Makuuhuoneissa vetää
Meillä on sisäilmaventtiilit makuuhuoneissa, jotka toimivat termostaatilla. Olen itse hyvin herkkä kylmälle ja tuntuu, että etenkin venttiilien läheisyydessä vetää. Yleisesti huonelämpötila on 21-22 talvellakin, niin ettei viitsisi huoneilmaa lämmittää. Tykkään istua nojatuolissa nurkassa, mutta siinä lattiakin on viileämpi. Samoin lapsen pöytä sijaitsee venttiilin läheisyydessä ja siinä tuntuu viileämmältä. Ei ole lapsi kyllä valittanut.
Taloyhtiön mukaan säädöt ovat optimaaliset, joten venttiileihin ei voi mennä koskemaan. Oletteko te villasukat jalassa kotona? Tuttu sanoi että seinälle voi olla tuo kylmyys huonoksi, mutta ilmankosteus on meillä hyvä ja ei tuo ulkoseinäkään mielestäni kylmempi ole kuin jossain aiemmissa asunnoissa.
Kommentit (5)
Vaihda ikkunoiden tiivisteet. Laita vedonesto tiivistettä myös. Myös parveke oven tiivisteet. Muista jättää ulkopuolen ikkunoihin 2 n 5cm tuuletus rakoa ala osan reunoihin.. Ilmastointi talvi asetuksille, se on joka laitteessa. Tottakait on villasukat jalassa, thermosukat alla, yölläkin, kun ei ole lattialämmitystä.. Siirrän itse sängyn ja sohvan aina kesäksi ja talveksi, olohuoneessa parvekkeen vieressä on kylmempää, ja sänky on toisella seinällä kun ikkuna, kesällä se on keskellä makuuhuonetta, siinä on viilein nukkua.
Siis miten sisäilmaventtiilit toimivat termostaateilla?
Vierailija kirjoitti:
Niitähän ei saa kokonaan sulkea, mutta voi hyvin talveksi laittaa puoliteteholle.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin venttiilin nimi on termostaattiventtiili ja se säätyy automaattisesti ulkolämpötilan mukaan.
Ei sille oikein voi mitään, jos on taloyhtiö kyseessä. Minulla villasukat jalassa ja viltti jalkojen päällä. Toisaalta nukuttua saan paremmin viileän tunteessa, vaikka meilläkin makuuhuoneen lämpötila on lähempänä 22 astetta.
Suomessa kaikissa taloissa ulkoseinä ja sen lähistö on talvella kylmempi, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Jos teillä olisi todella kosteaa talvella pakkasten aikaan (väh. 55%), voisi kylmään seinään alkaa kertyä kosteutta pidemmällä aikavälillä.