Mies valittaa jo nyt, että jouluna ei sitten siivota. Joulu nyt jo pilalla
Aattona olen AINA siivonnut aamupäivän, mutta mies on nyt jo 3 kertaa valittanut, että jouluna ei siivota. No miksi ei saisi?!
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pitävät asuntonsa ihan siisteinä ilman mitään joulusiivoushässäkkää. Viikottainen siivoaminen riittää, vaikka olisi mikä juhlapäivä tulossa.
Joulu- ja juhannussiivouksiin kuuluu mielestäni ylimääräisenä kaappien, vitriinien ja lipastojen siivous ja järjestely, kaivojen putsaus, verhojen pesu, listojen ja katon pyyhkiminen, vuodevaatteiden ja kaiken maan päällisten pesu.. En minä ainakaan tee noita joka viikko enkä varsinkaan aattona.
Minä taas teen tuollaista hommaa ympäri vuoden. Eikä ole aikataulua muulle kuin ikkunoille ja jääkaapin taustalle, Kotka siivoan touko-kesäkuussa. Muuten siivoan fiiliksen mukaan ympäri vuoden joka viikko jotain esim kaappeja, uuni, seiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pitävät asuntonsa ihan siisteinä ilman mitään joulusiivoushässäkkää. Viikottainen siivoaminen riittää, vaikka olisi mikä juhlapäivä tulossa.
Hehe. Oon asunu tässä 3 v enkä kertaakaan esim pessyt kylppäriä.
Itellä ollut sellaisia 5v välejäkin. Siivous on siksi niin tuskaista, kun teen harvoin.
Pesen kyllä yksittäisiä kohtia, eli esim. vessanpöntön tarvittaessa ym. Mutta ei ole sellaista viikko tai kk-siivous rutiinia ja se tekee sitten siivouksesta työlästä omalla kohdalla.
Kotonani on aina siistiä ja puhdasta, ei tarvitse raivosiivota. Noin 30 min päivässä riittää siisteyden ylläpitoon, tekee yhden-pari asiaa per kerta. Perussiisteys (=likaiset vaatteet pyykkikoriin, tavarat paikoilleen, keittiö kuntoon ruokailun jälkeen jne) toki pitää olla myös kunnossa.
En edes kokkaa jouluna vaan ostan kaiken valmiina. Joulukoristeita 1 kpl. Kaikesta saa vaikeaa, jos niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli sitä tyyppiä, jolle joulu ei tullut ilman raivosiivoamista. Kauhea stressi päällä, koko poppoo osallistuttiin siivoustalkoisiin, nurkat, seinät, katot, komerot, kaikki piti siivota. Viimesilaukset sitten aattoaamuna. Kaiken piti olla valmista joulurauhan julistukseen mennessä. Äiti väsynyt ja kireä kuin viulunkieli. Sitten jouluaatto jatkui aina saman kaavan mukaisesti. Jos jotakin meni pieleen, alkoi kauhea mökötys, ja joulu oli pilalla. Arvatkaa millainen joulunviettäjä minusta tuli? Eipä paljon jaksa joulun valmistelut kiinnostaa.
Kuulostaa mun äidiltä. Ah sitä rauhaa kun ensimmäistä joulua vietti omassa kodissa.
Eihän jouluna tietystikään siivota. Se on juhlapäivä ja silloin pitää olla kaikki jo valmista. Jouluna nautitaan, ei siivota.
Kannattaa siivota jo aiemmin. Aattona meillä tehdään enää puuro ja tortut. Ei siivousta. Siivouksen voi tehdä jo edellisellä viikolla.
Emme harrasta jouluja. Siistiä on.
Kuulostaa ettei ukkosi muutenkaan siivoa, joten mitäs se hänen percettä puristaa jos sinä rauhassa siivoat kun herra juo kaljaa sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Onko teillä miten likaista?
Miksei teillä käy siivooja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe. Oon asunu tässä 3 v enkä kertaakaan esim pessyt kylppäriä.
Itellä ollut sellaisia 5v välejäkin. Siivous on siksi niin tuskaista, kun teen harvoin.
Pesen kyllä yksittäisiä kohtia, eli esim. vessanpöntön tarvittaessa ym. Mutta ei ole sellaista viikko tai kk-siivous rutiinia ja se tekee sitten siivouksesta työlästä omalla kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Siivoa aaton aattona. Jouluaattona rauhoitutaan, eikä enää siivota, paitsi sen mitä ruokaa laittaessa tulee sotkua, mutta esim. imuroinnit, maton tamppaamiset ja vessojen pesut voi kyllä hoitaa aikaisemminkin.
Minä aloitan rauhoittumisen ja joulun vieton aatonaattoiltana, johon mennessä siivous on valmis. Suosittelen lämpimästi teillekin.
Jouluaatto on se ainoa päivä vuodesta jolloin todellakaan ei siivota.
Me siivotaan kyllä ennen joulua, miksi sitä just jouluna pitäis siivota? Eikä mitään suursiivousta vaan ihan normi siivous.
Entäs jos vain jättäisit koristelua ja vaikka piparkakkutalon tekemisen jouluaamuksi. Jos on siis vaikea rauhoittua? Saat noista tekemistä.
Joulupukin kuumalinja auki taustalle ja virittäydyt joulutunnelmaan. Laitat pisteen mahdollisesti sinulle siirtyneestä jouluperinteestä, niin että se ei periydy eteenpäin. Jouluaamun piparkakkutalon valmistus on paljon parempi perinne, eikö vaan?
Kaikille on kivempaa jos jouluna saa jo keskittyä jouluun.
> Aattona olen AINA siivonnut aamupäivän, mutta mies on nyt jo 3 kertaa valittanut, että jouluna ei siivota. No miksi ei saisi?!
Jos tämä ei ole provo, niin ap:lla vaikuttaa olevan pakko-oireinen häiriö. Eli tuntuu että jotain on vain pakko tehdä, tai muuten tapahtuu jotain kamalaa - tässä tapauksessa siis joulu menee pilalle. Suosittelen ammattiavun hakemista.
Meillä on aina siistiä ja siitä syystä, että siivoan päivittäin, koska inhoan suursiivouksia. Siistiä kotia on kiva siivota. Koskaan ei ole tavararöykkiöitä eikä laatikot ja kaapit ole täynnä tavaraa. Siitäkin on kokemus ennen kuin opin päivittäiset rutiinit. Siivoaminen on siitä syystä nopeaa. Mieli lepää siistissä kodissa. Ei tarvi ahdistua ja raivosiivota.
Oman lapsuuteni perusteella epäilen ettei varsinainen syy ole itse siivoaminen. Ainakin meidän lapsuuskodissa tunnelma muuttui siivouksen aikana pelottavaksi, koska siivoukseen liittyi aina erittäin negatiivinen tunnelataus ja sanallinen purkautuminen.
Äiti syytti aina muita perheenjäseniä sotkemisesta. Muiden suorittama siivous johti aina hänen uusintasiivoukseen eli raivosiivouksen, vaikka huusholli olisi ollut siivousta ennen viikkokausia siivoamatta. Liittyy tiettyyn ihmisluonteeseen ja se todellinen sotkija paljastui hänen jäädessä yksin asumaan.
Etkö voi sen verran joustaa, että siivoat ennen aattoa? Jos sillä saat miehelle hyvän joulumielen. Keksi aattoaamupäivään jotain muuta. Mene purkamaan ylimääräinen energiasi lenkille tai viime hetken lahjaostoksille. Tai nukut pitkään ja rentoudut.
Joulukuun kaikki illat aikaa tehdä nuo siivouksen erikoiskohteet. Vaikka puoli tuntia/pv, siinä menee kaappi kerrallaan, hellantaus, pyykkikoneen alus jne. paikat, joissa se joulun tunnelma lymyää, vai mitä?
Aattona ei siivota.