Oletko laskenut kuinka paljon ostovoimaasi on viety vuoden aikana?
Itse tein tuossa vastikään laskelman, että vielä vuosi sitten meillä (perhe) oli tuloissa "ilmaa" 300 euroa ja se tuli käytettyä kuukausittain suoratoistoihin, harrastuksiin, kulttuuriin, tapahtumiin, matkailuun, ravintoloihin, kampaajaan yms.
Tänä vuonna tuo ns. ylimääräinen 300 euroa menee kasvaneisiin pakollisiin asumis- ja lääkemenoihin ja kaikki siitä jäävä ylimääräinen (noin 100e) menee nyt säästöön.
Suoratoistot, maksulliset harrastukset, kulttuuri, tapahtumat, matkailu, ravintolat ja kampaajat on pakko ollut laittaa jäihin, koska emme halua käyttää säästöjäkään näihin, vaan nyt on jatkettava puskurin keräämistä vielä kun on työpaikat, jotka ei ole lainkaan selviö.
Kommentit (10)
Kaikki mennyt tässä parin vuoden aikana. Ostan vain ruokaa ja kotitaloustarvikkeita, jos on ihan pakko.
Noh palkkani on laskenut vuoden takaisesta ja on ollut hieman muuttuvia menoja. En ole laskenut mutta eiköhän miinuksella olla.
Vierailija kirjoitti:
0€
Tulot ja menot siis suhteessa toisiinsa muuttuneet yhtään? Palkka noussut sitten ilmeisesti kohtuullisen paljon.
Täysin käsistä lähtenyt globaali koronaelvytys (jonka ei pitänyt aiheuttaa inflaatiota, eihän rahan painaminen sitä koskaan ole ennenkään tehnyt, sarkasmi) oli rahansiirto säästäjiltä velkakuluttajille. Itseltä meni n. 200 000 euroa.
Ei ole laskenut, kun palkka kohillaan. Toki hinnat ovat nousseet,mutta se ei ole vaikuttanut ostovoimaani.
Onhan inflaatio ja maailmanlaajuinen lama tietenkin aiheuttanut monille rahallisia menetetyksiä, jo monille myös hengen menetyksen.
Semmoista se elämä usein on, ensin on pirun vaikeaa ja sitten kuolee.
Viimisen vuoden ajan inflaatio on ollut kohtuullinen, joten ostovoimamme on toki laskenut, mutta ei läheskään niin hirvittävästi kuin aikaisemmin. Kahden edellisen vuoden inflaatio oli 10% luokkaa per vuosi ja ostovoimamme laski noin 6000 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Viimisen vuoden ajan inflaatio on ollut kohtuullinen, joten ostovoimamme on toki laskenut, mutta ei läheskään niin hirvittävästi kuin aikaisemmin. Kahden edellisen vuoden inflaatio oli 10% luokkaa per vuosi ja ostovoimamme laski noin 6000 euroa vuodessa.
Voihan ostovoima hävitä muunkin takia kuin inflaation.
En ole laskenut. Mun ostovoiman laskuun vaikutti merkittävimmin se, että vajaat 2 vuotta sitten aloin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa. Hinnat ovat nousseet tietenkin, mutta en muista aikaa, jolloin hinnat olisivat laskeneetkaan. Yhtiövastikekin on noussut joka vuosi jonkin verran, mutta nyt hieman enemmän, koska taloyhtiöön tehtiin vuosi sitten ikkunaremontti. Arvonlisäveron 1,5% noston voisi ajatella vieneen mun ostovoimaani, mutta toisaalta en kuluta enempää rahaa kuin ennen alvin nousuakaan. Olen vain tarkempi siitä, mitä ostan ja mitä jätän ostamatta.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/