Olen ruvennut kirjoittamaan kirjaa, miten voisi jatkua?
Eli se alkaa että Oli synkkä ja myrskyinen yö.
Mutta mikä olisi toinen lause. Tätä olen pohtinut nyt parina iltana..
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli synkkä ja myrskyinen yö.
Makasin sängyssäni tuijottaen ulos ikkunasta salamoivaa taivasta. Nukkuakin pitäisi mutta olkoon, ajattelin. Nousin ylös ja laitoin tietokoneen päälle. Avasin selaimen mennen vauva-palstalle missä huomasin mielenkiintoisen kirjoituksen. Oli synkkä ja myrskyinen yö ja siihen pitäisi keksiä jatkoa. Miten olisi jos vaikka makasin sängyssä tuijottaen ulos ikkunasta salamoivaa taivasta, mietin. Äh, olkoon.
Miksi väri vaihtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli synkkä ja myrskyinen yö.
Makasin sängyssäni tuijottaen ulos ikkunasta salamoivaa taivasta. Nukkuakin pitäisi mutta olkoon, ajattelin. Nousin ylös ja laitoin tietokoneen päälle. Avasin selaimen mennen vauva-palstalle missä huomasin mielenkiintoisen kirjoituksen. Oli synkkä ja myrskyinen yö ja siihen pitäisi keksiä jatkoa. Miten olisi jos vaikka makasin sängyssä tuijottaen ulos ikkunasta salamoivaa taivasta, mietin. Äh, olkoon.
Miksi väri vaihtui?
Älä KYSELE!!!!!
Pilluni menut valuivat reisille koirani katsoessa pää kallellaan samalla luuta järsien.
Joten päätin selata netistä matkatarjouksia jonnekin valoisampaan paikkaan. Antarktiksella olisi aika valoisaa ympäri vuorokauden.
Mutta synkkyys ei ollut mitään mieleni synkkyyden rinnalla, kun trollasin vauva-palstalla haukkuen muita ihmisiä. Koska ihmisiä minä vihasin. Ihmisiä, koiria, elämää, onnea. Vihasin ennen kaikkea sinua, sitä mitä teit. Sitä mitä jätit tekemättä.
radiosta kuului,murhaaja putin on ampunut kymmeniä ydinohjuksia ympäriinsä.
Samalla havahduin, kun huomasin naapurin Martan 98v ottavan minulta taas suihin ilman tekohampaita... aaaah. Näin minä persu nuori taas sain kyytiä täällä uusnatsien kerhohuoneessa Adolf Hitlerin kuvan alla.
Kai tiedät että tuo valitsemasi aloituslause "oli synkkä ja myrskyinen yö" on asiantuntija raadin toimesta valittu maailman huonoimmaksi kirjan aloitukseksi. Jos kirjasi ei ole, ankarasta pohdinnastasi, huolimatta edennyt tuosta, niin hylkää koko ajatus, Ei sinusta ole kirjailijaksi.
Pistä tekoäly töihin. Minä sain 9 xA4 pituisen, siis ehkä liian pitkän novelliksi, tekstin viikossa, kun annoin ChatGPT:n tehdä juonikäänteisiin täytettä. Itse ideoin mitä tapahtuu tai mitä ilmenee missäkin osassa ja tavallaan annoin raamit novellin päähenkilölle ja ympäristölle. Aivan loistavan tekstirungon antoi. Itse hioin lähinnä henkilön ajatuksia ja ns sanomattomia merkkejä, joilla tarina vierii eteenpäin. Olen tyytyväinen. ChatGPT kertoi itse ettei sillä ole tekijänoikeusvaatimuskia, vaikka kaupallistaisin kirjoitukseni.
Otin hirvikiväärini kaapista ja ammuin ikkunasta traktorilla pihaani tulleen maanviljelijän, jolla oli Hankkijan lippalakki ja haalarit. Traktori jatkoi matkaansa pihan poikki, kuolleen miehen jalka kaasulla. Traktorin perässä juoksi miehen vaimo ja 7 lasta, sekä persujen kunnanvaltuuston puheenjohtaja ilman housuja.
Kuulin lattialautojen narinaa alakerrasta, olinko unohtanut takaoven auki?
No niin ja nyt on kirjoitus valmis,kustantaja alahan painaa uutta jättimenystys romaania.Tässä rahoja ootellen nautin leivän ja leikkeen kanssa sekä olutta ryystäen kansankielellä.
Kysyin tekoälyltä
"Tuuli ulvoi kuin nälkäinen peto, ja sade piiskasi maata kuin taivaan viha."
Edward Bulwer-Lyttonin myöhemmin kuuluisaksi tulleen romaanissaan Paul Clifford käyttämän aloituksenlähde?
Oli synkkä ja myrskyinen yö; sade virtasi valtoimenaan paitsi satunnaisin välein, jolloin sen kaappasi mukaansa raju tuulenpuuska, joka pyyhki katuja (sillä näyttämömme sijaitsee Lontoossa), ravisteli katonharjoja, ja hyökkäili vimmaisesti pimeyttä vastaan kamppailevien lamppujen heikon tuikkeen kimppuun.
Lähde: Wikipedia
Onko täällä kokeiltu novellin joukkokehitelmää. Pitäisi olla reunaehdot ja sitten maksimimerkkimäärä, onko se 4000 tässä laatikossa vai mitä. Ei mitään seksinovelleja, niille on omat kanavansa? Joskus opiskeluaikoina teimme chat-ympäristössä välillä aivan riemukkaitakin pätkiä...
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yöllä on aika synkkää. Paitsi keskikesällä. Miksi siis valitst mainita synkkyyden? Onko päähenkilöllö/kertojalla ehkä pelkoa tai alakuloa?
"Oli synkkä ja myrskyinen yö" on erään vanhan teoksen aloitus. Snoopy eli Ressu/Jaska Jokunen oli aikansa klassikko.
Katsoin ikkunasta pimeää syys sateen piiskaamaa ilta maisemaa. Huomasin anopin tulevan sateen keskeltä märkänä kohti talomme ulko ovea, kuin uitettu rotta. Avasin ikkunan salaman nopeasti ja huusin "älä siellä sateessa kävele rakas anoppi, mene heti kotiisi". Anoppi kääntyi heti ja lähti kävelemään kotiaan kohti, joka oli 11km:n päässä. Lähtiessään hän huusi taakseen katsomatta, "persu on persu, vaikka voissa paistais".Hän tiesi etten halua ottaa tällaisella kauhealla sade säällä vanhaa Ladaani ulos liiteristä.
Hyvä alku, mutta valitettavasti voit unohtaa sen sillä minullapa on parempi alku. Alku on siis varattu Minun kirjaani.
Se oli parhaita aikoja, se oli pahimpia aikoja.
eikö kuulostakin hyvältä, eikö :)
Vaikka seksinovelleja paljon haukutaan, niin niissä on monta hyvää asiaa, joita kehittyvä kirjoittaja hakee ja oppii:
- aikajana, eli tapahtumien on edettävä luonnollisella aikajanalla, usein tunnelman pilaa jos muistelee jotain vanhaa asiaa
- kerronta, eli kertooko päähenkilö vai kerrotaanko tapahtuma ulkopuolisen silmin
- kerronnan taso, ei saa olla liian älyllistä, suurin osa lukijoista ei pidä siitä, toisaalta action-kohtaa ei saisi jättää pelkän fyysisen suorittamisen tasolle vaan siihen pitää lisätä mausteita esim huuto, hikipisarat, tuoksu, jännitys tai muu vastaava.
- lopetus, ei saa olla tönkkö lopetus (vaikka osa lukijoista ei pääse ihan loppuun asti.. ;) vaan asia pitää tavallaan käsitellä niin että lukija ymmärtää tilanteen mihin päädyttiin.