Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa ei voi enää ostaa omaa asuntoa

Vierailija
12.12.2024 |

Jos asumistukeen tulee varallisuusraja 10 000 ja laina-asuntoon ei saa asumistukea. Kyllä säästämisestä tehdään hankalaa. Kultalusikkaperseet ostaa vain asuntoja enää Suomessa? Sillähän se talous saadaan nousuun. On kyllä typerin hallitus koskaan.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan toi aika vitsikästä poistaa omistusasujilta asumistuki kun kuitenkin rahaa riittää kaikkeen kivaan. Tänään oli ettei suomalaiset ylioppilaat pääse jatko-opintoihin samaan aikaan suomessa opiskelee 185 000 ulkomaalaista asumistukineen.

Vierailija
62/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiennytkään että aiemmin on omat asunnot ostettu asumistuella. Kyllä minulla jäi reippaasti 2,5 tonnin palkasta säästöönkin enkä pitänyt itseäni mitenkään erityisen hyväpalkkaisena.

Ei tietenkään ole ostettu asumistuella. Asumistukea omistusasuntoon sai ainakin aiemmin vain korkomenoihin, eikä mitenkään paljoa muistaakseni. Eikä sitä normaalisti saanut ollenkaan, vaan jos tulot pienenivät huomattavasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana moni etsii hätäänsä turvaa ja kotia. Silti toimitaan päinvastoin, ettei kenelläkään vain sitä olisi. Kateus vie kalatkin vedestä.

Vierailija
64/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen sai omistusasunnon korot vähentää verotuksessa ja jos ei ollut ansiotuloja sai vastikkeen verran asumistukea.

Käytännössä kannatti laittaa asunto vuokralle jolloin sai korot vähentää verotuksessa (sijoitusasunto) ja itse vuokralla asuessa sai sen normi asumistuen

Miten lie nykyään? korot saa tietenkin edelleen vähentää vuokratuloja verotettaessa mutta saako asumistukea enää jos on vuokratuloja?

Toi on kyllä merkillinen juttu että korkomenot saa vähentää verotuksessa jos on sijoitusasunto mutta jos itse asuu ei saa vähennyksiä. Itselläni sijoitusasuntoja + tietysti se missä itse asun. Oman asunnon lainan olen maksanut pois mutta näillä vuokralla olevien asuntojen lainoilla en ole turhaa kiirettä pitänyt :P parempi nekin rahat laittaa pörssiin

Vierailija
65/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hallitus ajaa suuren osan työttömistä asunnonomistajista ulosottoon. ja sekä on se päämäärä?

Vierailija
66/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten hankalaa joillekin ihmisille säästäminen tai rahan järkevä käyttäminen on. Itse sain kerrytettyä ASP tilille 20 000 euroa kahdessa vuodessa opiskelijana ihan vain sillä, että sain välillä asumistukea jotain 100-300€/kk välistä (vaihteli vuosien aikana, koska palkkatulot vaihteli ja asuin kolmessa eri asunnossakin tuossa ajassa) ja 250 €/kk opintotukea. Lisäksi tein erilaisia osa-aikaisia töitä opintojen ohella, joista saatava palkka vaihteli 400-1000 €/kk välillä. Kahden vuoden ajanjaksolle osui yksi kokoaikainen kesätyö, jonka ajalta sain 2300 €/kk palkkaa kolmen kuukauden ajan, jolloin ei tukia enää tullut. Käytännössä tuloni olivat hyvin pienet, sillä jos tuet olivat suurimmillaan 550€ ja palkkaa sain osa-aikatöistä maksimissaan 1000€, bruttona tämäkin on vain 1550 €. Verot toki olivat pienet, mutta tuosta siis maksoin asumisen, ruuan, kaikki kulut ja sain vielä säästettyä aspille rahat. ASP säästämisen aloitin tietoisella riskillä. Ennen tilin avaamista olin juuri saanut ekan osa-aikatyön ja sitä ennen minun oli täytynyt ottaa opintolainaa pari tonnia, koska oma käyttötili oli nollilla.

Asunnon ostoon sain rahat kasaan siis hyvinkin pienituloisena ja ihan vain sen ansiosta, että en käyttänyt rahaa juuri mihinkään turhaan. Ihan kädestä suuhun ei tarvinnut kuitenkaan elää ja jäi aspin lisäksi muutakin säästöä.

Vierailija
67/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan toi aika vitsikästä poistaa omistusasujilta asumistuki kun kuitenkin rahaa riittää kaikkeen kivaan. Tänään oli ettei suomalaiset ylioppilaat pääse jatko-opintoihin samaan aikaan suomessa opiskelee 185 000 ulkomaalaista asumistukineen.

No kyllä niitä suomalaisiakin opiskelee ulkomailla sankoin joukoin ja vievät opiskelupaikkoja sikäläisiltä. 

Se on ihan normaalia nykyään. 

Vierailija
68/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt 20 vuotta käteistä. Kelatuista olen säästänyt 25000 euroa.

On mahdotonta säästää jokainen tietää sen,tuet eivät koskaan olleet niin suuria

Vierailija
69/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä jos tuessa otetaan silti huomioon asumiskustannukset. Osa ei voi muuttaa sukulaisen vuoksi pois. Ja ei ole sen enempää käytössä.

Vierailija
70/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et välttämättä saa vuokra-asuntoonkaan tukia, jos puolison tulot sen estää. Siinä tapauksessa edullinen omistusasunto on järkevin asumismuoto. Suurin epäsuhta tulee olemaan rehelliset vs paperilla erillään asuvat. 

Vierailija
71/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidetaan mieheni kanssa muuttaa ulkomaille. Hankitaan talot ja vauvat siellä. Täyttäköön ulkomaalaiset tämän kokoomuksen ja persujen tuhoaman maan.

Muuttakaa ihmeessä! Onnea kun yritätte löytää sen mystisen ulkomaan jossa valtio maksaa sosiaalitukia OMIATUSASUNTOON. 🤪

Vierailija
72/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Sitä en sano etteikö tuki kuuluisi sellaiselle joka ei saa töitä, mutta ei nyt herranjestas mihinkään omistusasumiseen. "

Tuen tarkoitus on estää se ettei ihminen joudu heti myymään asuntoaan työttömyyden takia. Ei se ole asunnon ostamisen tuki vaan asunnon säilyttämisen tuki.

Sitä varten on vakuutuksia ettei tarvitse olla käsi ojossa muiden lompakolla. Vain typerys ei ota lainavakuutusta. 

Vierailija
73/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Sitä en sano etteikö tuki kuuluisi sellaiselle joka ei saa töitä, mutta ei nyt herranjestas mihinkään omistusasumiseen. "

Tuen tarkoitus on estää se ettei ihminen joudu heti myymään asuntoaan työttömyyden takia. Ei se ole asunnon ostamisen tuki vaan asunnon säilyttämisen tuki.

Sitä varten on vakuutuksia ettei tarvitse olla käsi ojossa muiden lompakolla. Vain typerys ei ota lainavakuutusta. 

Ei lainavakuutus korvaa asuntolainan maksua kuin maks pari vuotta ja jos olet yli 40 et välttämättä saa enää töitä. 

Vierailija
74/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et välttämättä saa vuokra-asuntoonkaan tukia, jos puolison tulot sen estää. Siinä tapauksessa edullinen omistusasunto on järkevin asumismuoto. Suurin epäsuhta tulee olemaan rehelliset vs paperilla erillään asuvat. 

Puolison kanssa asuva työtön ei saa toimeentulotukea. 

"Toimeentulotukeen tulee työvelvoite."

https://yle.fi/a/74-20043998

Vierailija
75/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea ei saa enää tammikuussa omistusasuntoon. 

Vierailija
76/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidetaan mieheni kanssa muuttaa ulkomaille. Hankitaan talot ja vauvat siellä. Täyttäköön ulkomaalaiset tämän kokoomuksen ja persujen tuhoaman maan.

Hohhoijjaa taas 

Vierailija
77/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin olette muuttamassa ja milloin? Onko työpaikat ja asunto jo hankittu kohdemaassa?

Vierailija
78/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009602645.html

"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
79/104 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetushallinnon tietojen mukaan 2022 ulkomaalaisia opiskelijoita oli n.10 000. Mistä yli 100 000 on yhtäkkiä tullut?? Ulkomaalaiset opiskelijat eivät kuulu suomen sosiaaliturvan piiriin, mikäli tukia saavat nämä tulevat maasta mistä opiskelija on tullut.

Vierailija
80/104 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lainavakuutus korvaa asuntolainan maksua kuin maks pari vuotta ja jos olet yli 40 et välttämättä saa enää töitä. 

Siis meinasitko olla työttömänä KOLMEKYMMENTÄ vuotta jos menetät työsi? Minä en. Oletpas sinä epähaluttava työntekijä jos tuo on tilanne. Itse saan jatkuvasti yhteydenottoja headhuntereilta vaikka olen 45. Ja niin mieheni myös vaikka on yli 50. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi