Mälsää: Ebaysta on tosi vaikea tilata tavaraa
Aikoinaan Ebaysta kun tilasi niin ne tavarat lähetettiin Kiinasta, tulivat Suomeen verovapaasti. Ymmärrän että se on "vero-ongelma" Suomelle, joten niinpä päättäjät sitten päättivät että Kiinasta lähetetyiltä tavaroilta alettiin periä veroa (arvolisävero eli "VAT"). Täysin normaalia! Ei mitään outoa, ei mitään huonoa, ei se minua haitannut.
Mutta niinpä minun ja Ebay-kauppiaiden piti jonkin aikaa pohtia että miten opitaan toimimaan uudessa toimintaympäristössä, miten opitaan maksamaan ne verot, miten se veronmaksu käytännössä tehdään. Ja useimmat (kaikki?) Ebay-kauppiaat päätyivät tähän ratkaisuun, tai kenties koko Ebay-firma päätyi tähän ratkaisuun: kun tilaan Ebaysta tuotteen niin tuotteen hintaan automaattisesti lisätään vero, joten kerralla maksan tuotteen+veron. Ja se onkin siinä. Sen enempää minun ei tarvitse veroista huolehtia. Niin helppoa minulle.
Kauppiaalle se on vähän vaivalloisempaa: kun kauppias sitten lähettää Kiinasta tuotteen Suomeen, niin kauppiaan pitäisi pistää mukana jotkin ihmeen "verotiedot/tullitiedot" Suomen Postille, siis tieto siitä että vero on jo maksettu, jotta tuote pääsisi sujuvasti suoraan Suomen tullin läpi. Ja ongelma: jostain ihmeen syystä ne tuotteet eivät läheskään aina pääse suoraan läpi tullista, vaan Suomen viranomaiset pitävät tuotteen jumissa jossain varastossa kunnes tullausongelma on selvitetty.
Ja sitten minun pitää pyytää lisätietoja kiinalaiselta kauppiaalta. Ja sitten minun pitää mennä tullin nettisivuille täyttämään mitälie tullaustietoja. Mitään minun ei tarvitse maksaa koska vero on jo maksettu. Mutta jopas on jumalattoman suuri tullaustietojen kanssa pähkäilemisvaiva jossa menee sata vuotta. JA: kaiken vaivannäön jälkeen tuote ei vieläkään tule läpi tullista, en saa tuotetta. Lopulta tuote lähetetään takaisin Kiinaan. Sen pituinen se.
Joten: ei sieltä voi tilata enää mitään. Toki joskus harvoin tapahtuu niin että Kiinasta lähetetty tuote pääsee suoraan läpi tullista, tulee minulle perille. Useimmiten ei. Useimmiten tuote ei minulle suoraan, useimmiten tuote ei tule minulle vaikka antaisin viranomaisille vaikka kuinka paljon lisätietoja. Ei. Ei vaan tule. Takaisin Kiinaan tuote. Ihan turhaa vaivaa. Ihan turha yrittää tilata sieltä enää mitään.
Toki voin vieläkin huoletta tilata sieltä tuotteita jotka lähetetään minulle Euroopasta. Silloin ei ole tulliongelmia.
Kommentit (11)
Ala tilaamaan aliexpressistä, ei ole ollut mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ala tilaamaan aliexpressistä, ei ole ollut mitään ongelmia.
Jep ja lähes samassa ajassa tulee muutenkin Kiinasta kuin kotimaastakin tilattuna. Jotain kun ne täällä veivailee ainakin viikon ennenkuin saavat tavaran postiin sieltä varastosta.
Minä ap jatkan...
Kun tilaan Ebay-kiinakauppiaalta niin tosiaan maksan veron samalla. Kiinakauppias lähettää tuotteen Suomeen minulle ja kauppiaan pitäisi pistää mukana Postille tiedot siitä että vero on jo maksettu. Mutta sitten YLLÄTTÄEN tuote jää jumiin matkalle. Mutta eipä tuo yllätys ole. Tietysti se jää jumiin. Mitäpä muutakaan kukaan olisi ikinä odottanut.
Kun saan Postilta yhteydenottoa asiasta, että minun pitäisi antaa Suomen tullille lisätietoja, niin Posti perustelee näin: "emme ole saaneet kaikkia tarvittavia tietoja kauppiaalta". Tuo saattaa olla totta tai tuo saattaa olla valhetta. Kenties kiinalainen kauppias ei ole kertonut kaikkia tarvittavia tietoja. Tai kenties on kertonut. Kenties Posti/tulli/Suomi vain tahallaan sabotoi/häiritsee/vaikeuttaa ulkomailta tulevien tuotteiden maahantuontia. Ihan vaan tahallaan. Tuota tapahtuu maailmanlaajuisesti. Sitä että yritetään "suojella omia markkinoita". Yritetään suojella kaiken mahdollisen kansainvälisen vapaan kaupan vastaisesti. Yritetään suojella suomalaisia markkinoita vaikka tap pamalla kaikki kiinalaiset. Jos ainuttakaan kii nalaista ei ole enää elossa, niin eipä ole enää ainuttakaan kiinalaista kauppiasta, joten sittenhän me suomalaiset ei enää voi tilata mitään Kiinasta.
Mun mielestä: Suomelle on hyödyksi kun me tilataan Kiinasta tavaraa. Hyödyksi koska me suomalaiset saadaan tänne hyödyllistä tavaraa. Suomelle se ei ole millään lailla haitaksi. Toki se olisi haitaksi jos veroja ei maksettaisi, tietysti harmaa talous on haitaksi ihan kaikissa tilanteissa, myös ihan kotimainen harmaa talous on haitaksi. Mutta nyt ei ole kyse mistään harmaasta taloudesta. Koska ne verot maksetaan kun Kiinasta tilataan!
Kun verot maksetaan on kaikki kauppa hyödyksi maalle. Sekä kotimainen kauppa että kansainvälinen kauppa. Niin yksinkertaista. "Kauppa se on joka kannattaa". Ihan sama onko se kauppa kotimaista vai kansainvälistä. Kunhan verot maksetaan.
Mutta kaikki valtiot maailmalla ovat sitä mieltä että he tahtovat "suojella omia markkinoitaan" vaikeuttamalla kansainvälistä kauppaa. Noin maat vain sabotoivat itseään. Köyhyyttävät itseään. Maat näkevät jumalattoman paljon vaivaa köyhdyttääkseen itseään!
Onko se sana "köyhyyttää" vai "köyhdyttää"?
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko sieltä on tilata? Jätä tilaamatta ja säästä rahaa.
Jotain tavaraa jos joskus tarvitsee. Maksaako puolitoista euroa ostaen Kiinasta vai maksaako viisi euroa ostaen Suomesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain tavaraa jos joskus tarvitsee. Maksaako puolitoista euroa ostaen Kiinasta vai maksaako viisi euroa ostaen Suomesta?
PS. Ratkaisu: Suomesta liian kallista. Kiinasta ei saa tavaraa koska jää jumiin tulliin. Joten: tilaa Italiasta. Maksaa 3 euroa. Italia on semmonen Suomen ja Kiinan välimuoto. Välihinta. Ei mitään erikseen lisättäviä veroja.
Osta kivijalkakaupasta. Selkeää ja tuet paikallista yrittäjää eli lähiseutuasi.
En jaksaisi tuollaista säätämistä jonkun parin euron paketin takia. Se rahdataan toiselta puolelta maapalloa sulle, haloo
Ne kiinalaiset eivät aina tiedä, että pakettiin tarvitaan joku tunnus, mikä kertoo tullille, että alvit on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kyllä mielelläni suomalaiselle yrittäjälle. Ja niin pitäisi muidenkin.. Ebaysta sitten (ei temusta) ne, mitä ei suomessa viitsitä myydä.
Eikö Kiina kamalle ole omat kanavansa? Ebaysta ostan usein kirjoja, elokuvia ym. vintage juttuja. En kylläkään Kiinasta. Tilaaminen on helppoa sikäli, että harkitessaan ostosta näet suoraan, mitä tuote maksaa, paljonko lähetyskulut ja sitten se VAT. Jos kokonaissumma on aivan mahdoton, jätän ostamatta.
Ärsyttävin osuus on oikeastaan Posti, joka välillä teetättää tulli-ilmoituksia, vaikka VAT on jo maksettu. Kun ilmoituksen sitten tekee ja laittaa sen VAT numeron, tulli ilmoittaa että tullattavaa 0 euroa. Mutta turhaa byrokratiaa ja näpyttelyä se toki on.