Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä konvehtirasioita 80-luvulla myytiin (Suomessa)?

Vierailija
24.11.2024 |

Ainakin niitä kauheita itäeurooppalaisia joissa oli aina joku ruusukuviointi tms. kannessa. 

Maraboun Aladdinin muistan myös. Ja Brunebergin tryffelit. 

Oliko Fazerilla nykyisenkaltaista konvehtirasiaa? 

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fantasia taisi olla Fazerilla. Ja Hellaksen ruususuklaarasia? 

Milloin ruususuklaata on myyty konvehtirasioissa?

Minä muistan ainoastaan sen keltapaperisen suklaalevyn, jota usein lapsuudessa tuli ostettua, jos satuin rahoissani olemaan. Muutoin tyydyin Lola suklaapatukkaan, joka toki maniota suklaata oli sekin.

22/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon oli samoja mitä nytkin. Jonkun Fazerin Verraton-konvehtirasian muistan. Voi olla että sitä ei enää minun aikanani ollut, vaan että siitä vain puhuttiin.

Mutta muuten oli Juhlapöydän, Paradis, Budapest, Brunbergin tryffelit, liköörikonvehdit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paris konvehteja 70-luvulta kaipaan edelleen. Muistaako kukaan?

Ne oli läpinäkyvässä muovilaatikossa käärepapereissa. Niitä oli muutamaa eri makua ja kaikkien kääreessä oli joku kuuluisa Pariisin nähtävyys, kuten Eiffel-torni, Riemukaari. Notre-Dame jne.

Saatiin sellainen rasia yhtenä jouluna ja vieläkin vesi tulee kielelle niitä muistellessa. En muista minkä firman tuotos se oli, mutta jonkunlainen mielikuva olisi siitä, että kyseessä saattoi olla Hellaksen konvehtirasia.

Nämä! Olen kaiholla muistellut näitä itsekin usein yhä edelleen. Oli aina yllätys, mikä maku sieltä isosta rasiasta osuu. Kaikki oli kyllä hyviä.  

Vierailija
24/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verraton-rasia ainakin oli halpa. Ehkä halvin. 

Oli halvin ja paras.

Uutena vuotena ostettiin jokamiehen raketteja, jotka oli raketeista kaikkein halvimpia. Siis jos rahat riitti niihinkään, muuten tyydyttiin papatteihin ja noitapilleihin.

Vierailija
25/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo itäeurooppalaiset konvehdit olivat silloin yllättävän hyviä ja halpoja.

Mitä itäeurooppalaisia konvehteja Suomessa on myyty viimeisen 50 vuoden aikana? Itsellä ei tule mieleen ainuttakaan.

Isä toi aikoinaan 1970-luvulla Leningradin reissulta jotain venäläisiä konvehteja ja se on ainut kerta kun olen jotain itäeurooppalaisia  konvehteja pääsyt maistamaan ja ihan syötäviähän nekin oli.

Ne oli sellaisia "nimettömiä", halpaa markettikamaa. Mutta ihan hyviä olivat. Ja niissä oli hyvin erilaisia täytteitä, siten olivat sihen aikaan jännempiä kuin suomalaiset, joita oli aina se muutama jo hyvin tiedetty maku.

Vierailija
26/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainakin niitä kauheita itäeurooppalaisia joissa oli aina joku ruusukuviointi tms. kannessa. "

Mitä hemmetin itäeurooppalaisia? Ruususuklaahan oli turkulaisen Hellaksen tuote, jota kyllä vietiin itä-eurooppaan, mutta mitään muuta yhteyttä sillä ei sitten itä-eurooppaan ollutkaan.

Vierailija
27/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verraton hirveää p-askaa. Inhosin sitä. Onneksi lopettivat mokoman. Julia toinen mitätön.

Vierailija
28/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne oli läpinäkyvässä muovilaatikossa käärepapereissa. Niitä oli muutamaa eri makua ja kaikkien kääreessä oli joku kuuluisa Pariisin nähtävyys, kuten Eiffel-torni, Riemukaari. Notre-Dame jne.

Saatiin sellainen rasia yhtenä jouluna ja vieläkin vesi tulee kielelle niitä muistellessa. En muista minkä firman tuotos se oli, mutta jonkunlainen mielikuva olisi siitä, että kyseessä saattoi olla Hellaksen konvehtirasia.

Nämä! Olen kaiholla muistellut näitä itsekin usein yhä edelleen. Oli aina yllätys, mikä maku sieltä isosta rasiasta osuu. Kaikki oli kyllä hyviä.  

Minä olen syntynyt -74 enkä ole koskaan ennen kuullutkaan tuollaisesta. Olisipa hieno tuollainen, varsinkin kun tyttäreni asuu Pariisissa.

Vierailija
29/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itäeurooppalaisia konvehteja Suomessa on myyty viimeisen 50 vuoden aikana? Itsellä ei tule mieleen ainuttakaan.

Isä toi aikoinaan 1970-luvulla Leningradin reissulta jotain venäläisiä konvehteja ja se on ainut kerta kun olen jotain itäeurooppalaisia  konvehteja pääsyt maistamaan ja ihan syötäviähän nekin oli.

Ne oli sellaisia "nimettömiä", halpaa markettikamaa. Mutta ihan hyviä olivat. Ja niissä oli hyvin erilaisia täytteitä, siten olivat sihen aikaan jännempiä kuin suomalaiset, joita oli aina se muutama jo hyvin tiedetty maku.

Ei ne kyllä hyviä olleet. Se oli just sellaist mitä voi kuvitella että halpissuklaa on, ja ne täytteet oli järkyttäviä kemiallisen makuisia, edelleen muistan sen maun joka oli olevinaan joku mansikka...

Vierailija
30/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupoissa niitä myytiin? Itse en ainakaan muista yli 60 vuotisella elämäntaipaleellani törmänneen koskaan moisiin. Joskus kun pääsin isolle kirkolle, eli Tampereelle, niin käytiin Vikkulassa jossa kyllä myytiin valtakunnallisista ketjuista poiketen hyvinkin eksoottisia tuotteita, mutta en nyt muista sielläkään nähneeni moisia, mutta enhän minä siellä kovin montaa kertaa päässyt käymäänkään, joten onhan se mahdollista, että siellä olisi jotain sellaistakin myyty. Liikkeethän oli niin sekavia, että paljon jäi havaitsemattakin.

Vierailija
31/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ainakin niitä kauheita itäeurooppalaisia joissa oli aina joku ruusukuviointi tms. kannessa. "

Mitä hemmetin itäeurooppalaisia? Ruususuklaahan oli turkulaisen Hellaksen tuote, jota kyllä vietiin itä-eurooppaan, mutta mitään muuta yhteyttä sillä ei sitten itä-eurooppaan ollutkaan.

Et nyt vaan muista, koska ne oli sellaisia "nimettömiä" halpisrasioita, jotka ei välttämättä jääneet erityisesti mieleen, varsinkaan jos et niitä koskaan saanut lahjaksi. Pahvikannessa just joku kliseinen kukka- tai ruusukuva. Konvehtien täytteet ihan erilaisia, mitä suomalaisissa.

Hellaksen Ruususuklaa-täytesuklaa on ihan eri tuote, ja eiköhän sen kaikki siihen aikaan eläneet tunnista.

-eri

Vierailija
32/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt -74 enkä ole koskaan ennen kuullutkaan tuollaisesta. Olisipa hieno tuollainen, varsinkin kun tyttäreni

Meille ostettiin kyseinen rasia jouluna joskus 70-luvun puolivälissä ja mielestäni niitä ei kovin montaa vuotta sen jälkeen enää valmistettu, tuskin enää 80-luvulla, eli ei ole ihmekään, ettei sinulla ole kyseisestä suussa sulavasta herkusta mitään havaintoa.

Vierailija
33/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreitä kuulia oli sillon jo ja Budabestejä

Vierailija
34/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupoissa niitä myytiin? Itse en ainakaan muista yli 60 vuotisella elämäntaipaleell

Ehkä Cittarissa tai varmaan jossain Halpahallissa. 

Vierailija
35/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pandan juhlapöydän konvehteja jopa muistaakseni 1kg.

Fatzerilla ei tainnut olla konvehteja.

Vierailija
36/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellaksen Ruususuklaa ja Lola-patukka takaisin!

Söin lapsena vain niitä, ja kummatkin katosi.

Vierailija
37/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt vaan muista, koska ne oli sellaisia "nimettömiä" halpisrasioita, jotka ei välttämättä jääneet erityisesti mieleen, varsinkaan jos et niitä koskaan saanut lahjaksi. Pahvikannessa just joku kliseinen kukka- tai ruusukuva. Konvehtien täytteet ihan erilaisia, mitä suomalaisissa.

Hellaksen Ruususuklaa-täytesuklaa on ihan eri tuote, ja eiköhän sen kaikki siihen aikaan eläneet tunnista.

-eri

En muista kun en sellaisia koskaan ole havainnut. Mahtoiko näitä olla jossain isompien kaupunkien tarjonnassa? Oman pikkukaupunkini kaupoissa ei moisia kyllä näkynyt, ei ainakaan 1970-1980 luvuilla. Jos tämä on ollut joku myöhempien aikojen juttu, niin se on kyllä hyvin mahdollista, koska en viime vuosikymmeninä ole konvehtihyllyköihin tutustunut kuin satunnaisesti ja harvoin.

Vierailija
38/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budapest taisi jo olla. 

Marianne-rasioita vedettiin puna-, ja sinivalkoisissa rasioissa.

After Right oli herkkua. 

Vierailija
39/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eight, ei Right

Vierailija
40/139 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kyllä hyviä olleet. Se oli just sellaist mitä voi kuvitella että h

No ei ne todellakaan mitään laatusuklaita olleet, mutta siihen aikaan kelpasivat uutuudenviehätyksellään, kun oli kyllästynyt Juhlapöydän konvehteihin ja Verrattomiin ja Julioihin. Sain työnantajalta tuollaisen halpisrasian joululahjaksi ja kyllä ne hyvin kelpasivat sisaruksillenikin ja äkkiä katosi rasia. Oiskohan ne olleet jotain puolalaisia, ihan veikkaus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme