Mikä teidän MP on siihen että voiko ihminen olla syntyessään jo "paha" vai tuleeko se myöhemmin?
Tää on aika kakspiippunen asia koska me tiedetään että jotkut asiat ihan oikeasti periytyvät meille, mutta entä jos "paha" vanhempi olisi katkassut sen kierteen itse tekemällä oman sisäisen työn, olisiko hänen lapsi sitten "paha" ?
Mun mielestä kaikki on ketjureaktiota, jos me tarkkaillaan ihmisiä ketkä ovat esim rasisteja tai suvaitsemattomia tai muuten vaan ilkeitä, aika useasti heidän vanhemmat ovat sitä myös, eli se on opetettua asiaa, missä tullaan siihen että kukaan ei ole paha syntyessään. Se tie voisi olla erilainen jos vauva olisi siirretty samantien muualle, eikä siihen huonoon ympäristöön ja vaikutuksen piiriin.
Mun mielestä ymmärtämättömyys on isoin ongelma.
Ihmiset ei oikeasti edes tajua sitä että kuinka lyhyt matka "hyvästä" ihmisestä on "pahaksi" ihmiseksi ja kuinka helposti sinne toiselle puolelle oikeasti ajautuu.
Jos me katsotaan jotain alamaailmaa niin se asia on aika usein sama myös siellä. Ihmiset ajautuu sinne, ei kukaan päätä lapsena että musta tulee rikollinen aikuisena ja mä tulen tekemään paljon pahaa toisille, se ihminen ajautuu sinne ja siitä seuraa sokaistuminen täysin sille omalle toiminnalle. Se ymmärtäminen vaatii sen että se ihminen tulee pois kokonaan siitä, sen jälkeen se voi vasta tajuta olleensa väärässä.
Ne on oppijärjestelmiä mitä luodaan, se ei tapahdu vaan kouluissa ja yhteiskunnallisella tasolla vaan se tapahtuu myös seurassa missä vietät aikaa.
Toki se romanttisin tapa ajatella on aina se että muut ovat pahoja ja minä olen hyvis, mutta hyvin usein asiat ei mene oikeasti niin.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä pahuutta on monenlaista. Geneettisesti jollain voi jo syntyessään olla sellaisia luonteenpiirteitä, jotka mahdollisvat ainoastaan itsekkyyden, ei yhtään empatiaa. Ehkä aivojen rakenteessa on jotain epänormaalia. Toki hyvin kasvatettuina nämä lapset eivät välttämättä muutu pahoiksi, jos pahuus ei palvele heidän omia päämääriään. Valitettavasti geneettinen taipumus kulkee usein suvussa ja toinen vanhemmista tai useampi lähisukulainen saattaa kierouttaa kasvatuksellaan ihan kunnolla vinoon.
Myös monesti adoptoidutkaan nämä empatiakyvyttömät eivät kasva vaarattomiksi muille, vaan ikävät taipumukset nousevat vahvasti esiin.
Näiden lisäksi lapsi voi myös vammautua, jo synnytyksessä tai myöhemmin. Toki aikuinenkin voi vammautua. Pahuus seuraa sitten siitä....
Oletko ajatellut koskaan julkaista mitään tuotoksiasi? Oletko koskaan julka
Mun tyttären kautta julkaistaan aika paljon myös minun materiaalia. Hyviä arvosanoja saa suomen kielestä. Hän pienesti modaa ajatuksia ja kirjoituksia.
Oletko ajatellut koskaan julkaista mitään tuotoksiasi? Oletko koskaan julkaissut?