kuume ja suppojen käyttö
3v tyttärellämme on vatsatauti, oksenteli ti-ke välisen yön, eilen oli rauhallinen päivä, illalla nousi kuume ja yöllä oli 39,2 , nyt aamulla 37,8
suppoa laitoin pari kertaa (illalla ja aamuyöllä), miten jatkossa? vain öisin vai kuinka?
sormi suussa kun tää on eka kuume neidillä....
Kommentit (7)
Eli sivut www.sairaslapsi.com loistava paikka, missä erilaisia sairauksia ja neuvoja niihin.
Itse aikanaan varsinkin pojan ollessa " vauva" tuli soitettua numeroon 10023. Sieltä saa loistavia neuvoja nimenomaan tuohon supon käyttöön ja niiden määrään. Itse en niitä neuvoja viitsi antaa, koska aina parempi, kun kuulee terveydenalan ihmiseltä.
Lisäksi suppopaketissa on tarvittavat määrät, mitä suositellaan.
Toivottavasti teillä jo parempi päivä tänään ja paranemisia,
-maalisprinssin äiti
itse en käytä suppoja lainkaan - niiden teho on heikompi kuin suun kautta nautitun lääkkeen, koska ne eivät ' joudu' oikeaan paikkaan ollenkaan niin helposti peräsuolesta imeytyen. Nestemminen kuumelääke on hyvä ja helppo nauttia, samoin purestkeltavat särkylääkkeet, joita on nykyään lapsille suunnattuna. Helpompia mielestäni kaikin puolin, mutta jo vauvoille suositellaan nykyään oraaliliuosta tuon imeytymisjutun takia.
Vähän oli asian vierestä, mutta kuitenkin.
Annostuksesta: niin kauan kuin on kuumetta (yli38) kannattaa antaa lääkettä vähintään kaksi kertaa/päivä, mikäli lapsi on kipeän oloinen. Jos ei ole kipeän oloinen eikä kuume ole korkea, kannattaa antaa lääkettä vain illalla ja ehkä aamulla. Lääke alentee kuumetta, mutta kuume on samalla vain oire, ei sairaus itsessään. Lääkkeen kuumetta alentava vaikutus voi siis johdattaa harhaan, jos kyse olisi jostain muusta. Siksi kovin pitkään ei kannata lääkettä antaa, 3-4pv jälkeen jo lääkäriin jos kuume jatkuu korkeampanan.
Ennemmin suun kautta, mutta jos ei suostu nielemään tai ei pysy sisällä niin sitten suppoa.
Itse kyllä annan lääkettä kuumeen ollessa yli 38 astetta, turha on lapsen korkeasta kuumeesta kärsiä.
tuosta 10023-numerossta, yritin äsken soittaa sinne, sanottiin ettei numero ole käytössä?! www.10023.fi perusteella pitäisi olla toiminnassa, hmm...
mieheni lähti sitten ostamaan suun kautta otetavaa kuumelääkettä kun supot eivät todellakaan näytä auttavan. vähän huolissani olen kun tyttö vain makaa eikä jaksa tehdä juuri mitään. no piirrettyjä katsoo ja äsken pyysi perunalastuja. kaipa tämä tästä... inhottavaa kun talvilomaviikolla mies aloitti sairastelun, tänään eka päivä sillä kun täysin terve ja tyttö sit tiistaina ja tänään mulle nousi kuume. vatsatauti ei onneksi (vielä?) iskenyt meihin aikuisiin..
kaikkea ne pöpöt teettävät...
tomaatti:
Jos lapsi voi hyvin, jaksaa leikkiä, syödä, juoda ja nukkuu hyvin eikä ole mitenkään itkuinen, niin kuumetta ei kannata laskea. Kuumeen tarkoitushan on tappaa kehosta ne pöpöt ja taudin kesto voi sitten pidentyä kun lääkettä annetaan. Mutta jos kuume nousee 40 asteeseen tai lapsi voi selkeästi huonommin ilman suppoa, niin sitten kannattaa antaa.
Tosin mä olen huomannut että käytännössä joutuu joka kerran antamaan lääkettä kun on kuumetta, ainakin meillä on lapsi joka kerta (ja niitä on ollut usein!) ollut sen verran huonovointinen. Ainoastaan vauvarokon aikana meillä riitti että antoi vain yöksi.