Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minne suuntaan muuttaa, kaipaan ajatuksia ja näkökulmia kiitos!

Vierailija
03.12.2024 |

Asutaan nyt ihan mukavassa paikassa, mutta tällä tietoa multa tulee työt loppumaan ja omalla paikkakunnalla ei juuri mahdollisuuksia työllistyä. Harkinnassa siis muutto, mutta mielessä kaksi paikkakuntaa joissa työllistymismahdollisuudet suht hyvät. Eikä toki olla muuttamassa ennen kuin työ löytyisi. Mutta mietin kumpaan nyt on järkevämpi keskittää työnhakua ja olisi kiva kuulla mielipiteitä.

Lähtötilanne: tällä hetkellä asumme paikassa, josta miehellä on 100 km työpaikalleen. Nuorten aikuisten lasten luokse on 200 ja 300 km. Iäkkäiden vanhempieni ja muiden sukulaisten luo 200 km. Harkinnassa olevat paikkakunnat ovat:

1. Paikkakunta jossa ollaan asuttu ja jossa viihdyttäisiin tosi hyvin, käydään siellä nytkin säännöllisesti ja aina puhutaan että olisi kiva asua vielä täällä. Vireä kaupunki, josta löytyy vaikka mitä. Mutta miehellä työmatka nykyiseen työpaikkaan olisi 170 km, käy työpaikalla pari kertaa viikossa. Etsisi toki sitten samalta paikkakunnalta töitä, paikkoja ei usein ole auki mutta kun on, niin ihan hyvät mahikset päästä. Muutenkin halunnut sinne töihin. 

Mutta. Täältä olisi lasten luo 270 km ja 350 km, muut sukulaiset 270 km päässä.

2. Paikkakunta, joka on ihan kiva, pieni ja rauhallinen mutta kuitenkin perusjutut löytyy. Ihan ok, ollaan käyty useasti mutta ei aiemmin olla ajateltu sinne muuttaa. Mutta isona plussana matkat, eli miehen työpaikalle 50 km eli jatkaisi siellä. Lasten luo 50 km ja 250 km ja ne iäkkäät vanhemmat ym sukulaiset 50 km päässä.

Eli ihan eri suunnat nyt kiehtoo. Mitä tässä nyt olis järkevää huomioida?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs muutto samalle paikkakunnalle kuin iäkkäät vanhemmat?

Vierailija
2/22 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin varmaan 2. vaihtoehdon. Jos ottaa 1. vaihtoehdon muiden pitäisi muutella lähemmäs joku päivä. Tai itse lähemmäs. Myönnän että itselläni on myös hankaluuksia elämässä, kun mietin että mikä toimii yhdessä paikassa (pienessä tai isossa) ja mikä toisessa, mikä ei toimi. Isossa bisnes tietenkin voi toimia jollekin, jos myy jotain ja on lähellä asioita. Pienikin välimatka voi olla hankala huonossa säässä, jopa se 50km.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin varmaan 2. vaihtoehdon. Jos ottaa 1. vaihtoehdon muiden pitäisi muutella lähemmäs joku päivä. Tai itse lähemmäs. Myönnän että itselläni on myös hankaluuksia elämässä, kun mietin että mikä toimii yhdessä paikassa (pienessä tai isossa) ja mikä toisessa, mikä ei toimi. Isossa bisnes tietenkin voi toimia jollekin, jos myy jotain ja on lähellä asioita. Pienikin välimatka voi olla hankala huonossa säässä, jopa se 50km.

Häh? Muiden pitäisi muutella lähemmäs joku päivä? Miksi?

Ja aloittajalle, muuttaisin sinne minne haluan muuttaa.

Vierailija
4/22 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs muutto samalle paikkakunnalle kuin iäkkäät vanhemmat?

Tämä ei ole vaihtoehtona meillä. Ap

Vierailija
5/22 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto 3 lähemmäs läheisiä.

Vierailija
6/22 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä tiedoilla luulen, että valitsisin kakksovaihtoehdon.

Vierailija
7/22 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin varmaan 2. vaihtoehdon. Jos ottaa 1. vaihtoehdon muiden pitäisi muutella lähemmäs joku päivä. Tai itse lähemmäs.

Kiinnostaa tämä ajatus myös eli muiden lähemmäs muutto tai itse lähemmäs. Voitko avata enemmän? Kenen pitäisi muuttaa lähemmäs ja miksi?

Vierailija
8/22 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin varmaan 2. vaihtoehdon. Jos ottaa 1. vaihtoehdon muiden pitäisi muutella lähemmäs joku päivä. Tai itse lähemmäs.

Kiinnostaa tämä ajatus myös eli muiden lähemmäs muutto tai itse lähemmäs. Voitko avata enemmän? Kenen pitäisi muuttaa lähemmäs ja miksi?

Tehkää siis ihan miten itse haluatte. Minusta se pienempi paikkakunta kuulostaa kodikkaalta tai jos on luonnon vettä, jotain kivaa. Tuntuisiko se kodilta myöhemmin vai ei. Kestää jokunen vuosi aina tottua. Sukulaisia lähempänä. Jos asuisi isossa se on aika kaukana ilmeisesti muista, sinne kai pitäisi muiden tulla joskus, jos aikoo nähdä teitä ja teillä olisi melko pitkä matka muille toistaiseksi. Ellei joku myös muuta sinne. Vaikka se iso muuten kuulostaa kivalta vihreyksineen, mahdollisuuksineen. Olen siis isossa kaupungissa asuva ja olen huomannut myös kaupunkien varjopuolet, jos hyvätkin puolet.

Vierailija
9/22 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää siis ihan miten itse haluatte. Minusta se pienempi paikkakunta kuulostaa kodikkaalta tai jos on luonnon vettä, jotain kivaa. Tuntuisiko se kodilta myöhemmin vai ei. Kestää jokunen vuosi aina tottua. Sukulaisia lähempänä. Jos asuisi isossa se on aika kaukana ilmeisesti muista, sinne kai pitäisi muiden tulla joskus, jos aikoo nähdä teitä ja teillä olisi melko pitkä matka muille toistaiseksi. Ellei joku myös muuta sinne. Vaikka se iso muuten kuulostaa kivalta vihreyksineen, mahdollisuuksineen. Olen siis isossa kaupungissa asuva ja olen huom

En siis ole ap minä joka tarkennusta kysyin. En vaan ymmärrä siis sitä että miksi muiden pitäisi muuttaa aloittajaa lähemmäs tai että tuo matka olisi jotenkin valtava.

Vierailija
10/22 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ehtinyt kommentoimaan, ennen kuin nyt. Me viihdytään kyllä yleensä pienellä paikkakunnalla. Mutta tuo kaupunki, siis ykkönen joka nyt ei hirveän iso loppujen lopuksi ole, on sellainen joka on aina tuntunut kodilta. Sieltä pois muuton jälkeenkin. Siksi nyt melkein innostuin, kun hoksasin että pitäisikö muuttaa sinne?! Ja tosiaan mieskin sinne töihin haluaisi. Se olisi siis oikeasti mieluisa juttu.

2. paikkakunta ei vedä samalla tavalla puoleensa, mutta onhan se paljon lähempänä lapsia ja sukulaisia. Tosin aina ollaan heitä nähty vähintään 2 kuukauden välein, silloinkin kun on asuttu vieläkin kauempana. Nyt joulukuussa käydään siellä kahdesti ja ollaan aina useampi päivä kerrallaan.

En osaa ajatella minäkään niin, että sukulaisten olisi muutettava meitä lähemmäs. Heillähän on oma elämänsä, omilla paikkakunnillaan. Mukava tottakai silti nähdä.

Ei ole ihan iisi juttu päättää tämä 😊 Ap

Vierailija
11/22 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.

Sinne minne mieli halajaa.

Vierailija
12/22 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1.

Tämä. Pidemmän päälle voi alkaa harmittaa asua paikassa jonne ei alunperinkään halunnut.

Vierailija
13/22 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä ne sukulaiset on?

Vierailija
14/22 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta minun kanssa Inariin. Tai ethän sinä voi, kun on perhe ja kaikki. Muutan sitten yksin.

Vierailija
15/22 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette muuta sinne missä miehen työpaikka on?

Vierailija
16/22 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1.

Tämä. Pidemmän päälle voi alkaa harmittaa asua paikassa jonne ei alunperinkään halunnut.

Tämä on käynyt mielessä kyllä. Että jos alkaakin harmittaa? Ap

Vierailija
17/22 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette muuta sinne missä miehen työpaikka on?

Ihan siitä syystä, ettemme kumpikaan halua sinne asumaan. Ap

Vierailija
18/22 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin turkuun joskus ja luulin että saan töitä koska turussa paljon työpaikkoja rakennusalalla etenkin. 2 vuoden aikana sain 2 viikoksi töitä. Sitten kyllästyin ja muutin takas raumalle.

Vierailija
19/22 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näettekö usein niitä aikuisia lapsianne ja vanhempia? Jos kyläily on pieneltä paikkakunnalta helppoa ja lapset tulee sinne mielellään, niin muuttaisin sinne. 250 km on jo aika pitkä matka, jota lapsenne eivät välttämättä mielellään tee usein, ja lapset ei ehkä mielellään halua teitä kyläilemään omiin nurkkiinsa kovin usein jos itse viitsisittekin tuon ajaa.

Toisaalta, jos ette näe muutenkaan usein niin asialla ei ole niin väliä. Jos tuo isompi kaupunki on aina kiehtonut, niin tässä välissä voisi olla hyvä hetki muuttaa sinne. Kun tulee lapsenlapsia ja iäkkäät vanhemmat tarvitsevat enemmän apua, niin silloin haluatte ehkä muuttaa takaisin sinnepäin.

Kyllä kaiken kaikkiaan  kallistuisin vaihtoehto 2, koska voittehan edelleen vierailla tuossa isossa kaupungissa monta kertaa vuodessa. Arki olisi kuitenkin lähemänä läheisiä.

Vierailija
20/22 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muuttaisin sinne minne sydän näyttää.