Kiina on alkanut myydä hävittäjiään aika aktiivisesti ulkomaille viime aikoina
Vielä muutama vuosi sitten niitä oli tosi harvoissa maissa mutta ne on nyt viime aikoina lähteneet ainakin hävittäjillä tekemään myös bisnestä.
Esim. pitkälti amerikkalaisten hallinnassa oleva Irak on ostanut uusia kiinalaisia hävittäjiä. Samoin Egypti on tilannut.
Mitään häivekoneita Kiina ei varmaan myy mihinkään, mutta muutoin kyseessä ihan soivat pelit kyllä nuo kiinalaiset mitä ovat myyneet. Varmaan hinta/suorituskyky on melko houkutteleva. Moni maa jolla ollut aiemmin venäläisiä suunnittelee ilmeisesti korvaavansa koneet kiinalaisilla. Kiina ei nykyisin kai enää ole hävittäjätuotannossaan lainkaan riippuvainen Venäjästä, vaan valmistavat myös moottorit itse. Moottorithan on melkein se vaikein osa niissä valmistaa.
Pakistan on vanhastaan ollut suurin kiinalaisten hävittäjien ostaja. Ja lisäksi Kiina myy hävittäjiään useampaan Afrikan maahan.
Kiina hyväksyy myös sen, että ostajamaat saavat itse myös valmistaa koneita kotimaissaan eli ainakaan kaikkia koneita ei tarvitse Kiinassa valmistaa.
Mikään valtavan suuri asekauppias Kiina ei ole. Heidän osuutensa on 6% maailman asekaupasta.
Kiina ostaa aseita Venäjältä, Ranskasta ja Ukrainasta (tai osti ainakin ennen sotaa). Ukraina oli kaikkein merkittävin asetuoja Kiinaan.
Pääosin Kiina kai valmistaa aseensa kuitenkin itse. Hehän haluavat olla kaikissa tärkeissä asioissa mahdollisimman riippumattomia muista valtioista.
Kommentit (6)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-20
https://fi.wikipedia.org/wiki/Shenyang_FC-31
Näyttää olevan kummassakin kaksi moottoria , näitä olisi Suomeenkin pitäny ostaa .
Muuten hyvä mutta kun Kiina hyökkää maahan jossa on noita, koneet ei edes nouse ilmana kun ne on sammutettu etänä
Nämä hävittäjämaailman tiktokit on varmaan helppo lamauttaa kokonaan ja vielä helpompi seurata mitä siellä koneessa tapahtuu.
Mikähän on kenenkään intressi ostaa enää aseita venäjältä. Voittamattomaksi julistettu S400 kärventyy kun 1980-luvun länsiteknologia sataa niskaan.
🛩🛒👴🏻 Löytyykö Temusta?