo 11-vuotiaana eikä se mitenkään ihmeelliseltä tuntunut. 15-vuotias on jo melkein aikuinen.
Vähennä reilusti ruutuaikaa, alkaa kiinnostaa muukin tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö ahmaisi koko Heartstopper-sarjan. Sarjisten lisäksi on taviskirjoja.
Uuh ihanaa homo-propagandaa nuorille.
Tiina ja keppihevostallin arvoitus
Mitä tuon ikänen oikeen puuhaa siellä tiktokissa? Puhelin pois, niin alkaa kirjat kiinnostaa
Stephen Kingin laitos, siinä on teinejä päähenkilönä ja juoni on tarpeeksi jännittävä olematta kuitenkaan mitään varsinaista kauhua.
Markiisi de Sade: Justine
Sacher-Masoch: Venus turkiksissa
Kannattaa kirjakaupassa kysyä myyjältä, opastavat valinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä luin tuon ikäisenä Deborah Spungenin Nancya, Huumeasema Zoota ja vastaavia ja rokkareiden elämänkertoja.
Minä komppaan tätä. Juokse poika juokse, Olimme kuin veljet, Vanki nimeltä Papillon ja vastaavat oli teininä vaikuttavaa luettavaa. Ihan kiltti naapurintyttö olin. Kirjoista sai vähän jännitystä, niin ei tarvinnut itse hölmöillä.
Siskoni luki enempi hömppää. Meidän kirjahyllyssä oli Harlekiinejä ja Victoria Holt-romaaneja.
Leena Paasio Meren koskettamat. Taylor Jenkins Reid Vain kahdesti elämässä. Fantasiakirjallisuutta Rebecca Yarros Siivenisku. Viime vuoden nuorten finlandiavoittaja Magdalena Hai Sarvijumala. Romantiikkaa Kiss me- sarja nuorille, kaikki erillisiä kirjoja. Sanna Isto Näkymättömät. Tai jokin kevyt ns. cozy mystery- dekkari. Esim. Alexandra Benedict, jouluun sijoittuvia dekkareita, kolme ilmestynyt, uusin varmasti kirjakaupoissa.
Jokin Taylor Jenkins Reidin kirja, esim. Juhlat Malibussa, Vain kahdesti elämässä jne.
Punaista, valkoista ja kuninkaansinistä voisi kiinnostaa tuon ikäistä, jos ei ihan varsinainen nuortenkirjallisuus enää nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 pientä n e e k e r i poikaa. Agatha Christie, ei liian jännä tuon ikäiselle enää.
Ei löydy enää helpolla ton nimisenä, woke iski. Luin ton 15v 80-luvulla, pirun hyvä kirja.
"Eikä yksikään pelastunut (Ten Little N[--]s / And Then There Were None, 1939) on Agatha Christien kirjoittama salapoliisikirjallisuuden klassikkoteos. Suomennos julkaistiin vuonna 1940 nimellä Eikä yksikään pelastunut. Sen nimeksi tuli vuonna 1968 Kymmenen pientä [jne], mutta nimi muutettiin takaisin muotoon Eikä yksikään pelastunut vuonna 2003.
Kirja on tunnetuimpia suljetun huoneen arvoituksia, joissa rikos tapahtuu eristetyssä paikassa ja syyllisen on oltava yksi rajatusta, suhteellisen pienestä ryhmästä. Kirjan juonen pohjana on englantilainen lastenloru." (Wikipedia)
John Greenin romanttisia nuorten rakkauskertomuksia. Ensimmäinen taisi olla Tähtiin kirjoitettu virhe, jota äsken aloin katsoa myös DVD-levyltä.
Aika ihmeellisiä suosituksia edellä. Tosin muistan itsekin, että kirjastonhoitaja piilotti selkänsä taakse tiettyjä kirjoja. Sitten hoksasin hyllyssä Lady Chatterleyn rakastajan, ja lainaus meni läpi. Olin ehkä 10v ja kirjastonhoitaja oli ekan luokan opettajani.
M77
Ei se sitä kirjaa lue ostat mitä tahansa. Osta joku elämänkerta jostain hyvännäköisesti nuoresta popparista, jossa on kuvia sisällä. Silloin voi lukea ainakin kuvatekstit.
Vierailija kirjoitti:
10 pientä n e e k e r i poikaa. Agatha Christie, ei liian jännä tuon ikäiselle enää.
Tuo on eri nimellä nykyään. Minusta lapsi luki tuon juuri tänä vuonna koulussa. Voi olla, että muistan väärin kyllä.
Meidän tyttö ahmaisi koko Heartstopper-sarjan. Sarjisten lisäksi on taviskirjoja.