Onko kaikki Suomessa esiintyvät puut jonkun sukunimenä?
Haluaisin puuaiheisen sukunimen mutta kaikki on varmaan varattu jo?
Täytynee siis keksiä jokin yhdyssana? Kuusikuja, Katajapolku tms.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Lehtikuusi
Pyökki
Marjakuusi
Kaikki käytössä jo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raita tai Pihlaja. En ole kuullut, mutta kai nuokin jollain on?
Edesmenneet näyttelijä Marjatta Raita ja oopperalaulaja Elli Pihlaja.
Edesmennyt oopperalaulaja Raita Karpo
Vierailija kirjoitti:
Entä murteella: pihluva, katava, kränä tai näre.
Näin turkulaisena, Kräki sopisi minulle parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Hopeapaju, salava, piilipuu.
Voi voi, kun ette viitsi tarkistaa dvv:n sivuilta. Salava on yli sadalla, Hopeapajukin on käytössä jo.
Vierailija kirjoitti:
Paatsama, pihta, heisi, halava, mustuvapaju, harmaaleppä=rieskaleppä, kiiltopaju, tervaleppä,mustakuusi, omorikakuusi, sembramänty, vaivaiskoivu.
Paatsama, Halava voisi olla kivoja mutta nämäkin varattu jo.
Heisi ja Mato voisivat avioitua... Eeh.
Tammihaara. Tammensalo. Kuusenvarjo. Männynsalo. Metsänvarjo. Metsänhämy. Piili. Lehmustola. Pihlajainen. Pihlajamäki. Tammenvuori. Metsänheinä. Korpilehmus. Salonkorpi. Kirkassalo. Hämeenlehto.
Tuomio (tuomi) olis liian raju, samoin hurmeleppä, ulkomaan puita, oliivi tai öljypuu, setri (komia puu) sypressi, ei taida sopia, mutta pihluva (pihlaja) kukaan ei ole vielä ottanut
Faith kirjoitti:
Monet yhdistelmänimetkin ovat jo käytössä, mutta voit erotukseksi lisätä puun nimeen omistusmuodon, esim. Tammilehto -> Tammenlehto. Tammenlehto ei nopean googlauksen perusteella ole käytössä, en tosin voi olla varma.
Tammenlehto on jo viety mutta Tuonenlehto olisi vapaana 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raita tai Pihlaja. En ole kuullut, mutta kai nuokin jollain on?
Edesmenneet näyttelijä Marjatta Raita ja oopperalaulaja Elli Pihlaja.
Edesmennyt oopperalaulaja Raita Karpo
Hänellä Raita on etunimi eikä sukunimi. Ap haluaisi vaihtaa sukunimensä johonkin puunimeen. Jäikö sulla itse aloitus lukematta, vai etkö ymmärtänyt aloitusta?
Vierailija kirjoitti:
Pökkelö ois metka sukunimi :D
Jos luontoaiheissa pysytään niin Jäkälä toinen kiva. Jäkälälä, ehkä sekin.
Jäkälä on suomalainen sukunimi, Kääpä myös. Palmu, vaikkei edes kasva luonnonvaraisena Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä murteella: pihluva, katava, kränä tai näre.
Näin turkulaisena, Kräki sopisi minulle parhaiten.
Näre on käytössä.
Näre olisi hieno koska se on muinaiskieltä eli kieltä jota täällä puhuttiin ennen suomea, saamea tai skandinaavisia kieliä.
Haluaisin puuaiheisen sukunimen mutta kaikki on varmaan varattu jo?
Täytynee siis keksiä jokin yhdyssana? Kuusikuja, Katajapolku tms.
Nuohan on osoitteita eikä mitään sukunimiä.
Ootteko akateemisia? Miten olis vaikka Pinus tai Picea?
Vierailija kirjoitti:
Tammihaara. Tammensalo. Kuusenvarjo. Männynsalo. Metsänvarjo. Metsänhämy. Piili. Lehmustola. Pihlajainen. Pihlajamäki. Tammenvuori. Metsänheinä. Korpilehmus. Salonkorpi. Kirkassalo. Hämeenlehto.
Just noita, joista näkee heti, että on itse keksitty.
Kun ruotsinkielisiä nimiä suomennettiin suomalaisuusaatteessa, ne oli kaikki itse keksittyjä.
Yrjö-Sakari Yrjö-Koskinen oli alun perin Georg Zacharias Forsman
Hämeessä ei ollut tapana pitää sukunimiä vaan isännimiä ennen 1920-luvun sukunimilakia. Kaikki ottivat jonkun nimen, veljekset saattoivat olla Jokela, Mäkelä ja Hietala.
Eiköhän kaikki paikannimet ole joskus joku keksinyt, ja sitten ne on tulleet jonkun toisen sukunimeksi.
Suomessa on hienoa nämä luontonimet, ulkomailla on paljon ammattinimiä.
Siperianpihta on kuusenmuotoinen, pehmeät neulaset ja kävyt kasvavat ylöspäin kun kynttilät.