Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleissivistysketju! Kerro jotain, joka laajentaa muiden yleissivistystä

Vierailija
26.11.2024 |

Tai jotain, joka pitäisi kaikkien tietää, "tämä asia kuuluu yleissivistykseen". 

Pientä nippelitietoa, tai jos jaksat kirjoittaa pidemmin, niin kirjoita. 

Linkkejä yms voi myös laittaa jakoon! 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinipullossa esim. merlot tai caubernet chavignon on sen rypäleen nimi. Ei siis niinkuin kapteeni Findus :)

Vierailija
62/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin noin 2/10 sijoittajista voittaa pörssissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa sinun täytyy, maksaessasi käteisellä, ojentaa raha kahdella kädellä ja pieni kummarrus. Tämä tehdään ihan kaikkialla, paitsi tyyliin esim. taksissa. Ravintolat, baarit, yökerhot, ruokakaupat, sisustuskaupat ihan kaikki, niin raha annetaan kahdella kädellä.

Muistakaa tämä, jos tekin harrastatte Japanissa matkustelua. M28

Vierailija
64/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmistö itseään laktoosi-intoleranttina pitävistä ei testeissä osoittaudu sellaiseksi. 

Pistetään aito tieto tähän. Suurin osa maailman ihmisistä EI SIEDÄ laktoosia eli he ovat laktoosi-intolerantteja. Se, että sitä sietää on siis reilusti harvinaisempaa!!!

Vierailija
65/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Martti Talvela oli yhteen aikaan yhtä kuuluisa kuin Luciano Pavarotti. 

No ei ollut. Kuuluisa kyllä. 

Vierailija
66/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otavan tähtikuvio on osa suurempaa, Iso karhun tähdistöä.

Noista Otavan seitsemästä tähdestä lähin on 78 ja kaukaisin 124 valovuoden etäisyydellä meistä.

Vierailija
67/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanissa sinun täytyy, maksaessasi käteisellä, ojentaa raha kahdella kädellä ja pieni kummarrus. Tämä tehdään ihan kaikkialla, paitsi tyyliin esim. taksissa. Ravintolat, baarit, yökerhot, ruokakaupat, sisustuskaupat ihan kaikki, niin raha annetaan kahdella kädellä.

Ainakin viime kuussa, kun olin Japanissa, rahat laitettiin pienelle tarjottimelle, ei käteen. 

Vierailija
68/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin viime kuussa, kun olin Japanissa, rahat laitettiin pienelle tarjottimelle, ei käteen. 

Koronan takia. M28

Vierailija
69/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herostratos poltti Dianan temppelin, jotta saisi kuolemattoman nimen.

Vierailija
70/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä tietysti. Ei tällaista ketjua voi tehdä tänne. Olisi ollut hyvä idea keskustelulle, jos keskustelijat eivät olisi moukkia. 

Vaikea ymmärtää, minkälaisia nuo ihmiset on. Tapaako heitä jossain ja näkeekö heistä päältä, että he on noin sekaisin? Pelottava ajatus, jos he pystyvät peittämään ajatusmaailmansa normaalissa kanssakäymisessä. Ihmettelen siksi, kun en tiedä koskaan tavanneeni ketään, jonka voisin kuvitella kirjoittavan noin. 

Vierailija
71/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli puolet terapiassa käyvistä naisista käy siellä vain trendin takia. 

Taitaa suomalaiset olla liian köyhiä tuohon...

Vierailija
72/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei sivisty vaikka näkee Helena koivun ulostulon

Vierailija
73/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovalla metelillä on negativities vaikutuksia aivoihin

Vierailija
74/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten saavutukset on vaatimattomia.

Miesten Nobel-palkintojen määrä: 894

Naisten vastaava 64

Nobelpalkinnon voi saada esimerkiksi keksimällä pistää jäätuura silmäkuopan kautta aivoihin ja rusoa ympäriinsä. Tämä parantaa mielenterveysongelmat ja erityisesti niiden taustalla olevan perhedynamiikan.

Vierailija
75/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa on kaupunki nimeltään Cartagena. Se tarkoittaa pikku Karthagoa. Nyt en muista varmasti mutta menikö Hannibal tämän paikan kautta Roomaan, Puunilaissodissa, siis kiersi sieltä Pohjois-Italiaan. Lausutaan Cartagena.

Vierailija
76/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on kaupunki nimeltään Cartagena. Se tarkoittaa pikku Karthagoa. Nyt en muista varmasti mutta menikö Hannibal tämän paikan kautta Roomaan, Puunilaissodissa, siis kiersi sieltä Pohjois-Italiaan. Lausutaan Cartagena.

Cartagenja

Vierailija
77/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun autistin läheinen kuolee, hän ei tunne surua. 

Haistapa helevetin pitkä paska.

Minä en tunne surua, kun läheiseni kuolee. Tunnen syvää surua ja tuskaa, jos läheiseni kärsii. Olen omasta mielestäni autisti ja pidän loukkauksena, jos minua bäitetään neurotyypilliseksi (vrt. että homoa syytettäisiin heteroksi) mutta minua ei tutkita eikä diagnosoidam kosa minulla on päihdeongelma, vaikka autismi moninkertaistaa riskin päihdeongelmaan...

Vierailija
78/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun autistin läheinen kuolee, hän ei tunne surua. 

Haistapa helevetin pitkä paska.

Minä en tunne surua, kun läheiseni kuolee. Tunnen syvää surua ja tuskaa, jos läheiseni kärsii. Olen omasta mielestäni autisti ja pidän loukkauksena, jos minua bäitetään neurotyypilliseksi (vrt. että homoa syytettäisiin heteroksi) mutta minua ei tutkita eikä diagnosoidam kosa minulla on päihdeongelma, vaikka autismi moninkertaistaa riskin päihdeongelmaan...

paljot kirjoitusvirheet, koska kirjoitan pimeässä. Ei päihtymys.

Vierailija
79/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmänpohjan rappeumaa on olemassa kuivaa ja nesteistä. Kuivaan ei ole hoitoa, mutta sen oireet ovat vähäisemmät ja se etenee hitaammin kuin nesteinen, johon toisaalta on olemassa etenemistä hidastavaa hoitoa. 

Riskitekijöitä tupakointi ja korkea verenpaine. 

Vierailija
80/81 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nobel-palkinnon on saanut 976 henkilöä, joista 64 on naisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi