Työväenluokasta akateemiseen keskiluokkaan luokkaretkeilleet naiset
Koetteko, että osaatte pukeutua oikein? Vai erotutteko keskiluokkaisten naisten joukosta?
Kommentit (9)
Miiehenä sanosin, että eipä tuossa pukeutumisessa automaattisesti mitään erityistä eroa ole. En minä ainakaan erota kenenkään naisen tai miehen koulutusta pelkästään pukeutumisen perusteella.
Sinkkumies
En koe erottuvani joukosta pukeutumisen vuoksi. Suomessa on aika vahva pukeutumisen yhtenäiskulttuuri, varsinkin talvella, kun kaikki pukeutuu mustaan toppatakkiin ihan luokasta ja varallisuudesta riippumatta. Duunaritausta tulee kyllä esiin, mutta muissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
En koe erottuvani joukosta pukeutumisen vuoksi. Suomessa on aika vahva pukeutumisen yhtenäiskulttuuri, varsinkin talvella, kun kaikki pukeutuu mustaan toppatakkiin ihan luokasta ja varallisuudesta riippumatta. Duunaritausta tulee kyllä esiin, mutta muissa asioissa.
Millaisissa asioissa sitten koet duunaritaustasi yleisesti tulevan esiin?
Minulla on ollut vaikeuksia. Helposti menee liian räikeään tai paljastavaan pukeutumiseen. Tukkaakin värjään. Olen kuitenkin hyvin konservatiivisella akateemisella alalla. Nykyisin annan ylempään keskiluokkaan kasvaneen mieheni valita aika lailla vaatteitani.
Koko luokkaretki-termi on minun mielestäni omituinen. Kyllä, vanhemmillani ei ollut koulutusta. Kyllä, itselläni on yliopistotutkinto ja saan hyvää palkkaakin. En silti koe, että tuo olisi mikään luokkaretki.
Mutta minun ollessani nuori olikin täysin selvää, että voin opiskella täsmälleen sitä mitä haluan ja kiinnostaa ja mihin kyvyt riittää. Mitään esteitä ei ollut, ainoastaan ahkeruus, sinnikkyys ja omat kyvyt vaikutti.
Vanhempani eivät myöskään milloinkaan äänestäneet vasemmistoa, sillä he ovat älykkäitä ihmisiä.
Pukeutumisesta. Se ei oikeastaan kiinnosta minua ollenkaan. Siistit vaatteet työpaikalla riittää, muuten en ajattele asiaa.
Taas näitä. En voi kuin ihmetellä ovatko ihmiset tosissaan vai vitsailevatko.
Joo, minä olen työläistaustainen ja puen karonkkaan tissit pulpauttavan kotelomekon ja laitan halloween-hatun päähän. En vaan taustani vuoksi osaa yhtään miettiä, millainen pukeutuminen on mihinkin tilaisuuteen soveliasta. Huh huh ja haloo.
Erotun. Esim. silmäni toimivat, eli ei ole rillipöllölaseja ja luonnonläheisen taustani vuoksi kroppani on timmi kuin nuori pajunoksa. Erotun keskiluokassa siis fyysisesti selvästi edukseni. Lisäksi hankin vaatteeni verkkokaupoista ja mukavuus edellä (en kuitenkaan temusta), joten myös jokapäiväinen mielialani on parempi, ulkonäkö erottuva. Käytän peittäviä vaatteita siksi, etten aiheuta kateutta tai himoa sellaisissa, joilla ei ole vartalooni asiaa
Mun äitini oli köyhä tehtaan duunari mutta pukeutui kauniisti ja tyylikkäästi aina. Hiukset laitettuina ja hygieniasta huolehdittuna.
Helppo siitä oli omaksua tyyli itsellekin kun köyhästä perheenäidistä 80-luvulla olen edennyt keskiluokkaan. Jo mun työni on edellyttänyt aina siistiä pukeutumista.
Joko se jalkojen levitys ja pyllistäminen on luokkaretki?