Saattaa tulla jopa -30 pakkasia, pakkasilma voi olla vaarallista keuhkoille
Suojaatteko keuhkot kovilla pakkasilla? Käytättekö pakkasmaskia (käytännössä kommandopipo) tai jotain muuta ratkaisua siihen? Kysymys on toki vain niille jotka kulkevat kävellen tai polkupyörällä. Autoilijoita aihe ei koske.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Aika harva noissa pakkaslukemissa ulkona pitkiä aikoja oleilee.
Ei se mikään ihana ulkoilukeli tosiaan ole.
Viimeksi kun kävin 30 asteen pakkasilla kävellen kaupassa, puin päälleni mm. kahdet toppahousut ja kaksi takkia. Sillä tarkeni kauppareissun. Mutta ei tehnyt yhtään mieli olla ulkona yhtään enempää kuin oli pakko.
Juu. Joillakin voi ottaa jo pieni pakkanen, jos astmaa tai kurkku kuivunut tms. Ellei ole ominaisuuksiltaan sellainen että kestää hieman pakkasessa. Sisätilat.
Pyöräilin viime talvena töihin -28 pakkasessa ja naamalla oli merinotuubihuivi. Silmät meinas jäätyä, mutta ratkaisin ongelman seuraavana päivänä laskettelulaseilla. Kyllä siinäkin hiki oli kun töihin pääsi.
Mulla on muutenkin kunnon pakkasvaatteet ja villakerroksia väliin, niin kyllä sitä ulkona tarkenee kylmälläkin kelillä. Kunhan saa kasvot suojattua ja pysyy liikkeessä.
Se on tosiaan ihme että suomalaiset on kansana säilynyt.
Kommandopipo päähän ja lenkki lyhyemmäksi. Viime vuonna -27 oli kylmin ilma milloin kävin juoksemassa. Huvittavinta oli, että vaikka muuten oli pirun kylmä niin varpaat tarkenivat kesälenkkareissa ja tavallisissa sukissa.
Ihanaa pakkanen. Paras lenkkisää.
Onko viimaa. Onko kostea vai kuiva pakkas sää.
Ei ne 50 asteen pakkasetkaan kylmältä tuntuneet ysärin lopulla.
Ja keuhkovammapotilaatkin nukutettiin pakkasilmassa ulkona.
Vähän pitää kylmää kestää.
Eniten olen huolissani silmälasien linssien kestämisestä, niihin alkaa muodostumaan pieniä halkeamia tyyliin hämähäkin seitti, kovat lämpötilan vaihtelut ulkoa sisälle, sisältä ulos, on ongelmallista noissa. Myös jo kuuma ilmavirta uunista ruokaa otettaessa, tuhoaa vähitellen linssiä. Koettu on sekin aikoja sitten kun toinen linssi irtosi tuosta vaan kovalla pakkasella, varmasti nykyään laatu parantunut noissa mutta muovilinssit edelleen saattavat tuota aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Koskee autoilijoita sen verran että jos ajaa kovien pakkasten aikaan pitkää matkaa, niin kannattaa takapenkillä pitää kunnon toppavaatteita mukana. Auto kun hyytyy matkan varrelle niin todennäköisesti ei ole ainoa hyytynyt auto (eli hinausliikkeet ovat täystyöllistettyjä). Vilu tulee nopeasti siinä kylmässä autossa odotellessa.
Kuulema sähköautot ovat kuin saunoja. Edes oven avaaminen ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Ajakaa enemmän polttomoottoriautoilla ja syökää enemmän lihaa niin ilmasto lämpenee, en tykkä pakkasista joten olen lisännnyt ruokavaliooni lihaa ja olen lisännyt polttomoottoriautolla ajelua.
Bensalämmittää : )
En minä pakkasta pelkää ja ulkoilen minkä tarkenee. Lyhyellä visiitillä en suojaa suuta ja enemmällä on liina suojana. Kasvoin siellä missä talvet olivat sitäkin -30 ja kouluun jne oli mentävä itse.
Vierailija kirjoitti:
Eniten olen huolissani silmälasien linssien kestämisestä, niihin alkaa muodostumaan pieniä halkeamia tyyliin hämähäkin seitti, kovat lämpötilan vaihtelut ulkoa sisälle, sisältä ulos, on ongelmallista noissa. Myös jo kuuma ilmavirta uunista ruokaa otettaessa, tuhoaa vähitellen linssiä. Koettu on sekin aikoja sitten kun toinen linssi irtosi tuosta vaan kovalla pakkasella, varmasti nykyään laatu parantunut noissa mutta muovilinssit edelleen saattavat tuota aiheuttaa.
Saunassa ei kannata pitää laseja.
Kovat pakkasilmat pitäisi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee autoilijoita sen verran että jos ajaa kovien pakkasten aikaan pitkää matkaa, niin kannattaa takapenkillä pitää kunnon toppavaatteita mukana. Auto kun hyytyy matkan varrelle niin todennäköisesti ei ole ainoa hyytynyt auto (eli hinausliikkeet ovat täystyöllistettyjä). Vilu tulee nopeasti siinä kylmässä autossa odotellessa.
Kuulema sähköautot ovat kuin saunoja. Edes oven avaaminen ei auta.
Kuule mitä kuulet kun et tiedä. Lämmin on sähköautossa vaan ei saunaa. Hyytymistäkään ei olla koettu tähän mennessä. Auto kun auto tietysti kylmenee seisoessaan pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko Elokapina edelleen protestoimassa liian lämpimiä ilmoja? Vai onko se nykyään vain pro-palestiina -toimija niin kuin Gretakin?
Kesällä sitten taas.
Kerrospukeutuminen on tärkeää, jalkojen pitäminen lämpimänä.
Paksu tuubihuivi silmiin asti ja karvalakki myös. Hyvät toppavaatteet ja alle lämmintä, kunnon talvikengät ja sopivasti liikettä, niin tarkenee. Pakkanen ei ole mikään este ulkoilulle. Hikoilla ei tosin kovin kannata, ainakaan silloin, jos ei pian pääse lämpimään.
Vierailija kirjoitti:
Onko Elokapina edelleen protestoimassa liian lämpimiä ilmoja? Vai onko se nykyään vain pro-palestiina -toimija niin kuin Gretakin?
Saisivat tulla kapinoimaan vaikkapa Kittilään -30 pakkasella.
Ajakaa enemmän polttomoottoriautoilla ja syökää enemmän lihaa niin ilmasto lämpenee, en tykkä pakkasista joten olen lisännnyt ruokavaliooni lihaa ja olen lisännyt polttomoottoriautolla ajelua.