17-vuotiaan opintotuki 56 euroa???
Miten tuota maksetaan niin helvetin vähän??
Kysyy köyhä ja työtön yksinhuoltaja
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman tuet vaikuttaa. Et siis ole kovin köyhä.
Vanhemman tulot vaikuttaa, jos ne on yli 41 000.
Ap
Vaikuttavat myös, jos ovat alle 41 100 e (lähde: Kela.fi).
Vanhempien tulot vaikuttaa. Meillä saa yli satasen opintotukea. Minimitulot on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaikuttavat myös, jos ovat alle 41 100 e (lähde: Kela.fi).
No niin näköjään, jotenkin sekavasti ilmaistu noikin taulukot. Täytyy tehdä uusi hakemus, valituksen käsittelyssä menee monta kuukautta.
Ap
Siirrä lapsi kirjoille jonkun tutun tai sukulaisen luokse. Vuokraa papereilla sieltä vaikka huoneen. Hakee sitten asumistukea jne. Niin saa paremmat tuet kun ei asu kotona vanhempien nurkissa (paperilla).
Meillä ei lukiolainen saanut mitään. Ei saa nytkään, vaikka on täyttänyt jo 18v. Asuu vielä kotona ja koulu+abivuosi on prioriteettinä ykkösenä. Lapsi tekee jonkin verran töitä (sijaisuuksia eli hänellä ei ole vakiovuoroja) lukion ohella sen mukaan miten lukiolta ja harrastukseltaan ehtii.
Ei olla todellakaan mitään isotuloisia ja asumisen jne. kustannut ovat kaikki nousseet, joten menojakin on. Näin kuitenkin saa vähän työkokemusta, sekä oppii, ettei raha kasva puussa vaan sen eteen pitää jotain tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli päikseen laskien noin 3400 / kuukaudessa tai enemmän. - Kyllä tuollaiisella ansiotulolla pitäisi perusterveenlapsen elatuksesta (mukaan lukien koulu ja opiskelu menot) selitä ilman, että lapsi tarvitsisi eriyitä opintotukea.
Yliopisto-opiskelija
Millähän avuilla sinäkin olet päässyt yliopistoon?
Olen päässyt ensiksi Suomeen asumaan,Suomessa voi kaikki päästä yliopistoon opiskelemaan. Ei tarvitse maksaa yliopisto-opiskelupaikasta, Ei tarvitse olla hyvin lahjakas Saa valita opiskelupaikkansa itse. Moni suomalainen ei ymmärrä kuinka hyvin opiskelijoiden asiat ovat Suomessa. Valitetaan usein vain kuinka pieni opintotuki on ei arvosteta paljon sitä, että saa opiskellla ja oppia.
Yliopisto-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli päikseen laskien noin 3400 / kuukaudessa tai enemmän. - Kyllä tuollaiisella ansiotulolla pitäisi perusterveenlapsen elatuksesta (mukaan lukien koulu ja opiskelu menot) selitä ilman, että lapsi tarvitsisi eriyitä opintotukea.
Yliopisto-opiskelija
Millähän avuilla sinäkin olet päässyt yliopistoon?
Olen päässyt ensiksi Suomeen asumaan,Suomessa voi kaikki päästä yliopistoon opiskelemaan. Ei tarvitse maksaa yliopisto-opiskelupaikasta, Ei tarvitse olla hyvin lahjakas Saa valita opiskelupaikkansa itse. Moni suomalainen ei ymmärrä kuin
Lukutaitoakaan ei vaadittu?
Keskiasteen koulutus on Suomessa ilmainen, siihen summa perustuu. Itse ihmettelin, että tuon saa, jos vanhemmat tienaa muistaakseni alle 37 000.
Yhteiskunta kuitenkin perustuu siihen, että vanhemmat elättää alaikäisen, joka asuu kotona.
Mielestäni lapsilisä saisi jatkua 18v asti. Ja opintotuki vaikka pois alle 18v kotona asuvalta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei lukiolainen saanut mitään. Ei saa nytkään, vaikka on täyttänyt jo 18v. Asuu vielä kotona ja koulu+abivuosi on prioriteettinä ykkösenä. Lapsi tekee jonkin verran töitä (sijaisuuksia eli hänellä ei ole vakiovuoroja) lukion ohella sen mukaan miten lukiolta ja harrastukseltaan ehtii.
Ei olla todellakaan mitään isotuloisia ja asumisen jne. kustannut ovat kaikki nousseet, joten menojakin on. Näin kuitenkin saa vähän työkokemusta, sekä oppii, ettei raha kasva puussa vaan sen eteen pitää jotain tehdä.
Teitä on kuitenkin kaksi työssäkäyvää(?) maksajaa. Se on ihan eri tilanne.
Ap
Miten niin vähän...Meidän nuori sai yli 200 eur kk vuosia...
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vähän...Meidän nuori sai yli 200 eur kk vuosia...
Oli vuosia myös 17-vuotias? Erikoista.
"Lukutaitoakaan ei vaadittu?"
Ei suomenkielen lukutaitoa.
Yliopisto-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on omat tuet kunnossa. Miksi tyttö opiskelee, eikö aio seurata esimerkkiäsi elämäm koululaisena?
Tyttö? Epäilen, että olen käynyt enemmän kouluja kuin sinä.
Ps. En saa tällä hetkellä mitään tukia mistään
Ap
No siksi se opintotuki on noin pieni, jos sulla on palkkatuloja. Ihan sama oli meidän korkeakouluopiskelija. menee tammikuussa inttiin, niin ei muuttanut nyt omilleen syksyksi. Opintotuki olisi ollut 60€, kun vanhempien tulot vaikuttaa, jos asuu kotona. Vaikka on täysi-ikäinen ja siis kolmannen asteen opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
"Lukutaitoakaan ei vaadittu?"
Ei suomenkielen lukutaitoa.
Yliopisto-opiskelija
Ja sen huomaa.
En saanut opintotukea alle 18-vuotiaana. Silloin vanhempien lainmukainen siis lain ja viranomaisten mukaan "elatusvelvollisuus" oli 21 vuotiaaksi. Joten mää en yleensäkään saanut mitään tukia alle 21 v, mutta opintotukea alkoi tulla joskus täytettyäni 18v. Tuo johtui siitä, että vanhempien tulot tipahti niin sai sitten toisen asteen opintotukea, joka oli kuitenkin lainapainotteinen kuten nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on omat tuet kunnossa. Miksi tyttö opiskelee, eikö aio seurata esimerkkiäsi elämäm koululaisena?
Ap
No siksi se opintotuki on noin pieni, jos sulla on palkkatuloja. Ihan sama oli meidän korkeakouluopiskelija. menee tammikuussa inttiin, niin ei muuttanut nyt omilleen syksyksi. Opintotuki olisi ollut 60€, kun vanhempien tulot vaikuttaa, jos asuu kotona. Vaikka on täysi-ikäinen ja siis kolmannen asteen opiskelija.
"Kysyy köyhä ja työtön yksinhuoltaja"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ennen vaikutti myös, vaikka ei asunut kotona. Niin se taitaa olla johonkin ikään asti nykypäivänäkin. Lapsi on aikuinen, kun täyttää 18v, mutta etuuslainsäädännössä vanhempien elatusvelvollisuus on ainakin joskus ollut 21v ja taitaa olla nykyäänkin. Kyllä ne vanhempien tulot vaikuttaa siellä, vaikka lapsi olisi yli 18v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksköhän mun lukiolainen saa satasen?
T oikeasti köyhä yh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksköhän mun lukiolainen saa satasen?
T oikeasti köyhä yh
Se oli tuolla selitetty jo aiemmin. Laskelmassa oli käytetty vuoden 2022 tulotietoja.
Ap
Eli valitusta kehiin.