Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tällainen henkilö sinusta aidosti empaattinen ja herkkä?

Vierailija
23.02.2007 |

Lähisukulaiseni kuoli ja kaverin kysyessä kuulumisia kerroin asiasta ja aloin itkeä. Lyhyen keskustelun jälkeen asia kääntyi niin päin, että minä lohdutin häntä, koska hän mielestään herkkänä ja empaattisena suri niin kovasti minun suruani.

Häissäni tämä ikisinkku murjottaa ja itkee, koska tajusi olevansa niin yksin eikä hänellä ole ketään. Loukkaantui minun itsekkyydestäni, koska en häntä alkanut 100 vieraan keskellä lohduttamaan eikä kuitenkaan sanojensa mukaan voinut tehdä mulle sitä, että olisi poistunut paikalta, koska kutsun oli saanut eikä halunnut loukata.

Näitä esimerkkejä on todella paljon ja alkaa olla mitta täys, en enää jaksa. Hän puhuu kyllä kauniita miten haluaa olla tukena ja turvana rakkaille ystäville, mutta käytännössä tuki kääntyy lähes aina taakaksi. Taidan olla kamala ja empatiakyvytön tunnevammainen ja kylmä ihminen, kuten hän suuttuessaan sanoi. Tuntuu, että ainut vaihtoehto on ottaa reippaasti etäisyyttä tai katkaista välit.

Olisiko jollain jotakin näkökulmaa vielä asiaan, jos vaikka tajuaisin kaverin käytöstä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka hakee huomiota.

Vierailija
2/7 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole empatiaa vaan sitä, että ei pysty osoittamaan empatiaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varustettuna harvinaisen huonolla tilannetajulla.

Vierailija
4/7 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on aika samanlaista käytöstä, ja olen hänen kohdallaan alkanut ajatella, että hän ei vaan voi uskoa, että kukaan voisi rakastaa ja arvostaa häntä. Hän ei voi uskoa että juuri hän ansaitsisi sellaisen onnen kuin ystäviä, pysyvästi ja kyseenalaistamattomasti. Hänen lapsuuden tapahtumat huomioiden se on ymmärrettävää. Itse olen yrittänyt jaksaa sietää näitä epäilyjä, vaikka epäuskossaan hän on hyvin kohtuuton, loukkaava ja syyllistävä.

Vierailija
5/7 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiaa on toisen tunteiden kuuntelu, sympatiaa on se että rupeaa itse elämään noita toisen tunteita. Kuvitelkaa tilanne, jossa maija on kuopassa, josta ei pääse itse pois. Paikalle sattuu elli-empaattinen, joka kuuntelee maijan hädän, ja antaa hänelle tikapuut joilla maija pääsee pois. Jos taas paikalle sattuisi salli-sympaattinen, hän kuuntelisi maijan hädän, ja hyppäisi itse kuoppaan auttamaan. Niin he ovat kumpikin pulassa.

Vierailija
6/7 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni syntymän odottelu oli hänele vähintää yhtä jännittävää kuin minulle. Ei jaksanut kuunnella kuin muutaman sekunnin synnärillä minun tunteitani ja sitten aloitti miten hän jännittää mun puolesta (jouduin sisälle sairaalaan ennenaikaisen synnytysvaaran vuoksi).

Kun tuli ystäväjoukon mukana katsomaan vauvaa, oli taas päähuomio aluksi sillä miten onnellinen ja iloinen on minun puolestani ja sitten taas lohduttelijoita vaadittiin, kun alkoi mulla ei ole ketään ja voi kun mullakin olisi vauva.

Tuntuu, että tapahtuu elämässäni mitä tahansa niin aina hän, hän, hän ja hänen tunteensa. Kerran kysyi miten voi olla mahdollista, että minua kohdannut suru tai ilo koskettaa häntä aina niin paljon enemmän kuin minua, asianomaista. Vastasi, koska hän on niin herkkä ja empaattinen tunneihminen. Minusta empaattinen ja herkkä tajuaa myös toisten tunteita ja tajuaa " paikkansa" tilanteissa ja erottaa kenen tunteilla on kussakin tilanteessa suurin merkitys.

ap

Vierailija
7/7 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan rasittava tyyppi, mutta ehkä oikeasti yrittää olla ystävä? Jos olette kuitenkin tunteneet jo kauan, eikä siis ole niitä tyyppejä jotka vaihtaa " ystävää" kuin paitaa? Voisiko olla ihmisiä, joilla ns. on aika puolellaan eloi elämänkokemuksen ja iän myötä muuttuu ihan siedettäväksi?

Menisikö hän rikki, jos puhuisit jopa ihan suoraan täsät asiasta? Jos ystävyyteen hajoaisi siihen.... niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme