Vaikuttiko raskauspahoinvointi kiintymyssuhteen muodostamiseen?
Tai jos äidilläsi oli pahoinvointia raskausaikana, koetko sen vaikuttaneen väleihin hänen kanssaan?
Olen itse miettinyt tätä asiaa nyt vähän aikaa. Sain vasta nelikymppisneä kuulla äidiltäni, että hän oli kärsinyt hyperemeesistä odottaessaan minua. Se oli ollut niin paha, että oli joutunut useaan otteeseen sairaalaan ja käytännössä koko raskausajan olikin sairaslomalla.
Suhteemme on aina ollut nätisti sanottuna monimutkainen. Lapsuudessa tuntui usein, että hän inhosi minua. Vältteli kosketustani ja purki pahaa oloa työntekoon. Huolehti kyllä perustarpeistani, mutta oli jotenkin etäinen.
Jäin ainoaksi lapseksi kuulemma tämän hyperemeesin takia. Itse päätin jo pienenä, etten perusta perhettä koska pelkäsin tulevani äitini kaltaiseksi.
Kommentit (2)
Vaikutti. Raskaana olen ollut 3 kertaa. Kaduttaa että esikoisen jälkeen vielä kahdesti lähdin siihen.
Totta kai lapset ovat tärkeintä ja rakkainta maailmassa. Mutta kyllä he olemassaolollaan muistuttavat minua siitä, mitä kaikkea jouduin kestämään kantaessani heitä. He eivät itse vielä tiedä siitä, ovat vielä niin pieniä, enkä varmaan ikinä tule heille kertomaankaan asiasta.
Ei.