Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipä joutui kiellettyjen syntilistalle uudessa ravitsemussuosituksessa

Vierailija
29.11.2024 |

Jotakin järkevää sillä ihmiskunnan ei olisi koskaan pitänyt koskea viljatuotteisiin ja leipä on ollut niistä pahin:

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/21997ba7-3f56-4985-96c3-10707…

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko nyt voitaisiin kieltää leipäjonot ja leipäkassit kun on todettu että leivät eivät ole terveellisiä?

Vierailija
2/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä joutunut. Se on uudessa ravitsemuspyramidissa heti toisena, ennen lihaa ja palkokasveja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joutunut. Liika suola vaan, ja sellaiset leivät joissa on liikaa suolaa. 

Uudet ravitsemussuosituksethan menee kasvispainotteisempaan suuntaan, ja kasvispainotteisissa ruokavalioissa viljoilla on suurempi osuus kuin lihapitoisemmissa. Myös viljojen proteiini tulee merkittäväksi proteiininlähteeksi, kun ei syödä niin paljon erityisen proteiiinitiheitä ruokia. Lisäksi jos proteiinia saadaan paljon palkokasveista, se täytyy parittaa saman päivän aikana syödyn viljan kanssa, jotta saadaan kaikkia aminohappoja.

Vierailija
4/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ihan syntilista? Mistä tuota typeryyttä kumpuaa?

Vierailija
5/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö enää saa edes leipää syödä koska synti?

Vierailija
6/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se luetun ymmärtäminen. Syy miksi leipä on kyseenalainen, johtuu korkeasta suolapitoisuudesta. Nykyään leipimot käyttävät aivan liikaa suolas ja näin saadaan pitempi myyntiaika. 

Olen itse kamppaillut saman ongelman kanssa ja todella vähän leipää, jossa suolapitoisuus alle 1 ja jos löytyy, se on kallista ja hinta moninkertainen. 

Vierailija
7/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei joutunut. Liika suola vaan, ja sellaiset leivät joissa on liikaa suolaa. 

Uudet ravitsemussuosituksethan menee kasvispainotteisempaan suuntaan, ja kasvispainotteisissa ruokavalioissa viljoilla on suurempi osuus kuin lihapitoisemmissa. Myös viljojen proteiini tulee merkittäväksi proteiininlähteeksi, kun ei syödä niin paljon erityisen proteiiinitiheitä ruokia. Lisäksi jos proteiinia saadaan paljon palkokasveista, se täytyy parittaa saman päivän aikana syödyn viljan kanssa, jotta saadaan kaikkia aminohappoja.

Ruisleivässä on enemmän suolaa kuin vaaleassa.

Vierailija
8/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeseen liittyvä uutisointi ja sen ympärille kyhätty kohu vetoavat ohjeista, määräyksistä ja kielloista elävään pieneen mieleen.

Vierailija
9/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa julkaistuja kuvia. Jokaisella aterialla on ruokalautasen vieressä leipä. Ei ole syntilistalla, vaan päinvastoin.

Vierailija
10/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin Jeesus sanoi: juokaa viiniä minun muistokseni, se on minun vereni. Mutta leipää älkää syökö, siinä on liikaa suolaa.

Vierailija
11/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viljaa ei olisi keksitty, eläisimme edelleen kivikaudella. Toisaalta luonto olisi kiittänyt, kun ihmiskunta ei olisi kehittynyt. 

Vierailija
12/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä on aina ollut köyhien ruokaa, liha rikkaiden. Leipä pitää kylläisenä, muttei se tarkoita, että se olisi kovin terveellistä.

Vierailija
13/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se luetun ymmärtäminen. Syy miksi leipä on kyseenalainen, johtuu korkeasta suolapitoisuudesta. Nykyään leipimot käyttävät aivan liikaa suolas ja näin saadaan pitempi myyntiaika. 

Olen itse kamppaillut saman ongelman kanssa ja todella vähän leipää, jossa suolapitoisuus alle 1 ja jos löytyy, se on kallista ja hinta moninkertainen. 

Nykyään leipomo käyttävät huomattavasti vähemmän suolaa kuin ennen

Vierailija
14/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viljaa ei olisi keksitty, eläisimme edelleen kivikaudella. Toisaalta luonto olisi kiittänyt, kun ihmiskunta ei olisi kehittynyt. 

Miten luonto voi kiittää, kun se ei ole tietoinen entiteetti? :D Ymmärräthän että vain ihminen antaa luonnolle jonkinlaisen arvon, joten jos ihmistä ei olisi, ei myöskään olisi ketään arvottamassa luontoa ja antamassa sille merkityksen. 

Vierailija
15/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö enää saa edes leipää syödä koska synti?

Miksi Jesse sitten jakoi leipää?

Vierailija
16/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suur-Savon leipomo Mikkelissä tekee tosi hyvää ruisleipää, jossa on suolaa 0,7%. Täysjyväviljaa siinä on kyllä vain 76%.

Vierailija
17/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisesn ruuan tunnistaa siitä, että se ei maistu miltään, sitä ei tee mieli syödä yhtään enempää kuin on pakko ja hetken päästä on taas nälkä.

Vierailija
18/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ziisus mikä öyhötys taas tästäkin. Suositukset on suosituksia: tällai esimerkiksi voisi syödä, jos haluaa elää terveellisesti ja ekologisesti ja oliko se vielä eettisestikin... en muista. Joka tapauksessa vähän turhaa niputusta asiaan, joka on muutenkin hankala. Ja mikä tässä nykyisessä ajassa ei olisi?

Itse tiedostan ns ruokasyntini ja myös ne asiat, jotka suosituksiin istahtavat. SOOyön todella paljon kasviksia, kasvispohjaista ruokaa. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi jotkut kasvisperäiset ruoat (viljat, juurekset) eivät kelpaa kasviksiin ruokaympyröissä, jotkut taas kelpaavat. Eikä tällä ole mitään tekemistä edes tärkkelyspitoisuuden kanssa! Mutta joo, syön kasviksia paljon. Yritän syödä kalaa edes kahtena päivänä viikossa. Kananmunia käytän varmaan keskimäärin 4-6 viikossa, osa niistäkin on siis valmistetun ruoan joukossa. Syön ruisleipää, jossa on yli 70 % täysjyvää, ja joka aamu puoli desiä täysjyväkaurahiutaleita.

Ruokasyntini: suola. Sitä menee varmasti yli suositusten. Lihaakin menee, tosin enintään parina päivänä viikossa. Leikkeileitä en syö koskaan. Maitotuotteet: syön hapatettua maitoa eli jogurttia tai piimää päivittäin. Olen kokeillut kasvistyyppisiä valmisteita, mutta en ole niihin tottunut eikä vatsanikaan ole niihin tottunut. Viini. Sitä menee vähintään kerran viikossa. Kahvia menee päivittäin. Ja sokeriakin menee ainakin pari kertaa kuussa, jopa sen suklaan muodossa.

Mua ei kauheasti järkytä, että iso osa elintavoistani on suositusten vastaisia. Toivon kovasti, että pääsen siirtymään ekologisempaan elämään, kun haluaisin säästää palloa tulevillekin sukupolville. Toisaalta, syön ja juon aika vähän, kun oon tämmönen 60-kiloinen vanha akka. Ja ajattelen myös, että mitkään mun säästämiset ja säätämiset ei riitä korvaamaan esimerkiksi noita Venäjän-Ukrainan-Israelin-Gasan pommihiiliä tai Kiinan, Venäjän ja USA:n CO2-tuotantoa.  Jos en halua ryömiä kompostiin ja kuolla, elelen miten ja kuten. 

Hyvää Joulun odotusta kaikille!

Vierailija
19/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te sitten syötte leivän tilalla? Kallista juustoa, hedelmiä, kalliita marjoja sen iänikuisen harmaan kaurapuuron kera? Leikkeitähän pitää nyt rajoittaa.

Vierailija
20/29 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leipää ennenkään ole kuulunut pupeltaa +10 palaa päivässä. Järjetön ajatuskin.

Voi tulla shokkina, mutta ei kaikki koulussa opetettava ole totta oikeasti. Tai kaikki mitä uutisissa sanotaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä