Laittaako joku ihan oikeasti joulukortteja vielä?
Kommentit (29)
Ysärillä lähetin, en enää. 2 pakettia laitoin kyllä postiin.
Anna toisten suorittaa jouluperinteitä. Itse en kaipale sähköpostikortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooh, pitäis taas... korttiostoksille tässä lähdössä.
Vaikeinta löytää sopivat kortit muutamalle vanhalle sukulaiselle, joiden perheenjäseniä vuoden aikana kuollut. En halua riemukkaita tonttuja enkä imeliä enkeleitä enkä iänikuisia kynttilöitä kultakirjaimin. Ehkä joku luontoaiheinen sitten?
Kynttilät ja enkelit sopisivat siinä tilanteessa hyvin.
Eivät olleet uskonnollisia, joten enkeli tuntuu typerältä.
Mietin, että jos on omainen kuollut syöpään, tuntuuko hyvältä vai pahalta saada joku syöpäsäätiön kortti. Eilen kun kaupassa alustavasti katselin, niin niillä oli kyllä joku soveltuva kuva-aihe.
Siis tämä korttien lähettäminen on minulle vuosittain tiukka ja vakava tilanne aina; harkitsen kyllä, mitä minnekin pistän. Postimerkitkään ei saa olla mitä sattuu.
Jotkut varmaan haluaisi lähettää mutta ei ole varaa. Postimerkit on melko kalliita. Köyhän kannattaiskin kirjoittaa että HYVÄÄ JOUKUA MONELLE VUODELLE.
Kyllä, lähetän joukukortit postissa kaikille vanhoille sukulaisille ja joillekin spesiaaliystäville, joita haluan muistaa muutenkin kuin jollain kliseisellä ja kuluneella whatsappin kiertoviestillä. Kyllähän tämä tapa tulee parin poistumassa olevan sukupolven jälkeen häviämään, valitettava faktahan se on.
Vähän off topic, mutta esim. kirjeiden kirjoittamisen poistuminen ei ole pelkkä kulttuurin muutos, siinä menetetään paljon muutakin, mitä ymmärtävät vain ne, jotka ovat sitä aikanaan tehneet.
Posti kuljetti 14 miljoonaa joulukorttia v. 2023, joten jokunen niitä vielä lähettää.
Itsekin pidin taukoa vuositolkulla korteissa, mutta kun NUOREMPI polvi alkoi minulle lähettää kortteja, niin olihan sitten itsekin pakko lähettää heille kortti.
Kaunis vanha tapahan se on. Nythän on oikein jotain kampanjoitakin, joissa pyydetään lähettämään kortti jollekin ykisnäiselle tai vanhukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vähän off topic, mutta esim. kirjeiden kirjoittamisen poistuminen ei ole pelkkä kulttuurin muutos, siinä menetetään paljon muutakin, mitä ymmärtävät vain ne, jotka ovat sitä aikanaan tehneet.
Historiantutkijat menettävät materiaalia. Joskus olin töissä arkistossa, jossa säilytettiin yksityishenkilöiden käsikirjoituskokoelmia, mm. juuri kirjeitä. Aika hyvin niistä piirtyy ajankuvaa, sitä miten tavalliset (no, ehkä vähän ns. paremman väen) sen ajan ihmiset ajattelivat. Millaisia haaveita oli, mitä asioita pidettiin hyvänä ja mitä pahana, jne.
Kyllähän nykyään arkistoidaan nettikeskusteluja samassa tarkoituksessa, mutta sisimmät tunnot kertovia yksityisiä viestejään tuskin kukaan sillä tavoin antaa arkistoitavaksi.
Mitä teette saamillenne korteille? Minulla on niitä pahvilaatikollinen kellarissa, kun jotenkin tunteettomalta tuntuu joulun jälkeen heittää roskiin. Mutta ei tämäkään hyvältä tunnu.
Laitan niille jotka laittaa mulle. Joskus tein itse mutta enää en viitsi.