Joulukuu lisäveroprosentilla
Hei,
nyt uhkaa siltä, että joulukuun palkasta menisi 50% veroja. Tulee laiha joulu. Tuloraja näet ylittynyt ja menee sitten lisäprosentin mukaan. Ei auta vaikka kävin laskemassa verosivuilla uutta prosenttia, ampuu likimain samaan kuin lisäveroprosenttikin.
Mitenhän joulukuun palkan voisi pelastaa?
Mätkyjä tulee sitten toki ensi vuonna verotuspäätöksen saapuessa, mutta nyt olisi tärkeintä turvata kinkku joulupöytään. Eli kikkailu-vinkitkin kelpaa! Hätänon suuri
Kiitos avusta
Kommentit (37)
Eihän sinulla mätkyjä tule ensi vuonna kun maksat korkeampaa prosenttia joulukuussa.
Ja kannattaa tarkistaa verottajan sivuilla mistä päivämäärästä alkaen tulorajasi on voimassa. 1.1 vai jokin muu pvm.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinulla mätkyjä tule ensi vuonna kun maksat korkeampaa prosenttia joulukuussa.
Ja kannattaa tarkistaa verottajan sivuilla mistä päivämäärästä alkaen tulorajasi on voimassa. 1.1 vai jokin muu pvm.
Aloittaja tarkoitti varmaan sitä että maksaisi mieluummin mätkyinä myöhemmin kuin lisäprosentilla nyt, jos saisi jotenkin sen keploteltua.
Mulla ainakin tuo verorajan alkamispäivä näkyy aina palkkakuitissa. Samoin siinä ilmoitetaan paljonko sitä rajaa on jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa verottajan sivuilta, mistä päivämäärästä alkaen tuloraja ja ennakonpidätysprosentti on voimassa. Se EI ole välttämättä vuoden alusta.
Verottajan sivulla näkyy myös arvio koko vuoden tuloistani. Harhaanjohtavasti palkkakuitissa on tuloraja, joka on minulla 1.2 alkaen. Sen voi tulkita vuoden tulorajaksi vaikkei se sitä ole.
Onneksi vuodesta 2025 alkaen verokortit astuvat voimaan 1.1. alkaen, niin kukaan ei voi harhaantua.
Kävi sama homma ja en voi syyttää ketään muuta kuin itseäni. Sain loppuvuodesta tuloeriä, joihin en havahtunut itse tarpeeksi ajoissa. Se on semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö säästöön ole jäänyt edes kinkkurahoja, kun olet noin reilusti tienannut? Melko heikkoa talouden suunnittelua!
Easy come easy go 😎
haha no ei vaan, ollut vähän isompia menoeriä tänä vuonna. Makselin luottoja pois muunmuassa, kun korot on niin korkeita
AP
Säästössä pitää aina olla vähintään kuukauden palkka. Jos ei ole niin oma moka.
Voithan kikkailla ja tilata uuden verokortin, johon laitat olemattomia vähennyksiä esimerkiksi työmatkoista.
Yli menee, mutta onneksi on säästötili ja luottokorttikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy voiko Joulukuun palkan maksaa vasta tammikuun alussa. Muista tarkistaa siinä tapauksessa 2025 verokortti, jotta sen vuoden tuloraja ei täyty liian nopeasti.
Toivottavasti työantaja ei suostu tähän, koska se olisi sidosryhmien, esim. verottajan, harhauttamista.
Juu, oliskin ihan kauheeta.
Suren verottajan puolesta nyt jo 😰
En kyllä ymmärrä, miten tämä on iso ongelma. Eikö alkuperäisellä kirjoittajalla ole mitään puskuria ja säästöjä? Jos olisi se suositeltu 3kk nettopalkka tai edes 0,5 palkkaa puskurina, ei koko asia hetkauttaisi millään lailla. Ja muutenkin, tähän voi varautua aivan hyvin ennakkoon eli korottaa veroprosenttia ajoissa, jos ei osaa säästää.
Siis sinulla ei ole mitään säästöjä? Maksoitko säästöilläsi kaikki lainat pois vai mikä homma? Joka tapauksessa huonoa taloudenpitoa.
Itse mokasin tulorajojen kanssa viime vuonna ja maksoin joulukuulta juurikin jotain 50% tuloveroa. Ei paljon naurattanut, mutta hoidin jouluostokset sitten luottokortilla jonka maksoin tammikuussa pois (maksan aina seuraavassa kuussa), tammikuussa ei siis juuri jäänyt säästöön rahaa.
Nyt tulikin sitten varsin mojovat veronpalautukset ja opin kerrasta pitämään tulorajaa silmällä.
Jos sinulla on vaikeuksia luottojen kanssa ts. luottokortin käyttö johtaa ylivelkaantumiseen niin en suosittele sen käyttöä, vaan kiristämään vyötä. Tarpeetonta tavaraa myymällä (tori, vinted) voi myös kerryttää vähän kassaa.
Vielä on mahdollista tehdä uusi verokortti vain joulukuun palkalle jos palkkapäivä esim. 15. Sen kun lasket vaan 1 kk palkan jäljellejääväksi niin ei mene lisäprosentille.
Aika raju lisäprosentti, jos 50. Sinulla lienee hyvä kuukausiliksa. En utele, kunhan tuosta tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy voiko Joulukuun palkan maksaa vasta tammikuun alussa. Muista tarkistaa siinä tapauksessa 2025 verokortti, jotta sen vuoden tuloraja ei täyty liian nopeasti.
Toi olis hyvä, mutta on niin jäykkä työnantaja ettei varmasti onnistu. Kyllä mä silti koitan, yrittänyttä ei laiteta. Silti toki jää kinkku syömättä sitten. Mutta jos pitäis oman joulun nuutinpäivänä sitten
Millä sä aattelit elää joulukuun, jos palkanmaksua siirretään, koska nykyiselläkään rahalla ei joulua järjestetä?
Jos palkkapäivä on kuun viimeinen päivä kuten monella on, niin ihan yhtä hyvin elää sen joulukuun, tuli se palkka 31.12 tai 1.1 seuraavana vuonna.
Huu, avartava ketju taasen. Minulle tuo verottaja itse ehdotti, että ehkä kandee verokorttia muuttaa. Ja tosiaan ens vuonna lähdetään heti 1.1.2025 liikkeelle.
Lisäprosentilla menevät verot eivät tule palautuksina takaisin, vaan menivät jäädäkseen. Tämä on yleinen väärinkäsitys, että menevät vain lainaan.
Vierailija kirjoitti:
Lisäprosentilla menevät verot eivät tule palautuksina takaisin, vaan menivät jäädäkseen. Tämä on yleinen väärinkäsitys, että menevät vain lainaan.
siis tietenkin tulevat palautuksina takaisin, jos lisäprosentin takia on tullut maksettua liikaa veroja, ei se ole mikään sakko. Ihan samalla tavalla kun tulee mätkyjä, jos maksaa liian pienellä prosentilla.
Kannattaa tarkistaa verottajan sivuilta, mistä päivämäärästä alkaen tuloraja ja ennakonpidätysprosentti on voimassa. Se EI ole välttämättä vuoden alusta.
Verottajan sivulla näkyy myös arvio koko vuoden tuloistani. Harhaanjohtavasti palkkakuitissa on tuloraja, joka on minulla 1.2 alkaen. Sen voi tulkita vuoden tulorajaksi vaikkei se sitä ole.