Oletko juossut Cooperin testin?
Elänyt kohta 60 vuotta ja kokematta on koko homma. Suurin osa kai on juossut koko matkan?
Kommentit (45)
Armeijassa 2 kertaa, Alussa 2300m ja lopussa 2850m. Kyllä siellä vielä vuonna -95 kunto kasvoi. Nykyään varmaan 200 metriä kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Oppikoulussahan se juostiin joka syksy. Olen 61 vuotta.
Mielenkiintoista, olen samanikäinen, kävin 2 vuotta kansakoulua ja kolmannelta alkoi peruskoulu. Ei oppikouluun pyrkimistä Oulunseudulla.
Yläasteella ja lukiossa cooperin testit.
Jos juoksee 2800 metriä, tekee se 7 kierrosta. Kierrosaika noin 1,40min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen +3600m menee!
M32
Miten muka pysty juoksemaan noin kovaa? Itse harjoittelen juoksua joka toinen päivä ja silti juoksen max 2700 m.
Oma ennätykseni on 3460. Silti jäin kuin seisomaan verrattuna varsinaisiin urheilijoihin jotka vetivät 3800 ja yli. Joku juoksi yli 4000.
Cooperia pitää treenata että osaa vetää alusta asti täysillä. Pitää treenata juoksemaan niin kovaa kuin pääsee - se on paljon kovempaa kuin mitä menee mukavuusalueella. Cooper testaa hapenottokykyä ja jos himmailet niin et ota happea maksimaalisesti jolloin matkakin lyhenee. Ennen testiä pitää lämmitellä hyvin.
2850 m meni ja viimeinen kierros kävellen, kun oli vähän liikaa vauhtia alussa. 2005 armeijassa. Sopivasti voimat jakamalla olisi 3000m mennyt. Nyt on 25 kg ylipainoa. Ei kannata juoksennella ennen kuin laihduttaa reilusti. m38
Vierailija kirjoitti:
Reippaalla kävelyllä pääsee noin 2000m
No kyllä saa kovaa kävellä. Tuo on kuitenkin reipas hölkkävauhti. Eli siis en usko väitettä.
Viime kesänä 49-vuotiaana ekaa kertaa sitten kouluaikojen. Tulos erinomainen. Ja 10,8 Cooperia putkeen keskitasolla.
Intissä lähes 40 vuotta sitten 3200 m, tosin olen taipuvainen uskomaan, että oikeasti saattoi olla max. 2900 m; rata oli hieman epämääräinen asfalttikierros.
Ihan ok, intin linttalenkkareilla.
3275m, tosin siitä on aikaa 41 vuotta. Silloin oli 45 kiloa vähemmän, olin nuori ja kaunis, nyt en ole enää nuori 😄
Vierailija kirjoitti:
Juoksin sen alle 10 minuuttiin
Hihihi, että nämä vanhat vitsit on sitten hauskoja. Huomasitko muuten, että joku oli tuolla aiemmin juossut alle 9 minuutin. Hävisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen +3600m menee!
M32
Miten muka pysty juoksemaan noin kovaa? Itse harjoittelen juoksua joka toinen päivä ja silti juoksen max 2700 m.
Helposti, kaikki on kiinni juoksu ja hengitys tekniikasta.
M32
Jatka vaan paskan puhumista. Et varmaan juokse edes yli 2500 m. :D
Viimeksi joskus ysärin alussa yläasteella. En muista enää tulosta. Oman teinin koulussa ei ollut kertaakaan cooperia. Niitä moveja suorittivat parina vuotena.
75 on vuosia minulla ja nuorena (ei siis kovin kauan sitten) juoksin cooperin testejä ja olin hyvä, mutta en muista oliko se 10 min vai 13 minuuttia minkä juostiin. Mutta kova oli minulla vauhti. Juoksin joka päivä muutenkin ja nyt on sitten välilevyissä ja spinaalkanaalissa omat vaivansa. Mistä lie tulleet. Juoksemaan en ryhdy, mutta pyörällä kyllä mielellään ajan. Kiipeän, munä nainen kyllä katolle.
Yläasteella ja lukiossa piti juosta joka vuosi. Sen jälkeen en todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
75 on vuosia minulla ja nuorena (ei siis kovin kauan sitten) juoksin cooperin testejä ja olin hyvä, mutta en muista oliko se 10 min vai 13 minuuttia minkä juostiin. Mutta kova oli minulla vauhti. Juoksin joka päivä muutenkin ja nyt on sitten välilevyissä ja spinaalkanaalissa omat vaivansa. Mistä lie tulleet. Juoksemaan en ryhdy, mutta pyörällä kyllä mielellään ajan. Kiipeän, munä nainen kyllä katolle.
.siis... kipeän minä nainen myös katolle, omakotitalon katto. Vähän tuntuu joskus liukkaalta sammalia pudottaessa.
3600 m on jonkin verran lahjakkaan, kovaa harjoitelleen ihmisen tulos. Käsittääkseni keskivertohiihtäjä vetää bout 4000 m Cooperissa, keskimatkojen juoksijat vielä enemmän.