Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄITI KATO! - 100 kertaa päivässä

Vierailija
23.11.2024 |

Moi, 

Meillä on 8-vuotias lapsi joka sanoo päivän mittaan varmaan sata kertaa äiti kato.  Milloin mistäkin, esim kun hän lukee jonkun jutun tai haluaa näyttää ulkona jonkin asian ja milloin mitäkin. Myös silloin kun hän viettää tunnin ruutuaikansa niin jatkuvasti halutaan jakaa mun kanssa mitä ruudussa tapahtuu. Olen selittänyt hänelle miten en jaksa koko ajan vuorovaikuttaa enkä edes voi katsoa jos esim ajan autoa. Hän muistaa tämän 5min ja kohta taas uudestaan vaatii katsomaan...tämä saa minut hulluksi ja olenkin välillä tylysti katsonut muualle tai jopa tiuskaissut takaisin EN KATSO!!! ja uhannut sammuttaa koko ruudun jos edes sitä ei pystytä hiljaa katsomaan. 

Lapseni kanssa siis touhutaan erittäin paljon, jutellaan pelataan yms. Huomioidaan. On myös 5v pikkusisarus joka ei tällaista jatkuvaa huomiota halua. 

Mitähän tässä pitäisi tehdä? Mikä olisi oikea tapa toimia? Ja Huom. Ei ole nepsylapsi kyseessä vaan koulut kaverisuhteet sujuu. 

T. Väsynyt huoltaja

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on myöskin tuollaista. Alle kouluikäisenä käytännössä kiipesi päälle saadakseen huomion, kouluiässä vaivasi "enää" loputon puhetulva. Oman pään sisällä tapahtui niin paljon ja niin nopeasti ettei ehdi havainnoida mikä on tilanne ja onko sopiva hetki puhua, alkoi esim. aina puhua tilaan tullessaan huomaamattaan että äidillä ja sisaruksella oli keskustelu kesken, eikä millään pystynyt pidättelemään kysymyksiään tai huomioitaan oppituntien aikana. On harjoiteltu ihan tällaista että kun tulee kotiin niin tulisi edes tuulikaapista läpi ennen kuin alkaa kertoa juttuaan olohuoneessa oleville ihmisille, yleensä tarina yrittää alkaa jo kun ovi on vasta puoliksi auki. 

11-vuotiaana sai ADHD-diagnoosin ja lääkityksestä oli valtava apu. Koska kyllähän siitä väistämättä sai negatiivista palautetta että oli koko ajan äänessä ja keskeytti. Rakastan lasta oli vauhtia tai ei, mutta esim. teatterissa on kivempi käydä kun toinen

Siis kuvailit juuri sitä miten lapseni toimii!!! Juuri tuo muiden keskusteluun kesken tuleminen ja alkaa pälättää omaa juttuaan..

T. Ap

Vierailija
42/48 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 11v on myös aina ollut hyvin kato äiti kato -tyyppinen. Viimeisen vuoden aikana on alkanut vihdoinkin viihtymään myös itsekseen huoneessaan, jopa pidempiä aikoja. Olen ollut yksinhuoltaja jo melkein yhdeksän vuotta ja onhan tämä ollut välillä ollut todella uuvuttavaa. Toisaalta meillä on hyvin läheiset ja avoimet välit, ja halaillaan paljon ja tehdään juttuja yhdessä. Mutta olen myös välillä vetänyt hyvin tarkan rajan, että nyt ei saa vaikka puoleen tuntiin yhtään häiritä (iän mukaan aika) ja joskus olen vetäytynyt omaan huoneeseeni ja silloinkaan ei saa häiritä.

En ole aikaisemmin osannut yhdistää tätä tyttäreni adhd diagnoosiin, mutta varmasti joo vaikuttaa. Toisaalta isoveljellään on add diagnoosi eikä ole koskaan ollut näin takertuva.

Jossain vaiheessa havahduin siihen, että kun tytär on niin usein halaamassa ja pusuttamassa ja kertomassa kuinka rakastaa minua, että en itse enää tehnyt aloitteita. Hän ikäänku

Niin voisiko sittenkin kyse olla esim adhdsta? Vai saako äiti hullun leiman viedessään lapsen tutkimuksiin liiallisen puheliaisuuden vuoksi? 

T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on varmaan utelias ja kiinnostunut kaikista asioista. Jos ei pysty tai ehdi katsoa, silloin vastaat kuten tähänkin asti, että et ehdi nyt katsoa, koska ajat autoa ja se on vaarallista tms. Jos jankuttaa, sano "olen sanonut nyt jo kaksi kertaa enkä aio vastata enää ennen kuin pysähdymme". Jos haluaa näyttää jotain lukemaansa, ehkä voit pyytää häntä lukemaan sen sinulle ja voit samalla puuhailla, mitä oletkaan tekemässä. Jos tarvitset omaa aikaa, voit sanoa, että nyt lepäät 15 minuuttia tms. ja sitten voit katsoa. Sinänsä tuo on hieno piirre, että on kiinnostunut asioita ja haluaa ne jakaa kanssasi, mutta ymmärrän sen olevan raskastakin. Yritä löytää ne omat rajat olematta kuitenkaan lyttäämättä lapsen intoa.

Joo sitä häm myös on eli utelias. Mutta myös kun selostan vastauksen kysymykseen niin ei hän yleensä malta kunnolla kuunnella vastausta kun jo alkaa seuraava kysymys. 

T. Ap

Vierailija
44/48 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulu sujuu, eikä häslää luokassa, niin tuskin kannattaa väen vängällä hakea muotikirjaindiagnooseja. Mitä hyötyä siitä olisi, kun koulu kerran sujuu? Toki opettajan kanssa voi keskustella onko jotain haasteita. Kotona voi vaikka sanoa, että klo 18-18.30 on perheenjäsenten "oma aika" ja kukaan ei puhu kenellekään yhtään, ellei talo pala.

Vierailija
45/48 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini lapsi oli tuollainen pienempänä. On 13v ja edelleen tekee tuota. Todella raskas tapaus kotona.

Koulu sujuu, harrastuksessa huipputaitava. Kavereitakin on, mutta kaverini mukaan on lapsella autismin kirjon piirteitä selvästi. Lapsi ei suostu tutkimuksiin. 

Vierailija
46/48 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut on kasvatettu niin, että ei saa häiritä jos joku katsoo tv:tä, lukee, ajaa autoa, lepää, laittaa ruokaa... Itse asiassa, ei tarvitse olla äänessä ylipäätään.

Yritäpä olla se aikuinen ja alkaa vaatimaan perus käytöstä lapselta. Kun suu aukeaa, keskeytät pälätysseremoniat antamalla lapselle askareita. Onko huone siivottu? Siivoa uudelleen. Tarkista kaikki roskakorit, täydet ulos roskikseen. Onko olkkarista leluja? Takaisin omaan huoneeseen. Varmasti keksit itsekin lisää. 

Oletpa tyly ja empatiakyvytön. Todella huonoa käytöstä tuollainen keskeytys ja käskytys. Häpeä. 

Vierailija
47/48 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään trolli taas vetää stooria ja vastailee itse itselleen. Ei jatkoon. Lapsikin oppi puhumaan vasta 6-vuotiaana.

lue uudestaan.

Vierailija
48/48 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo raivostuttavaa ja kyllä siinä ärsyyntyy. Mun tutun  poikaystävä joka on 60-vuotias niin soittelee koko ajan. Huomaan että ärsyynnyn ja sanonutkin asiasta. Kyllä vaikuttaa tapaamisiin koska en jaksa tuollaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme