Teini luulee, että ole me koko ajan vihaisia
Tätä on jatkunut jo useamman vuoden. Teinimme kuvittelee koko ajan, että minä ja isänsä olemme vihaisia hänelle tai kiellämme häntä, vaikka emme kiellä. Tosi usein katsoo minuun ja toteaa, että miksi olen taas vihainen hänelle, vaikka en ole ja ajattelen jotain ihan muuta asiaa kuin häntä. Jos kysyy, että saako tehdä jotain ja hymyillen vastaan, että joo, tottakai. Niin vastaa, että tarkoitat kuitenkin, että en saa.
Olemme isänsä kanssa ihan hyväntuulisia ihmisiä. Rypyt silmien välissä saavat meidät näyttämään ehkä perusilmeellä vihaisilta. Emme yleensä kiellä mitään, koska teini ei koskaan pyydä mitään kummallista.
Mitä tässä voi tehdä?
Kommentit (52)
Muistan lukeneeni jostakin, että teinien kyky tunnistaa kasvojen ilmeitä heikkenee. Yleistä on, että huolestunut ilme koetaan vihaiseksi. Tuo huutamisesta syyttäminen on myös tuttua omien lasten teiniajoilta. Olisi pitänyt puhua kuiskaamalla, ettei olisi syytetty huutamisesta.
Ja tietysti teinien pitää myös tehdä omissa silmissään vanhemmista hirviöitä, sillä muuten he eivät pääse itsenäistymään. Monella nuorella on kotona sen verran hyvät olot nykyään, että ilman noita mekanismeja, kiusaus jäädä täysihoitoon voisi kasvaa liian suureksi.
Vierailija kirjoitti:
Huutamista on muukin kuin äänen korottaminen. Kuiskauskin tiukkaan sävyyn tai arvostelevaan sävyyn on huutamista.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutamista on muukin kuin äänen korottaminen. Kuiskauskin tiukkaan sävyyn tai arvostelevaan sävyyn on huutamista.
Tämä
Kyllä just näin, hiljaa hampaiden välistä sihistyt moitteet ja lyttäämiset on paljon pelottavampia kuin ihan rehellinen kunnon huuto. Myös korostetun rauhallinen puhe yhdistettynä katseeseen jossa näkyy vaan viha ja halveksunta, on pelottavampaa kuin kunnon rehellinen kova huuto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin tyhmä ja vittumainen kuin teini-ikäinen tyttö.
Paitsi ehkä teini-ikäinen poika.
Voiton vie kyllä ihan aikuiset, jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken, tunkevat nenänsä asioihin jotka ei heille kuulu ja päälle kiukuttelevat kuinka heille pitäisi olla kiitollsia vaikka ovat tehneet vain isoja karhunpalveluksia.
Teini-ikä on sentäs ohimenevä vaihe, verrattavissa aivovaurion saaneeseen, joka kyllä toipuu. Mutta sitten kun kehtiysiät on jo ohitettu, eikä paranemista ole tiedossa, niin heittämällä menee kärkeen tyhmyydessä ja vittumaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu teinien aivojen kehitykseen. On ihan neurologiset syyt sille, miksi murrosikäinen ymmärtää asioita ihan omalla tavallaan. Esimerkiksi kyky tunnistaa muiden tunteita heikkenee. Teini on myös yleensä äärimmäisen itsekeskeinen ja omassa kuplassaan. Aivot järjestyvät uudestaan. Murrosikäinen taantuu monella alueella. Keskittyminen ja oman toiminnan suunnittelu vaikeutuvat. Itsehillintä heikkenee. Kaikki impulssit tulevat suodattamatta läpi.
Tämä.
Sanoita niitä tunteita, vähän kuin olisi palattu muutama vuosi taaksepäin ja toinen ei osaa eikä tunnista. Joudun itse tekemään sitä tuon tuosta. "tää ei ole kiusantekoa, että täytyy kieltää .." tai "sanon nyt ihan rauhallisesti, että..."
Ja jos tuntuu että jatkuvasti ojentaa tai huomauttaa, ehkä sitä voi vähentää. Päästä jotain sormien välistä, puutu vain oleelliseen.
Tuntuu teinit olevan enemmän kuuntelulla, kun sanoo sen ihan sanoin; että kukaan ei ole vihainen, tämä ei ole vittuilua että jotain kielletään, rauhallisesti pyydetään tekemään asiat.
Halasin paljon teinejä. Itsekin välillä väsyneenä ei jaksanut edes puhua. Kyllä he siihen tottuivat kun lapsesta asti niin teki, antoivat halata. Eilen kävikin kaksi , jo aikuista lasta, puolisoidensa kanssa ja sain taas halata heitä. Ja olin itsekin halattavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna enemmän positiivista palautetta teinillesi. Hän kaipaa sitä. Ja onnistumisen kokemuksia.
Kysy haluaisiko teinisi kokeilla jotain uutta harrastusta kanssasi esim keilausta, seinäkiipeilyä, maalauskurssia ym. Osoittaisit että vietät mielelläsi aikaa teinin kanssa. Ja tietysti sitten lähdet harrastamaan jos teini suostuu. Mutta jo se että tarjoat asiaa voi olla teinille tärkeää. Pyydä myös joskus teini kaksin syömään ulos ja anna teinin valita paikka jos mahdollista. Vietätte laatuaikaa ja teinin voi olla silloin helpompi kertoa jos joku asia painaa mieltä.
Kuvitteleeko joku oikeasti, että teini haluaisi harrastaa äitinsä kanssa?
Onko tämä kompa?
Jos ei, niin oikea vastaus on: "Riippuu teinistä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäiset pojat voivat olla äärettömän tyhmiä, mutta kyllä se miten julmasti teini-ikäiset tyttäret kohtelevat äitejään on jotain, mitä miesten maailmassa ei esiinny. Siinä harjoitellaan taitoja myöhempiä taitoja varten esimerkiksi työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen alkoholisoitunut mies voittaa nuo kummatkin kirkkaasti, mutta saattaa hävitä keski-ikäiselle alkoholisoituneelle naiselle. Aika tasaväkisiä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Teini näkee sut eritavalla kuin millaiseksi itse koet itsesi. Ehkä hän on herkkä aistimaan muiden tunnetiloja ja itse taas et huomaa omia mikroilmeitäsi tai äänenpainojesi tehoa. Itse olin samanlainen teini. Tulin sellaiseksi, kun vanhemmat käskivät ja kielsivät mun persoonalle liian ponnekkaasti. Olin aina kiltti ja tiesin jo ilman sanoja, mitä vanhemmat asioista ajatteli. Tämä alkoi pahentua niin, kun kävin mielessä dialogia eri aiheista ja siten sain mielikuvan vanhemmista, että he ovat ankarampia kuin ovatkaan. Lakkasin pyytämästä asioita, kun sisäinen dialogi eteni totaaliseen kieltämiseen. Ja kaikki alkoi vain siitä, ettei vanhemmat huomanneet herkkyyttäni tai eivät ottaneet sitä huomioon vuorovaikutuksessamme.
Ei vaan aivosi eivät olleet vielä kehittyneet tarpeeksi.
Lasta ärsyttää, kun hän huomaa, että oikeastaan hänen vanhempansa ovatkin kivoja, rentoja ja lunkeja, ja jotainhan vastaan hänen teininä haluttaa kapinoida. - Kokemusta on!
"Yliaistivat eivät tee sitä tahallaan. Heillä on sellaisia kokemuksia takanaan, jotka ovat nostaneet tuntosarvet herkiksi. Usein lapsuudessa ei puhuttu tunteista ja lapsi joutui muita tutkimalla tulkitsemaan, mistä jokin tunnelma johtuu."
Yleisimmin kyse on kyllä vain narsistisesta käytöksestä.
Tuntosarvet eivät ole kovinkaan herkät, jos luulee että jokainen toisten ihmisten ilmeen tai eleentapainen tai joku ähkäisy liittyy Minuun.
Ja teiniteemaan palatakseni, sille voi sanoa: "Kuule, kaikki ei liity sinuun. Ihmisillä on muutakin elämää"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna enemmän positiivista palautetta teinillesi. Hän kaipaa sitä. Ja onnistumisen kokemuksia.
Kysy haluaisiko teinisi kokeilla jotain uutta harrastusta kanssasi esim keilausta, seinäkiipeilyä, maalauskurssia ym. Osoittaisit että vietät mielelläsi aikaa teinin kanssa. Ja tietysti sitten lähdet harrastamaan jos teini suostuu. Mutta jo se että tarjoat asiaa voi olla teinille tärkeää. Pyydä myös joskus teini kaksin syömään ulos ja anna teinin valita paikka jos mahdollista. Vietätte laatuaikaa ja teinin voi olla silloin helpompi kertoa jos joku asia painaa mieltä.
Kuvitteleeko joku oikeasti, että teini haluaisi harrastaa äitinsä kanssa?
Harrastuksista en tiedä, mutta meillä teini lähtee mielellään viikonloppumatkalle kaksi minun kanssa. Hän ei ole edes somessa (paitsi pelailee) eli ei lähde sinne vaan tuuttaamaan lesoilevia matkakuvia. Tykkää matkustaa mutsin kanssa :)
Herkästi muuten kimpaantuu, että "aina sä" tai "koskaan ei". Tunteet ne vaan kuohuu tuossa iässä. Osaa myös tulla sanomaan, että anteeksi kun kiehui yli. Hyvä mies tuosta tulee.
Jos sillä on samanlaisia ongelmia ollut aina ja kavereidenkin kanssa, niin kyse on siitä, ettei hän osaa tulkita sosiaalisia tilanteita. Silloin hänelle täytyy niitä taitoja ihan kädestä pitäen opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisellä on terävä ääni, sen voi kokea huutamisena, ärsyttäähän se hitosti korvia. On paljon ihmisiä, jotka pitäisi lähettää puheopetttajalle opettelemaan äänenkäyttöä. Tällä en nyt viittaa mitenkään AP:hen tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuntosarvet eivät ole kovinkaan herkät, jos luulee että jokainen toisten ihmisten ilmeen tai eleentapainen tai joku ähkäisy liittyy Minuun.
Ja teiniteemaan palatakseni, sille voi sanoa: "Kuule, kaikki ei liity sinuun. Ihmisillä on muutakin elämää"
Tuo pitää pistää korvan taakse, kun ihan kohta on tuo seuraava muksu tulemassa teini-ikään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan normaalilta teiniltä.😂
Toivottavasti, sil minulla on samanlainen. Luulee minun olevan vihainen koko ajan, vaikken ole, jos kysyn onko nälkä, väittää minun valittavan ja kun kysyn ystävällisesti, mitä kuuluu, kokee, että huudan.
Totta tuo mitä pari jo sanoi. On tutkittu, että murrosiässä ihmisen aivot on niin kovan myllerryksen keskellä, että eivät tunnista ilmeitä oikein sen aikana. Kun murrosikäisille näytettiin kuvia ihmisistä joilla oli erilaisia ilmeitä, heidän mielestään lähes kaikki kuvasti vihaa, vaikka oli huolestuneisuutta, surua jne.
Toki monilla nuorilla on oma äiti samaan aikaan vaihdevuosimyllerryksen keskellä, joten voivat olla oikeassakin, siinä sitä sitten ollaan kun vastakkain on murrosikäinen ja vaihdevuosi-ikäinen, toisella myllerryksen aiheuttaa hormonitoiminnan alkaminen ja toisella loppuminen. Hormonit on pirullisia paskiaisia.
Niin mikä tässä oli siis ongelma? Miksi jotain pitäisi tehdä? Hän on teini, ja teinit nyt on tuommoisia, kuuluu asiaan.