Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt nopeasti hyvä neuvo masentuneen kanssa! Mitä sanon?

Vierailija
01.12.2024 |

Olen niin väsynyt vääntämään n. 20 vuotiaan nuoren kanssa. En jaksa edes avata asiaa tämän enempää:

Nuori on kuulemma masentunut ja asuu nyt onneksi muualla. Hän jätti kuitenkin huoneensa siivottomaan kuntoon lähtiessään syksyllä. Saimme vihdoin sovittua, että tulee siivoamaan siis selkeät roskat/jätteet pois. Ja viemään ehkä oikeasti tarvitsemansa tavarat mukanaan.

Nuori vaan jatkuvasti venkoilee, eikä usko että epäilen häntä. Syyttää minua lähes kaikesta; esim. siitä, että olen käskenyt vaihtamaan lakanat tai tiskaamaan haisevat tiskit. Masennuksesta johtuen hän ei kuulemma pystynyt tähän! Virtaa ja voimaa riitti kuitenkin kaikkeen mukavaan; pyörälenkit, kavereillakäynnit, netissä pelaaminen kavereiden kanssa, kaupassa käynti (20 km pyörällä) kun halusi vaikka karkkia.

Minä haluaisin vaan antaa asian olla. Minä kun en tiedä mistään mitään eikä minua kuunnella kun yritän käydä normaalia keskustelua. Masennus on kuulemma niin valikoiva, että ei pysty tekemään ihan perusasioita. 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vakavasti masentunut nuori on kuitenkin niin skarppi, että voi syyttää minua mistä vaan. Siksi en ole heittänyt pois edes roskia roskakorista. Annoin kuitenkin marraskuussa viimeisen vaatimuksen, että ennen 5.12 on tultava siivoamaan. Nyt on kuulemma tulossa ja hyvä niin.

Olen kuvannut kaiken kun kävin siivoamassa huonetta. On kuitenkin minun kokonaan omistamani okt, joten saan varmaan päättää mitä huoneilla tehdään??

Kiitos kaikille vastauksistanne, kyllä tämä tästä.

AP

Olet ihan hirveä ihminen. Masennus on vakava sairaus ja sinä vänkäät jostain tavaroista. Ja kyllä. Se masennuksen syy löytyy hyvin usein lapsuudesta ja kasvuympäristö sitä.

Vierailija
22/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vakavasti masentunut nuori on kuitenkin niin skarppi, että voi syyttää minua mistä vaan. Siksi en ole heittänyt pois edes roskia roskakorista. Annoin kuitenkin marraskuussa viimeisen vaatimuksen, että ennen 5.12 on tultava siivoamaan. Nyt on kuulemma tulossa ja hyvä niin.

Olen kuvannut kaiken kun kävin siivoamassa huonetta. On kuitenkin minun kokonaan omistamani okt, joten saan varmaan päättää mitä huoneilla tehdään??

Kiitos kaikille vastauksistanne, kyllä tämä tästä.

AP

Olet ihan hirveä ihminen. Masennus on vakava sairaus ja sinä vänkäät jostain tavaroista. Ja kyllä. Se masennuksen syy löytyy hyvin usein lapsuudesta ja kasvuympäristö sitä.

kasvuympäristöstä*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette näköjään tiedä masennuksesta mitään.

Kerropa sinä mitä "oikea" masennus sitten on? Onko masennusta, että ikävät ja inhottavat saa jättää tekemättä mutta virtaa ja energiaa riittää kuitenkin mukaviin tekemisiin? Esim. jaksat pyöräillä, käydä ulkoilemassa, tapaat kavereita. Mutta et jaksa tuoda likaista lautasta huoneesta tiskiin. Näin minulle on väitetty.

AP

Miksi sinä kyttäät 20-vuotiaan menoja?

Vierailija
24/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala äiti saa nyt hankalaa kohtelua. Yllättikö?

Vierailija
25/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä masentuneelta saa vaatia ihan tavallisia ihmisen hommia. Kuntouttavassa asumisessakin patistetaan siivoamaan omat jäljet, vaihtamaan lakanat ja pesemään pyykkiä. 

Vaikka asiat tuntuvat työläiltä niin kun masentunut itse saa asioita hoidettua (vaikka tuettettuna) omanarvontunto nousee ja olo voi helpottua kun ikävätkin hommat saa hoidettua eivätkä kummittele kokoajan takaraivossa tekemättöminä töinä.

Vierailija
26/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette näköjään tiedä masennuksesta mitään.

Kerropa sinä mitä "oikea" masennus sitten on? Onko masennusta, että ikävät ja inhottavat saa jättää tekemättä mutta virtaa ja energiaa riittää kuitenkin mukaviin tekemisiin? Esim. jaksat pyöräillä, käydä ulkoilemassa, tapaat kavereita. Mutta et jaksa tuoda likaista lautasta huoneesta tiskiin. Näin minulle on väitetty.

AP

Miksi sinä kyttäät 20-vuotiaan menoja?

En ole ap, mutta kyllä tuon ikäinen huolehtii omat velvollisuutensa. Ei voi muuttaa ja jättää muuttosiivousta tekemättä. Toivon, että ap pitää sen minkä uhkasi eli kun aika on täysi niin tavarat lentää jonnekin. 

Vierailija
27/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä masentuneelta saa vaatia ihan tavallisia ihmisen hommia. Kuntouttavassa asumisessakin patistetaan siivoamaan omat jäljet, vaihtamaan lakanat ja pesemään pyykkiä. 

Vaikka asiat tuntuvat työläiltä niin kun masentunut itse saa asioita hoidettua (vaikka tuettettuna) omanarvontunto nousee ja olo voi helpottua kun ikävätkin hommat saa hoidettua eivätkä kummittele kokoajan takaraivossa tekemättöminä töinä.

Sairastan vaikeaa masennusta ja minulta ei tule yksikään ihminen enää vaatimaan yhtään mitään. Vaikka olen vakavasti sairas, päätän täysin itse, mitä teen. Kukaan ei tule enää koskaan määräilemään minua, eikä kävelemään ylitseni. Ei ikinä.

Vierailija
28/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastan vaikeaa masennusta ja minulta ei tule yksikään ihminen enää vaatimaan yhtään mitään. Vaikka olen vakavasti sairas, päätän täysin itse, mitä teen. Kukaan ei tule enää koskaan määräilemään minua, eikä kävelemään ylitseni. Ei ikinä.

Teidänlaistenne vaatimukset ajoivat minut itsetuhoisuuteen.

Vierailija
29/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kot, kot, kot...

Ei ihme jos nuorta ei kiinnostakaan toimia kuten toivot. Onko tapanasi pompotella ihmisiä? Jos on niin se on hyvin rasittavaa. Helposti toimii juuri päinvastoin miten toivot. Luonnollista.

Vierailija
30/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä, ei tietenkään ole pakko mitään. Mutta jos ei pidä velvollisuuksistaan kiinni niin aika nopeasti voi saada esim. häädön, tai apeen lapsen tapauksessa menettää ne omat tavaransa. 

Vaikka olisi kuinka sairas niin se ei oikeuta käyttäytymään huonosti tai laiminlyömään velvollisuuksiaan ilman oletusta, että omalla toiminnallaan on seurauksia.

Vierailija
31/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele lapsen pahoinvointia kun oma äiti on tuollainen riivinrauta.

Vierailija
32/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten tehtävä on haukkua vanhempia, ne ottaa sillä tavoin etäisyyttä ja itsenäistyy. 

Vierailija
33/40 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksessa niitä pakollisia hommia pystyy tekemään aina välillä pienissä pätkissä. Ei niin, että heti kun joku sanoo. Vaatiminen vain nostaa kynnystä. Parasta antaa omaan tahtiin tehdä ja auttaa vaikka alkuun jos se helpottaa aloittamista. 

Kun omaan tahtiin saa tehdä, niin ainakin minulla kaikki sujunut hyvin jo 20 vuotta ja koti ihan ok siistissä kunnossa.

Vierailija
34/40 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen masentunut (depressio) aikuinen kyllä on sitä mieltä, että ap on piru ihmiseksi. Tunnekylmä äiti. Lue joskus ihan vakavissaan tietokirjoja kun et näköjään mistään mitään tiedä tai ymmärrä.

Onneksi et ole minun äiti ollut. Olisin tehnyt pesäeron loppuiäksi. 

Vierailija
35/40 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä 20-vuotiaan "lapsen" opetella sekin, että kun muutetaan, niin edelliseen asuntoon ei jätetä mitä sattuu kamaa, ja tehdä loppusiivousta sitten joskus 4 kuukauden päästä, jos sattuu huvittamaan. Äiti vielä viitsii joustaa, mutta vuokranantaja ei jousta. Kamat menee roskiin heti, ja on turha kuvitella, että saa vuokravakuutta täytenä takaisin itselle. Oli sitten masentunut tai ahdistunut tai mitä tahansa.

Vierailija
36/40 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moten sä olet siitä tollaisen kasvattanut? Ei omena kauas puusta putoa...

Vierailija
37/40 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap itse ihan sekaisin? 

0/5

Vierailija
38/40 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laita sen kamat roskiin, ehkä oppii. Taitaa tosin olla vähän myöhäistä kasvattaa.

Vierailija
39/40 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä 20-vuotiaan "lapsen" opetella sekin, että kun muutetaan, niin edelliseen asuntoon ei jätetä mitä sattuu kamaa, ja tehdä loppusiivousta sitten joskus 4 kuukauden päästä, jos sattuu huvittamaan. Äiti vielä viitsii joustaa, mutta vuokranantaja ei jousta. Kamat menee roskiin heti, ja on turha kuvitella, että saa vuokravakuutta täytenä takaisin itselle. Oli sitten masentunut tai ahdistunut tai mitä tahansa.

Meillä lapsen huone on edelleen lapsen käytössä, vaikka asuukin toisella paikkakunnalla opiskeluiden takia. 

Vierailija
40/40 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsen huone on edelleen lapsen käytössä, vaikka asuukin toisella paikkakunnalla opiskeluiden takia. 

Jättikö hänkin huoneensa saastaiseen kuntoon? Aloituksen äidin mukaan hänen poikansa jätti roskia ja jopa jätteitä huoneeseensa. 

Itse en pystyisi elämään sen riskin kanssa, että siivoton huone houkuttaisi jotain ötököitä asuntoon. Asumme vanhassa kerrostalossa helsingissä niin niitä ötököitä on jo muutenkin riskissä saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan