Haluan tehdä lauluja, mutta en tiedä mistä tekisin?
Kun olisi edes joku tärkeä aihe,, niin sen jälkeen kaikki olisi helppoa.
Kommentit (70)
Hei sä tyttö pulskea, jonka löysin kadulta.Jää mulle muisto kipiä,On kurjaa käydä pissalla
Eikös Springsteen tehnyt alussa lauluja rakkaudesta ja autoista. Hyvin meni. Myöhemmin repertuaari laajeni.
U2 teki aikanaan biisin kertosäkeen: how long to sing this song. Piti täyttää levyn viimeinen tyhjä slotti ja aikaa oli biisin tekoon ja äänittämiseen tarinan mukaan vain tunti. Sanoja psalmista ja kertosäe, että miten kauan pitää vielä laulaa.
Siinä meni 40 minuuttia ja biisin nimeksi tuli 40.
Rakkauslaulut kuulemma voidaan jakaa kolmeen
1) minulla ei ole vielä sinua
2) minulla on sinut
3) minulla ei enää ole sinua
Siitä sitten valitsemaan näkökulmaa biisiin
Hei hou hauki, avaa leukasi ammolleen, tervehdi vesihiisiä, maista meritunnelmaa!
-voiko typerämpää tekstiä olla ja ensi kesänä koko stadion laulaa tuota mukana :)
Ap, turha murehtia aihetta, sillä tuskin saat ensimmäisestä kappaleestasi suurimman hittisi. Laulujen tekemistä kannattaa harjoitella ja harjoitella ja vielä kerran harjoitella, eli tehdä. Kirjoittaa ja säveltää yhä uudestaan ja uudestaan. Kukaan ei ole mestari ensimmäisestä yritelmästä.
Yksi vinkki voisi olla, ota vieraskielinen suosikkisi ja suomenna se, tai tylsemmin käännä se. Tee näin monelle suosikkikappaleellesi, ja lisää omia ajatuksiasi joka kerta hieman enemmän. Jossain vaiheessa voit ottaa vain kappaleen nimen tai aiheen ja tehdä oman versiosi.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinusta tule lauluntekijää jos et edes aihetta keksi. Unohda koko juttu.
Hus siitä pois, ankeuttaja. Puhu vain omasta puolestasi äläkä vedä muita alas
Mun täytyy kävellä näin, mun täytyy kävellä näin ja jokin herää sisälläin.
Ei ole aina kovin ihmeellisistä.tarpeista sanoja tehty
Apina joka luulee olevansa oranki.
Sote-uudistus.
Kahvinkeittimen kytkemisestä seinään.
Ole mun mimmi
pane mua
ole mun mimmi
pane mua
jos et oo mun mimmi niin
pane mua
Usein muusikoilla ensin tulee päähän se melodia. Kun se on tehty niin siihen sitten jotain sopivia sanoja kuten ymmmm, aa-haaa, laa-la-laa....
Vierailija kirjoitti:
Apina joka luulee olevansa oranki.
Sote-uudistus.
Kahvinkeittimen kytkemisestä seinään.
Sleepy Sleepers teki melkein tuon jo: on vain kaksi tapaa keittää kahvia
Vierailija kirjoitti:
Tee joululaulu
Tää on vaikea rasti. Kovinkaan moni ei ole osannut tehdä menestyvää joululaulua. Muistaakseni esim Wham oli varma ettei joululaulusta tule hittiä mutta niin vain se soi tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Usein muusikoilla ensin tulee päähän se melodia. Kun se on tehty niin siihen sitten jotain sopivia sanoja kuten ymmmm, aa-haaa, laa-la-laa....
Joo, tuosta tuli mieleen INXS biisi, jossa ei ollut vielä sanoja, niin solisti Michael Hutchence lauloi vaan tyydy-dy-dy dy-dy-dy dy-dy-dytty. Se jäi lopultai laulun kertosäkeeksi. Taitaa olla biisin nimi Disappear, jos joku haluaa tsekata. Siitä tuli pieni hitti, koska kaikki osasi laulaa mukana :)
Vierailija kirjoitti:
Ole mun mimmi
pane mua
ole mun mimmi
pane mua
jos et oo mun mimmi niin
pane mua
Eikun vaan soinnut. C - G - Em - D ja hitti on valmis
Vierailija kirjoitti:
Ei useimmissa lauluissa mitään kauhean ihmeellistä ole. Petetyksi tuleminen, ero, rakkaus, kaipaus, omakehu jne. Tee melodia ja sitten keksi siihen jotain.
Rahan puute taitaa olla aika monen laulun aiheena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omista vaikeuksistasi
Laulun tekemisen vaikeuksista ei kummoista kappaletta saa...
Pelkkiä hittejä saa kirjoitettua.
Wokelaulu siitä miten vaikeaa on enää eroittaa sukupuolielimiä toisistaan.
Miten naiselliset munat rakkaallasi onkaan kun työntyy hän suoleesi, syvälle sontaan. Kas näin tulee huolehdittua, että asiat menee päin vttua. Vaikka painat perheen isää nyt, hän siltikään ei lisäänny.
Äiti pesee muniaan ja lapset katsoo uniaan.
* Vihreät 🍀 De gröna*