Ylen yksinhuoltaja
ei osaa säästeliäästi elää, itse pitäisi tehdä ruokaa, lipoa ja ostaa käytettynä haalarit lapselle, kulutusluottoa on ottanut, itselläni ei ole edes talvitakkia, ei puhelinta ei älykelloa, hänellä oli nuo kaikki, 41 vuotias niin saa töitä, itse olen 59 ja en saa töitä enää. Hänellä näytti olevan asiat ihan ok.
Kommentit (109)
LouLou kirjoitti:
Eikö nuo nuorimmat lapset voisi asua isänsä luona ja käydä mutsin luona viikonloppuna ja lomilla? Säästyisi Marilla rahaa eikä tarvitse edes elareita maksaa kun Kela maksaa ne.
Jutusta ei selvinnyt se mutta jos hän on totaaliyh niin mitä luulet? Tulee jutusta olo ettei isää kiinnosta tai on muita ongelmia ettei voi siellä olla. Meillä syynä on isän väkivaltaisuus vaikka tervetullut olisi joskus itselle vapaa viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Olen usein ihmetellyt palstalla ja muutenkin miksi yksin asuvaa köyhää sairasta ihmistä säälitään mutta jos kerrot saman ja sitten olevasi yh alkaa haukkuminen. Eivät äidit ole mitään superolentoja. Jos lasten iät ovat 4 v - 17 v siinä on yli 20 vuotta aikaa tapahtua elämässä kaikenlaista, eroja työttömyyttä ja sairastumisia vaikka lapsi olisi tehty avioliitossa voi tulla ero ja sairastuminen.
Miehen valinta ja päätös geeniperimän moninkertaisesta siirtämisestäkin ovat omia päätöksiä. Miksi juuri lisäännytään kun ei ole edellytyksiä ja lähtökohdat ovat huonot?
Vierailija kirjoitti:
Ap kokeile huolehtia yksin sairaana 4 lapsesta tukien varassa. Tule sen jälkeen kertomaan miltä tuntuu? Ei ole ihmisillä käsitystä mitä esim teini kuluttaa.
Minua ei kiinnostaisi kun en ole itse tehnyt tuille mitään. Jos yksi tulisi tuille mutta tuntuu ihan suunnitelllulta noin monta ellei puoliso ole kuollut.
Ei niillä yksinhuoltajilla ole yleensä itselläänkään mitään käsitystä mitä teini kuluttaa. Tuntuu tulevan yllätyksenä monille.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ole kateellinen rikkaille, älä köyhille.
Miksi kyse olisi kateudesta? Ja miksi ihmeessä kukaan olisi kateellinen tuolle ihmiselle, haloo! Sairas, 4 lasta eri isille, heikkolahjainen hyvin todennäköisesti.
Typerän jutun aiheen ja itseaiheutetusta köyhyydestä itkemisen kritisointi ei ole kateutta. Ihmisten typeryys saa ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyse olisi kateudesta? Ja miksi ihmeessä kukaan olisi kateellinen tuolle ihmiselle, haloo! Sairas, 4 lasta eri isille, heikkolahjainen hyvin todennäköisesti.
Typerän jutun aiheen ja itseaiheutetusta köyhyydestä itkemisen kritisointi ei ole kateutta. Ihmisten typeryys saa ärsyttää.
Eli mielestäsi sairastuminen ja yh 4 lapselle työttömyys ja tuilla eläminen on tavoite ollut hänellä? Oma valinta? Miksi yksinäistä ihmistä joka on masentunut ja köyhä ja työtön säälitään muttei masentunutta äitiä? Masennus on sairaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä ihminen hän on, kolme eri ammattia löytyy, uupunut vain yksin ja ainoana aikuisena. Jokainen haluaa lapsilleen tarjota extraa jouluna, aivan normaalia. Toivottavasti lasten isät osallistuvat. Ainoa ikävä puoli mielestäni on hänellä nuo velat ja luotot. 400-500 kuussa olisi paljon rahaa jos se olisi käytettävissä menoihin.
Tämä juttu ärsyttää monia kun tuilla eläviä ei olekaan kaljaa juova työtön sohvallaan vaan 3 ammattia hankkinut 4 lapsen sairas yh. Mielikuvia on hankala muuttaa ja tuo voi ta8ahtua kenelle vain siksi sw pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mielestäsi sairastuminen ja yh 4 lapselle työttömyys ja tuilla eläminen on tavoite ollut hänellä? Oma valinta? Miksi yksinäistä ihmistä joka on masentunut ja köyhä ja työtön säälitään muttei masentunutta äitiä? Masennus on sairaus
4 lasta kolmelle miehelle on valinta.
Ammatinvalinta on... valinta, ja tämä on valinnut ammatin joka ei työllistä ketään.
Krääsän ostelu temusta ja muista verkkokaupoista on valinta.
Masennus kuulostaa lähinnä laiskuudelta tämän kohdalla, tekosyy.
Jostain syystä näissä tarinoissa toistuu sama kaava; 4 lasta eri isille, yh, työtön, kaikilla adhd tms., syödään nuudeleita ja nugetteja. Ja missään kohden ei jo alussa huomata, että resurssit on rajalliset?? Itse ihan työssäkäyvänä ja Luojan kiitos, terveet, lähes aikuiset lapset, totesin aikanani että 2 lasta riittää. Enempää en pysty elättämään ja jaksa vaativan työni ohella. Itsekin lähes yh, mutta laskinpa niin, että itse jaksan "ristini" kantaa. En enää lähtenyt lisääntymään eri isiehdokkaiden kanssa. Että kyllä siellä elämänpolun alkupäässä voisi pysähtyä miettimään, mikä on oma kantokyky ja jaksaminen. Ja onko esim.artesaanikoulutus just se jolla leipä lohkeaa - se kun vaatii yleensä rankkaa ja sitkeää yksinyrittäjyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä juttu ärsyttää monia kun tuilla eläviä ei olekaan kaljaa juova työtön sohvallaan vaan 3 ammattia hankkinut 4 lapsen sairas yh. Mielikuvia on hankala muuttaa ja tuo voi ta8ahtua kenelle vain siksi sw pelottaa.
4 raskautta eri miehille ei "tapahdu kenelle vain", kolmen ei-työllistävän ammatin opiskelu ei "tapahdu kenelle vain". 3 ammattia on yhtä tyhjän kanssa jos ne on valittu noppaa heittämällä. Ja nainen on 41!!! 3 amistutkintoa vie luokkaa 7 - 8 vuotta (aiemmista saa hyväksilukuja). Mitä hän on tehnyt loput noin 18 vuotta peruskoulun jälkeen? Maannut sohvalla ja pannut eri miesten kanssa ilman ehkäisyä.
Näköjään sitä on itse erikoinen pienituloinen, kun ei ole kuin yksi kohta aikuinen lapsi. Ei lemmikkieläimiä. Ei tatuointeja, ei mitään hiustenpidennyksiä, shokkivärejä tms. Ei tule ryypättyä eikä poltettua tupakkaa.
Ihmettelin itsekin, ostaa nuggetteja meitä on kaksi työssäkäyvää eikä niitä osteta edes joka kuukausi. Toinen mikä hämmästytti luottokortit, kulutusluotot, Temuun 80 euroa ja kitisee kun ei ole rahaa. Kyllä toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto ei mikään kansalaispalkka, ja jos on varaa säästää niin sitä ei tarvitse. Ja yks meno lapselle toppahaalari 70 euroa, niitäkin saa halvemmalla. Ehkä jos YLE oikein yrittäisi löytäisi joskus jonkun järkevän köyhän, ei tuollaisia joilla visa vinkuu ja rahankäyttö ei ole edes lähellä hallintaa
Omia huonoja päätöksiähän nuo on tehdä neljä lasta kolmen eri miehen kanssa ja ottaa kulutusluottoja, mutta ei voi oikein tuomita kun ei tiedä henkilöstä mitään. Voi olla ylisukupolvista huono-osaisuutta, sellaiset taustat ettei näe nokkaansa pidemmälle eikä ole pystynyt tuon parempia päätöksiä elämässään tekemään tms. Että vaikka onkin omia valintoja, niin kaikki ei ole samalla viivalla siinä millaisia valintoja kykenee tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 lasta kolmelle miehelle on valinta.
Ammatinvalinta on... valinta, ja tämä on valinnut ammatin joka ei työllistä ketään.&n
Kuorma-auton kuljettajilla pitäisi olla töitä? Tosin en tiedä oliko hänellä joku esim. selkävaiva mikä estää sen työn tekemisen?
Olen itsekkin 4lapsen äiti ja kolme eri miestä..niin kyllähän se kuullostaa hurjalta teistä mutta mitäs jos mä oonkin elänyt ja menny fiiliksen mukaan?eipä jää mitään kokematta,3 lapsistani on jo aikuisia ja nuorin on 8.vee ja tämän isän kanssa oltu jo 12vuotta yhessä ,pitkät olivat myös kahden ekan miehen kaa suhteen,8 ja 7 vuotta..aina ei kaikilla mene nikuin joku muu sen haluis menevän..ja jos oisin mies niin ihan ok että olis 3 eri naiselle lapsia 😄
Ja mullakin 3 ammattia😆mutta on myös vakityöpaikka!
Mukavaa joulun odotusta!
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekkin 4lapsen äiti ja kolme eri miestä..niin kyllähän se kuullostaa hurjalta teistä mutta mitäs jos mä oonkin elänyt ja menny fiiliksen mukaan?eipä jää mitään kokematta,3 lapsistani on jo aikuisia ja nuorin on 8.vee ja tämän isän kanssa oltu jo 12vuotta yhessä ,pitkät olivat myös kahden ekan miehen kaa suhteen,8 ja 7 vuotta..aina ei kaikilla mene nikuin joku muu sen haluis menevän..ja jos oisin mies niin ihan ok että olis 3 eri naiselle lapsia 😄
Ja mullakin 3 ammattia😆mutta on myös vakityöpaikka!
Mukavaa joulun odotusta!
Ei ole kyllä pitkiä yksikään sun parisuhde ja melkoinen hulttio olet.
Onpas täällä raivoa. Mietitäänpä vaihtoehtoja. Olisiko parempi ottaa lapset huostaan, kun äidillä ei ole varaa elättää lapsia? Varmasti tulee kalliimmaksi kuin nykyinen tilanne. Pitäisikö elatusmaksuja korottaa miehiltä, viiskymppiä lisää joka lapsesta tekee jo pari sataa, saa lapsille ne perusasiat pikkuhiljaa ostettua. Pitäisikö Kelan tuki lopettaa kokonaan, koska kyseessä on terve aikuinen nainen, jolla on koulutus. Töihin vain, ei mitään kela-tukia tähän liittyen.
Suomessa pitää lopettaa työkyvyttömyyseläkeläisten ja kela-elättien paapominen. Työkyvyttömyyseläke määräaikaiseksi, joka 3. vuosi olisi käytävä asiantuntijan luona uudelleen tarkastelemassa, onko vielä työkyvytön. Saisi nuo pubissa päivät pitkät nuokkuvat takaisin töihin. Hallituksen mukaan suomessa on työvoimapula...
Mitä muita vaihtoehtoja olisi kuin itseironiset kirjoitukset?
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä näissä tarinoissa toistuu sama kaava; 4 lasta eri isille, yh, työtön, kaikilla adhd tms., syödään nuudeleita ja nugetteja. Ja missään kohden ei jo alussa huomata, että resurssit on rajalliset?? Itse ihan työssäkäyvänä ja Luojan kiitos, terveet, lähes aikuiset lapset, totesin aikanani että 2 lasta riittää. Enempää en pysty elättämään ja jaksa vaativan työni ohella. Itsekin lähes yh, mutta laskinpa niin, että itse jaksan "ristini" kantaa. En enää lähtenyt lisääntymään eri isiehdokkaiden kanssa. Että kyllä siellä elämänpolun alkupäässä voisi pysähtyä miettimään, mikä on oma kantokyky ja jaksaminen. Ja onko esim.artesaanikoulutus just se jolla leipä lohkeaa - se kun vaatii yleensä rankkaa ja sitkeää yksinyrittäjyyttä.
Mitä jos olisit sairastunut? Jäänyt työttömäksi? Ymmärrätkö että eri ihmisillä voinolla eri laiset voimavarat? Erilaiset tukiverkot? Hienoa jos sinulla meni kaikki hyvin mutta kommenttisi on sama kuin sanoisit syöpäsauraalle köyhälle jolla ei ole varaa asua kodissaan että miksi ennakoinut ja asunut alunperin halvassa asunnossa. Näitä vertauskuvia riittää. Vihaa niistä herättää vain sairas yh.
Olisiko se pakkokastraatio ja huostaanotto paras vaihtoehto? Ei minun mielestäni. Vaikka kuinka vouhotatte sitä ja tätä, muistakaa että me olemme ihmisiä !
Paitsi jos kyseessä on yh-isä, niin hän on uskomaton selviytyjä ja kunnioitettava arjen sankari.