Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita 5v:ta toisten kielen käytön tarkkailijoita?

23.02.2007 |

Meillä tuntuu asuvan 5v tuleva suomen kielen opettaja. Kyseinen lapsi korjaa muiden puhe/äänne-virheitä (kuten sanojen taivutuksia ja artikulointia). Alkaa olla muuten jo hieman ärsyttävää!

Kyseinen lapsi on muutenkin aina äänessä ja väittelyissä aika vahvoilla. Osaa jotenkin valita sanansa uskomattoman oikein, tyyliin jos joskus ehdotan " olisitko hetken hiljaa" , saan vastaukseksi toisen aseista riisuvan lausahduksen " eikö täällä saa enää puhuakaan, vai?" tosi painokkaasti sanottuna. Kyseinen lapsi tuntuu sanovan aina viimeisen sanan väittelyissä ja jos saa jotain päähänsä, niin pitää mielipiteensä ja on järkkymätön. Mutta nämä ominaisuudet ovat vain tutussa seurassa, uusissa tilanteissa on hitaasti lämpiävä ja hitusen ujohko.

Samanen lapsi on muutenkin kielellisesti aika hyvin kehittynyt, neuvolassakin erityisesti kehuivat tätä. Mutta kyllä tuo harjoitteleekin, alinomaa ja jatkuvasti ja on äänessä. Välillä mietityttää mistä on tuon kielelliset ominaisuudet saanutkin- ei meiltä vanhemmilta ainakaan (tai siis on saanut todella ääriominaisuutemme yhdistettynä).

Onko kellään muulla ollut vastaavanlaisia lapsia? Siis välillä en ihan itse jaksaisi koko aika tyttöä ja muu perhekin saa kyllä osansa. Jotenkin tytön neuvova ote kielen käytössä muihin on ärsyttävä, kuten myös jatkuva puhuminenkin.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman ikäinen myös ja todella rasittava ajoittain. Tällä lapsella on tosin synnynäinen " vika" , jonka johdosta saa puhe ja toimintaterapiaa, mutta tuo toisten kielen tarkkailu on silmiinpistävää, tai paremminkin korviin käyvää. Hän ei päästä ainuttakaan " virheellistä" lausetta ohi korjaamatta, oli lausuja sitten lapsi tai aikuinen ja hänen on hyvin vaikea käsittää sitä, että puhekieli voi olla hyvinkin erilaista. Esim lause " mennään Meikäläisen Matille leikkimään" , saa kipakan vastauksen " ei se kyllä ole Meikäläisen Matti vaan MATTI MEIKÄLÄINEN" ....ja kädet puuskassa niskat kenossa poika oikoo näitä lauseita. Voin hyvin kuvitella, että vanhemmat väsyvät tälläiseen, sillä minä väsyn jo puolen tunnin kuuntelemisessa, etenkin kun aikuiset eivät voi rauhassa puhua mistään, poika könöttää vieressä kuuntelemassa ja korjailemassa =/ Hällä leikit ovat hyvin yksipuolisia ja säännönmukaisia, esim autoleikki pitää leikkiä aina samoin, autot ajavat hallista alas saman säännön mukaan ja kavereiden " ajovirheet" tulee oikoa heti. Tämä lapsi on hoidossa erityislapsen paikalla ja luultavasti kouluunkin menee e-luokalle.

Itse olen häntä monesti ohjannut kiinnittämään huomionsa muihin asioihin, jos tulee viereen kuuntelemaan mitä muut puhuvat, ohjaan kädestäpitäen toiseen paikkaan ja neuvon leiukkimään tässä nyt jotain, olen sanonut ihan suoraan , että nämä on aikuisten asioita, lasten ei tarvitse tulla kuuntelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla