Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä voimaa huoltoriitaan?

Vierailija
05.12.2024 |

Ero tuli vuosia sitten eksän aloitteesta. Meni pitkään niin että asioista saatiin sovittua. Välillä joutui vähän vääntämään, mutta suurin osa ajasta oltiin kuitenkin sovussa.

Käänne tuli siinä kohdassa, kun löysin itselleni uuden puolison ja perustin hänen kanssaan uuden perheen. Eksän kanssa ei ole sen jälkeen saanut sovittua enää yhtään mistään ja sovitteluunkaan hän ei suostu, koska hänen mielestään vika on pelkästään minussa. Hänen viestinsä kuormittavat mieltäni todella paljon, mikä on sitten pois tältä perheeltäni johon todella haluaisin nyt keskittyä. Yritän rakentaa sopua, mutta samaan aikaan saan toistuvia syytöksiä asioista joita en ole tehnyt, ja isoja vaatimuksia joihin en voi suostua, eivätkä ehdottamani kompromissit kelpaa. Olen työstänyt tilannetta terapiassa jo pitkään, mutta helpotusta ei edelleenkään ole näköpiirissä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Saako tilanteen ratkaistua oikeuden kautta, vai onko riskinä että oikeudenkäyntejä tulee sen myötä aina vain lisää ja tilanne jatkuu pahimmillaan siihen saakka kunnes lapset ovat jo aikuisia? Ainoa varma asia on se, etten tule pysymään kasassa jos asiat jatkuvat tällaisina kuin ne ovat nyt.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle autto vähän se, että muutin maasta lasten kanssa.

Vierailija
2/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä asioita teillä on vielä sopimatta jos erosta on jo vuosia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat viestisi pohjalta miespuoliselta. Tämä ei ole moite. Otan asian esiin vain siksi, että teillä miehillä on valtava tunnetaakka niskassa silloin, kun teitä syyllistetään asioista; silloin te myös todella syyllistytte ja ahdistutte. Olet selvästikin siinä moodissa. Tarkoitan tällä kaikella sitä, että saatatte kokea emotionaalisen painen turhankin raskaasti ja "tosissaan".

Nyt on lupa olla itsekäs siinä mielessä, että tietoisesti yritä olla syyllistymättä, kun eksä sinua syyllistää. Hän selvästikin kipuilee uutta suhdettasi. Hän on kateellinen, ahdistunut ja mustasukkainen uudesta suhteesta. Ennen kaikkea häntä jäytää pelko, että uusi on parempi kuin hän koskaan oli. Jokaisella meistä aktivoituvat huonommuudentunteet ja hylätyksitulemisen tunteet, kun eksä löytää uuden.

Koita ymmärtää vähän eksääkin, vaikka hän ei juuri nyt pysty kohtaamaan tunteitaan muuta kuin rankaisemalla sinua ja olemalla todella vaikea ihminen. Se johtuu siitä, että hänen tuskansa on nyt aivan ylipääsemätön. Mutta jos tajuat tämän ja sen, miksi hän on nyt niin ikävä ihminen, niin sinun on paljon helpompi ottaa etäisyyttä hänen syytöksiinsä ja tajuta, että sinun ei tarvitse niistä syyllistyä. Hän käyttää asioita lyömäaseena. Ei se ole reilua, mutta joskus tuska on niin kova.

Parasta olisi, jos eksäsi löytäisi uuden miehen. SIinä vaiheessa hänen tuskansa olisi kertaheitolla ohi.

Vierailija
4/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat viestisi pohjalta miespuoliselta. Tämä ei ole moite. Otan asian esiin vain siksi, että teillä miehillä on valtava tunnetaakka niskassa silloin, kun teitä syyllistetään asioista; silloin te myös todella syyllistytte ja ahdistutte. Olet selvästikin siinä moodissa. Tarkoitan tällä kaikella sitä, että saatatte kokea emotionaalisen painen turhankin raskaasti ja "tosissaan".

Nyt on lupa olla itsekäs siinä mielessä, että tietoisesti yritä olla syyllistymättä, kun eksä sinua syyllistää. Hän selvästikin kipuilee uutta suhdettasi. Hän on kateellinen, ahdistunut ja mustasukkainen uudesta suhteesta. Ennen kaikkea häntä jäytää pelko, että uusi on parempi kuin hän koskaan oli. Jokaisella meistä aktivoituvat huonommuudentunteet ja hylätyksitulemisen tunteet, kun eksä löytää uuden.

Koita ymmärtää vähän eksääkin, vaikka hän ei juuri nyt pysty kohtaamaan tunteitaan muuta kuin rankaisemalla sinua ja olemalla todella vaikea

Täyttä pskaa! Oma exä löysi uuden ennen minua ja silti oli mustis, kun itse löysin uuden miehen. Itse en ole koskaan ollut exän uudelle mustasukkainen tai pelännyt, että ottaa paikkani vanhempana.

Vierailija
5/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Vuosien kiusaaminen ja oikeusjutut hovia myöten. Vaikka oikeus päätyi kannalleni, exä onnistui siitä huolimatta vieraannutuksessaan. 

Vierailija
6/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue tarkemmin: vuosi.

Aika naiivia luulla, ettei mustasukkainen ex pystyisi tekemään kiusaa esimerkiksi jättämällä tapaamiset ja elatusmaksut hoitamatta. Moni mies tekee noin ja siinä kohtaa isyyden merkitys hänelle näkyy: lapset olivat hänelle vain esineitä, joilla todistetaan muille miehille, että pallit toimivat.

Lapsia näiden toisen huoltajan kautta kiusaavat isät vieraannuttavat itsensä ihan itse. Se on narsistista käytöstä.

Huoltoriitoja nähnyt juristi

Vierailija
7/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika naiivia luulla, ettei mustasukkainen ex pystyisi tekemään kiusaa esimerkiksi jättämällä tapaamiset ja elatusmaksut hoitamatta. Moni mies tekee noin ja siinä kohtaa isyyden merkitys hänelle näkyy: lapset olivat hänelle vain esineitä, joilla todistetaan muille miehille, että pallit toimivat.

Lapsia näiden toisen huoltajan kautta kiusaavat isät vieraannuttavat itsensä ihan itse. Se on narsistista käytöstä.

vai että juristi :D

mammapalstan hovinarri ehkä ennemmin.

Vierailija
8/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä sain apua ja tukea: https://www.elatusvelvolliset.fi/

Vierailija
9/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta. Vuosien kiusaaminen ja oikeusjutut hovia myöten. Vaikka oikeus päätyi kannalleni, exä onnistui siitä huolimatta vieraannutuksessaan. 

Tuliko lapsista mielenterveysongelmaisia koulupudokkaita?

Vierailija
10/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vai että juristi :D

mammapalstan hovinarri ehkä ennemmin.

Asiasisällöstä päätellen hovinarri..

Vierailija
11/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä pskaa! Oma exä löysi uuden ennen minua ja silti oli mustis, kun itse löysin uuden miehen. Itse en ole koskaan ollut exän uudelle mustasukkainen tai pelännyt, että ottaa paikkani vanhempana.

Miten niin täyttä paskaa? Tässähän yritän juurikin sanoa, että kun toinen löytää uuden, ne kipeät tunteet ja mustasukkaisuus aktivoituvat, on siinä järkeä tai ei. Tässäkin tapauksessa ap:n eksä oli se joka halusi eron ja silti muuttui kestohirviöksi, kun ap löysi uuden. Näin se menee. Jos ei mennyt sinulla, niin keskity sinä kiillottamaan sädekehääsi ja anna muiden keskustella. Tässä ap:n tapauksessa aivan selvästi uuden löytäminen aktivoi inhottavan käytösen ja syyllistämisen. AP:n pitäisi tajuta se, niin se syyllistäminen ei tuntuisi niin ahdistavalta.

Vierailija
12/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä vi--n huoltoriita, exä käy uudessa kämpässäsi riitelemässä jostain lvi-remonteista?

Vierailija
13/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä viralliset sopimukset huollosta, tapaamisista ja elatuksesta? Varaa ensin aika lastenvalvojalle oli tai ei. Ellei sovintoa saada aikaan, niin sitten hyvä asianajaja ja hakemus käräjäoikeuteen. Siinäkin vaiheessa vielä mahdollista sovintoon ja sovitteluun. Säilytä kirjalliset todisteet. Jos teillä on sopimukset niin sun ei tarvitse sen ulkopuolella sopia mitään. Oikeudesta voi pyytää väliaikaismääräyksen oikeusprosessin ajaksi, sitten noudatat vaa sitä. Varmista et sulla ja tarvittaessa lapsella tukea tarpeeksi. Käyttäydy itse aina asiallisesti. 

Vierailija
14/14 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän suunnalta tulevaa kuormitusta pitää yrittää vähentää, muuten et kohta jaksa huolehtia lapsistasi. Käytännössä jos teillä on järkevä tapaamissopimus, voi mennä kirjaimellisesti sen mukaan ja muuten rajoittaa kommunikaatiota. Viestiminen vain yhtä kanavaa pitkin riittää. Ei siis ole pakko puhua exän kanssa eikä viestiinkään tarvitse vastata heti. Kaikki sähköpostit voi esimerkiksi automaattisesti siirtää kansioon, jota katsoo vain itselle sopivana ajankohtana, toki säännöllisesti. Ja ainakin minulle asianajaja vastaavassa tilanteessa sanoi, että sähköposti riittää kommunikaatiovälineeksi.